JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enighet i meklingen for havn og speditør

Tre timer på overtid, klokka 0300 søndag 13. mai, ble partene i speditørbransjen og havnenorge enige om å anbefale forslag til nye tariffavtaler.

vegard.holm@lomedia.no

I Transportarbeiderforbundets forhandlingsutvalg for Speditøravtalen var flertallet for å anbefale forslaget, et mindretall stemte nei. Landsutvalget for NTF-organiserte i Schenker anbefalte forslaget enstemmig, det samme gjorde havnearbeidernes forhandlingsutvalg.

Både under de tidligere forhandlingene og meklingen har det i hovedsak vært penger striden har stått om.

Satt langt inne

Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Lars Johnsen, har ledet forhandlingene

- Jeg er fornøyd med at det ble en løsning, men den satt langt inne. Ja faktisk helt i skjæringspunktet. Det vises jo ved at anbefalingen ikke var enstemmig. Kronetillegget er det tredje største siden 1986, men isolert sett er jeg ikke fornøyd med resultatet, sier Johnsen.

Administrerende direktør i Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, Tom Rune Nilsen, sier alternativet til løsning hadde vært verre.

- Dette har vært et veldig tøft oppgjør. Løsningen satt langt inne, men vi kan leve med resultatet. Jeg er glad det ikke ble streik, sier Nilsen til Transportarbeideren.

Speditøravtalen og Schenkeravtalen

Dette er innholdeti meklingsfrslaget:

– Meklerens forslag gir kr. 5,25 i generelt tillegg til alle i begge avtalene, satsene i tariffavtalenes minstelønnssatser økes tilsvarende.

– Minstelønnssatsen i Speditøravtalen har dermed gått opp med kr. 8,42 I år. Dette inkluderer tillegget på kr. 3,17 som ble gitt 1. februar.

– Timetillegget for forskjøvet arbeidstid i Speditørtariffen er økt til 48 kroner, (fra 32.50). Dette tillegget er bedre i Schenkeravtalen, og er økt til 60 kroner per time (+kr. 1,34). Tillegget utbetales for de som jobber fra klokka 0600 til 0700, og klokka 1700 til 1900.

– Partene ble enige om en prøveordning der det kun kan jobbes inntil tre sammenhengende netter på rad i løpet av en uke. Ordningen skal prøves ut på fem terminaler, og være avsluttet innen 31. mars 2014.

– Man har også fått inn i avtalene den samme bestemmelsen om 14 dagers lønnet pappapermisjon som i frontfagene.

– Ingen endringer er gjort i tariffavtalens bestemmelser om bruk av vikarer, midlertidig ansatte og innleid arbeidskraft. Bestemmelsene om dette kom inn i Speditørtariffen og Schenkeravtalen ved tariffoppgjøret i 2010, etter en tre uker lang streik. Denne bestemmelsen anses for å være bedre enn det som ble forhandlet fram av Fellesforbundet i år, og ble aldri skrevet under av NHO.

– Derimot er det gjort et tillegg i omfangsbestemmelsen som sier at overenskomstene kan gjøres gjeldende for bemanningsforetak og vikarbyråer som virker innenfor speditørbransjen.

Leder i bransjerådet for spedisjon, Dag Tønder, er ikke fornøyd.

- Vi er på ingen måte fornøyde med det økonomiske resultatet i meklingsløsningen, sett i lys av hvor mye vi har blitt hengende etter i lønnsutviklingen. Men et flertall i bransjerådet anbefaler forslaget, sier Tønder.

- Schenkeravtalen er litt annerledes bygd opp enn speditøravtalen, så vårt landsutvalg anbefaler denne avtalen enstemmig, sier leder for landsutvalget for Schenker, Jon Johannessen.

Havn

Også for havnearbeiderne ble det enighet mellom Norsk Transportarbeiderforbund og Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL) i NHO.

Havnearbeidernes forhandlingsutvalg anbefaler forslaget enstemmig.

Lønnsmessig er det gitt et generelt timetillegg på kr. 2,75 som legges på tarifflønna. Alle havnearbeidere får tillegget. Dette innebærer at lønnsveksten i år har vært på 10,23 per time, som inkluderer garantitillegget på kr. 7,48 som ble gitt 1. februar, altså en samlet årslønnsvekst på nært 20 000 kroner.

Garantilønnsbestemmelsen (som ga 7,48 1. februar) var en prøveordning. Denne er nå gjort permanent slik at havnearbeiderne hver 1. februar i åra framover vil få regulert lønna etter denne.

Partene fikk også på plass en avtale om sikkerhetsopplæring, som nå vil gjelde i alle havner.

Fra prøve til permanent

Leder Terje Samuelsen i Norsk Havnearbeiderforening er tilfreds.

- Det er gledelig at vi har fått gjennomslag for våre krav om sikkerhetsopplæring for alle innenfor vårt avtaleområde. Vi er også tilfredse med at lønnsgarantibestemmelsen, som til nå har vært en prøveordning, blir gjort permanent, sier Samuelsen.

Men han er ikke bare fornøyd.

- Vi har på langt nær nådd gjennom med alle våre krav. Det er synd at ikke arbeidsgiverne vil klargjøre omfangbestemmelsene i tariffavtalene, hvor overenskomstene våre faktisk skal gjelde. Vi ønsket også at ILO-konvensjon 137 skulle inn i de nye tariffavtalene. Denne konvensjonen, som Norge har undertegnet, gir havnearbeiderne fortrinnsrett på losse- og lastearbeid i havnene. Dette ville heller ikke arbeidsgiverne være med på, sier Terje Samuelsen.

Meklingsforslaget skal ut til uravstemming blant medlemmene. Uravstemmingen skal være ferdig til 8. juni.

Annonse
Annonse