JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dødsulykke

Bussjåføren Øyvind (53) omkom like før sikrere busser er klare

Øyvind Sannes Norheim mistet livet da to bybusser kolliderte i romjula. – Sikkerheten er altfor dårlig, mener fagforeningsleder.
En bussjåfør omkom, og en annen ble hardt skadet i kollisjonen mellom to bybusser i Fredrikstad i romjula.

En bussjåfør omkom, og en annen ble hardt skadet i kollisjonen mellom to bybusser i Fredrikstad i romjula.

Christoffer Andersen / NTB

ola.tommeras@fagbladet.no

I år skulle Øyvind Sannes Norheim kjørt nye busser med forbedret førersikkerhet.

Østfold kollektivtrafikk stilte skjerpede krav i det siste anbudet som gikk ut i fjor. Det har oppstart i sommer. De første bussene fra Scania klargjøres i disse dager.

På Fredrikstad-brua onsdag formiddag mistet sjåføren livet, mens kollegaen i møtende buss er hardt skadd.

Flere dødsulykker det siste tiåret: Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Kollegaen døde.

Minimal beskyttelse for sjåfører

I bybusser er det knapt annet enn et par millimeter stål og glass som skiller fører og trafikken utenfor.

Det finnes ikke standardiserte krav til kollisjonssikkerhet for førerhytta, slik som for lastebiler og turbusser.

I stedet er de pålagt maksimalt hastighet på 70 kilometer i timen når det er passasjerer om bord.

Kollisjoner skjer sjelden, men når det skjer er resultatet ofte dødelig. Førere har omkommet i kollisjoner helt ned mot 30 kilometer i timen.

Kollisjonen på Fredrikstad-brua skjedde ved overgangen fra 60 til 50-sone. Hastigheten i kollisjonsøyeblikket er foreløpig ukjent.

– For dårlig sikkerhet

– Førersikkerheten er altfor dårlig, mener leder for Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Viken, Ove Andreas Solberg.

Han kommer selv fra Vy buss, og har i mange år jobbet med hovedverneombud Harald Sehm for å få sikrere førerhytter på bybussene.

– Jeg opplever at førere er bekymret for disse bussene, forteller han.

Fellesforbundet: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste

INGEN BESKYTTELSE: Bak slangene til vifteanlegget, festet til vindusviskeren og noen ledninger til frontlyktene, er det en plate av plast og glassfiber. Det er den eneste beskyttelsen Tor Ingar Storsveen og kollegaene hans har når de gjør jobben sin på norske veier. NB: Bildet er ikke tatt i forbindelse med denne saken.

INGEN BESKYTTELSE: Bak slangene til vifteanlegget, festet til vindusviskeren og noen ledninger til frontlyktene, er det en plate av plast og glassfiber. Det er den eneste beskyttelsen Tor Ingar Storsveen og kollegaene hans har når de gjør jobben sin på norske veier. NB: Bildet er ikke tatt i forbindelse med denne saken.

Morten Hansen

Sikrere buss taper anbud

Teknologi som sikrer føreren har lenge vært kjent, testet, og godkjent. Likevel er det sjelden satt i produksjon.

– Det er et paradoks. Tilbyr vi en buss med sikrere førerhus, blir den dyrere. Da taper vi anbudet, og bussen blir aldri produsert, sa markedsdirektør for Volvo Buss Norge, Sven Åge Løkken, til Fagbladet i fjor.

Det er anslått at hver buss blir rundt 30.000 kroner dyrere med forbedret kollisjonssikkerhet.

Krevde ekstra sikkerhet for første gang

For halvannet år siden krevde Ruter likevel førerhytter med økt sikkerhet for anbudet Oslo sør, i tråd med den europeiske standarden R29. Det var første gang.

Østfold kollektivtrafikk gjorde det samme i anbudet for Nedre Glomma, som starter opp 1. juli.

Det anbudet vant Nobina, og Scania skal levere nye busser. Disse er utstyrt med både passive og aktive sikkerhetstiltak i førerhuset.

De har også systemer for å hjelpe føreren – bremsesystemer, stabiliseringssystemer og varslinger.

Kreves i alle nye anbud

De første bussene er klare snart, bekrefter kontraktssjef Kjetil Gaulen i Østfold kollektivtrafikk.

Han viser til omfattende krav til førersikkerhet i de to siste anbudene: Halden som hadde oppstart i fjor sommer og Nedre Glomma-regionen denne sommeren.

«Vi mener at vi har kommet langt når det gjelder sjåførsikkerhet, og jobber med utgangspunkt i den felles nordiske busstandarden BusNordic. I tillegg vektes sjåførsikkerhet relativt høyt som tildelingskriterium i konkurransen,» skriver han i en epost til Fagbladet.

Både Østfold kollektivtrafikk og Ruter krever nå forbedret kollisjonssikkerhet for førerne i alle nye anbud.

KREVER SIKRERE BUSSER: Hovedverneombud i Vy buss, Harald Sehm, og leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Viken, Ove Andreas Solberg.

KREVER SIKRERE BUSSER: Hovedverneombud i Vy buss, Harald Sehm, og leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Viken, Ove Andreas Solberg.

Ola Tømmerås

– Skulle vært på plass for lenge siden

Harald Sehm er hovedverneombud i Vy buss. Han, tillitsvalgte og verneombud begynte allerede for seks år siden å kreve et nasjonalt regelverk.

Han har skrevet til alle samferdselsministre gjennom de siste årene, og til fylkeskommunene som er eier av bestillerselskapene. Han har fått møte og lagt fram problemet for samferdselsministeren, men det har vært en tung vei å gå.

– Sikrere førerhytter skulle vært på plass for lenge siden, sa Sehm til Fagbladet etter ulykkesvinteren i 2018. Den vinteren mistet sjåførene i Vy buss to kolleger i tilsvarende ulykker.

Sehm hadde sammen med andre møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide høsten 2020.

– Vi ble møtt med mange argumenter om hvor vanskelig det var med kollisjonssikkerhet for fører, forteller han.

Bussulykke i Bergen 2020: – Flere vil dø om ikke sikkerheten forbedres

Ingen standardiserte krav

Fortsatt finnes ikke standardiserte krav til førersikkerhet, men Sehm og andre har presset på bestilleselskapene.

Etter at Statens havarikommisjon kom med klar anbefaling om at førerhusene måtte sikres, kom kravene i anbudene.

Anbefalingen fra Statens havarikommisjon kom i 2019 i rapporten etter møteulykken i Ullensaker i 2017, der en fører omkom og en ble hardt kvestet til tross for hastigheter på 33 og 34 kilometer i timen.

Mente sikkerhet ble ofret for pris

– Det er bra at det kommer krav i anbudene, men det kan ikke være slik at vi skal være prisgitt at selskapene har et hovedverneombud som sitter på nakken til innkjøperne. Vi må få på plass nasjonale krav, sier YST-leder Ove Andreas Solberg.

Sehm har tidligere uttalt at sikkerheten ble ofret på grunn prispresset i anbudsrundene.

– Hadde dette vært i egenregi, kunne busser vært byttet ut etter behov og etter hvert som teknologien var på plass. Det er bra at sikkerhetstenkningen nå er på plass i bestillerselskapene, men det kommer sent.

Les mer: Her bygger de en bybuss som sikrer føreren

Vil ha nasjonale regler

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalte allerede i fjor vinter at han ønsket nasjonale regler som kan sikre fører ved kollisjon. Statens vegvesen sendte forslag på høring i januar 2022.

Deretter har det vært stille.

Til Fredriksstad Blad opplyser Nygård at behandlingen er forsinket, men at han vil ha et forslag til nasjonale regler for førerhusstandard på sitt bord på nyåret.

Annonse
Annonse