Nytt om navn:
Roy Jonskås skal lede 8 500 LO-medlemmer på Øvre Romerike
En ringrev tar over formannsklubba etter en annen ringrev, når Roy Jonskås har tatt over som leder for LO Øvre Romerike.
Roy Jonskås, SAS-ansatt, er valgt som ny leder i LO Øvre Romerike.
Helge Rønning Birkelund
Gunnar Holm har ledet LO på Øvre Romerike i en årrekke. Nå har Roy Jonskås (56) tatt over. Han har jobbet innen luftfarten siden han var 15 år. I dag er han trafikk-konsulent for SAS på Gardermoen. Fra før er han forbundsstyremedlem i Handel og Kontor.
LO Øvre Romerike har medlemmer i seks kommuner, og teller nesten 9 000 medlemmer. Det er med andre et stort ansvar og mange medlemmer han har fått på sine skuldre.
Selv er han delvis permittert på grunn av koronakrisen. For første fang i hans 41-årige arbeidskarriere er han halvt permittert. Kanskje det trengs. Men i dagen situasjon er det ikke mangel på arbeidsoppgaver for den lokale LO-lederen.
• Markant tillitsvalgt er ny nestleder i LO i Oslo
– Det er mye å ta tak i. Min intensjon er å bruke hele styret, hvor vi har veldig mange dyktige folk. Alene hadde jeg ikke klart denne jobben, men vi har et veldig dyktig styre. Også ønsker jeg å inkludere alle de seks kommunene i arbeidet, sier Roy Jonskås til FriFagbevegelse.
Nå har også LO, og Nav, åpnet et nytt kontor på Oslo Lufthavn, Gardermoen. Målet er å øke organisasjonsgraden og antall LO-medlemmer på hovedflyplassen. Med hotellene i nærheten er det snakk om nesten 20 000 arbeidsplasser.
– Vi er helt avhengig av å få et bredt samarbeid, og vise fram hvor store vi er og hvor stor innflytelse vi kan få sammen. Med et eget kontor for LO blir det også mye kortere vei til avgjørelser i framtida, sier Jonskås.
Han vil også involvere Ullensaker-ordfører Eyvind Schumacher i arbeidet for medlemmene som er permitterte.
– Våre medlemmer er i en fryktelig og fortvilet situasjon. Noe må gjøres, det er helt klart, sier Jonskås.
– Vi kan i alle fall ikke sitte å tvinne tommeltotter. Vi må jobbe for midlertidige løsninger, vaksiner og medisiner for å gjøre det mulig å åpne opp etterhvert, sier han.
Han er ingen fan av at fagforeningsfiendtlige flyselskap som Wizz Air er på full fart inn på arbeidsplassen hans.
– Det er ikke noe vi ønsker velkommen i det hele tatt, Det minner meg om den tiden når Norwegian startet flyging fra Asia til USA via Norge, med asiatisk crew som overnattet i Norge for så og fly til USA dagen etter.