JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

200 yrkessjåfører med nedsatt syn på ett øye fikk beskjed om at de kunne miste jobben. Nå gir samferdselsministeren dem nytt håp

Statsråd Jon Georg Dale vil gjøre det han kan for at 200 yrkessjåfører med nedsatt syn på ett øye ikke skal miste dispensasjonen de har til å kjøre tunge kjøretøy.
- Vår ambisjon er at de sjåførene med syn på bare ett øye som allerede har dispensasjon, skal få videreført den. Det arbeidet har høy prioritet i departementet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

- Vår ambisjon er at de sjåførene med syn på bare ett øye som allerede har dispensasjon, skal få videreført den. Det arbeidet har høy prioritet i departementet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Jan-Erik Østlie

res@lomedia.no

– Vi vil gå inn i regelverket for å se på hvilket handlingsrom vi har, men målet er å videreføre dispensasjonen for de rundt 200 yrkessjåførene dette gjelder, sier samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet.

Det var etter sommeren det ble klart at yrkessjåfører med syn på kun ett øye som fram til nå har hatt dispensasjon til å kjøre tunge kjøretøy som lastebiler og busser, ville bli fratatt denne dispensasjonen fra neste år. Det ville betydd at rundt 200 sjåfører ville stå uten mulighet til å utøve yrket sitt.

Dette er lønna i over 300 yrker

Vanskelig for sjåførene

Jon Georg Dale, som overtok som samferdselsminister etter partikollega Ketil Solvik-Olsen i slutten av august, sier til Transportarbeideren at han har forståelse for at dette er vanskelig for sjåførene siden det vil true livsgrunnlaget deres.

– Spesielt siden dette ikke har bakgrunn i en ny medisinsk situasjon som gjør at vil miste dispensasjonen de har hatt, sier Dale.

Innenfor gjeldende regelverk

Samferdselsministeren sier at han har forhåpninger til at dette skal kunne løses innenfor det eksisterende regelverket i EUs førerkort-direktiv.

– Vi kan ikke love at vi får det til, men vi må i hvert fall være sikre på at en videre dispensasjon ligger innenfor regelverket. Hvis den medisinske situasjonen til enkeltpersoner endres, vil det nok være verre å beholde hjemmelen til å kjøre. Det klarer vi nok ikke å rette opp, påpeker han.

Ikke bare i Norge

Dale håper at en avklaring på spørsmålet vil komme så fort som mulig. Ikke minst fordi det er viktig for de rundt 200 sjåførene.

– Vi mener selv at vi har gode argumenter for at vi skal kunne få dette til, og det beste ville vært om vi fikk en løsning som ikke gjelder bare i Norge. Dersom det ikke fører fram, må vi komme tilbake til hva vi skal gjøre da. Jeg pleier ikke å avsløre hva vi eventuelt har av Plan B før vi vet hvordan det går med Plan A, sier han.

Høy prioritet

Han skisserer imidlertid to mulige veier til å få landet saken.

– Det ene er å gi dispensasjon før vi får en avklaring med EU og håpe de vil akseptere det. Det andre er å få aksept fra EU før vi viderefører dispensasjonene, sier han.

Han vil imidlertid ikke avsløre om det betyr at departementet automatisk vil gå for den første løsningen dersom det ikke kommer noen avklaring med EU før nyttår.

– Det ønsker jeg ikke å si noe om. Departementet har høy prioritet på denne saken. Vi skal jobbe for å få det til, og vi vil ha en løsning, avslutter samferdselsminister Jon Georg Dale.

NTF fornøyd

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund er glad for at samferdselsministeren griper tak i saken. Han mistenker imidlertid at Dale sin ambisjon om å få en avklaring med EU før nyttår, kan være litt optimistisk.

– Jeg er veldig glad for at han har en ambisjon om at dispensasjonene skal kunne videreføres ikke bare i Norge, men med vår erfaring med EU, høres det ut som en litt for optimistisk ambisjon, sier Sivertsen.

Særnorsk Plan B

NTF-nestlederen håper imidlertid han tar feil.

– Vi er selvfølgelig positivt innstilt til at samferdselsministeren har en høy ambisjon på dette området, og ingenting hadde vært bedre enn om man får det til. Går ikke det bør man derimot se på en særnorsk bestemmelse slik at disse sjåførene kan fortsette å utøve yrket sitt, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

NTF: Yrkessjåfører med syn på bare ett øye bør få fortsette å kjøre

Annonse
Annonse