- Vår ambisjon er at de sjåførene med syn på bare ett øye som allerede har dispensasjon, skal få videreført den. Det arbeidet har høy prioritet i departementet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Jan-Erik Østlie
200 yrkessjåfører med nedsatt syn på ett øye fikk beskjed om at de kunne miste jobben. Nå gir samferdselsministeren dem nytt håp
Statsråd Jon Georg Dale vil gjøre det han kan for at 200 yrkessjåfører med nedsatt syn på ett øye ikke skal miste dispensasjonen de har til å kjøre tunge kjøretøy.
res@lomedia.no
– Vi vil gå inn i regelverket for å se på hvilket handlingsrom vi har, men målet er å videreføre dispensasjonen for de rundt 200 yrkessjåførene dette gjelder, sier samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet.
Det var etter sommeren det ble klart at yrkessjåfører med syn på kun ett øye som fram til nå har hatt dispensasjon til å kjøre tunge kjøretøy som lastebiler og busser, ville bli fratatt denne dispensasjonen fra neste år. Det ville betydd at rundt 200 sjåfører ville stå uten mulighet til å utøve yrket sitt.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Vanskelig for sjåførene
Jon Georg Dale, som overtok som samferdselsminister etter partikollega Ketil Solvik-Olsen i slutten av august, sier til Transportarbeideren at han har forståelse for at dette er vanskelig for sjåførene siden det vil true livsgrunnlaget deres.
– Spesielt siden dette ikke har bakgrunn i en ny medisinsk situasjon som gjør at vil miste dispensasjonen de har hatt, sier Dale.
Innenfor gjeldende regelverk
Samferdselsministeren sier at han har forhåpninger til at dette skal kunne løses innenfor det eksisterende regelverket i EUs førerkort-direktiv.
– Vi kan ikke love at vi får det til, men vi må i hvert fall være sikre på at en videre dispensasjon ligger innenfor regelverket. Hvis den medisinske situasjonen til enkeltpersoner endres, vil det nok være verre å beholde hjemmelen til å kjøre. Det klarer vi nok ikke å rette opp, påpeker han.
Ikke bare i Norge
Dale håper at en avklaring på spørsmålet vil komme så fort som mulig. Ikke minst fordi det er viktig for de rundt 200 sjåførene.
– Vi mener selv at vi har gode argumenter for at vi skal kunne få dette til, og det beste ville vært om vi fikk en løsning som ikke gjelder bare i Norge. Dersom det ikke fører fram, må vi komme tilbake til hva vi skal gjøre da. Jeg pleier ikke å avsløre hva vi eventuelt har av Plan B før vi vet hvordan det går med Plan A, sier han.
Høy prioritet
Han skisserer imidlertid to mulige veier til å få landet saken.
– Det ene er å gi dispensasjon før vi får en avklaring med EU og håpe de vil akseptere det. Det andre er å få aksept fra EU før vi viderefører dispensasjonene, sier han.
Han vil imidlertid ikke avsløre om det betyr at departementet automatisk vil gå for den første løsningen dersom det ikke kommer noen avklaring med EU før nyttår.
– Det ønsker jeg ikke å si noe om. Departementet har høy prioritet på denne saken. Vi skal jobbe for å få det til, og vi vil ha en løsning, avslutter samferdselsminister Jon Georg Dale.
NTF fornøyd
Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund er glad for at samferdselsministeren griper tak i saken. Han mistenker imidlertid at Dale sin ambisjon om å få en avklaring med EU før nyttår, kan være litt optimistisk.
– Jeg er veldig glad for at han har en ambisjon om at dispensasjonene skal kunne videreføres ikke bare i Norge, men med vår erfaring med EU, høres det ut som en litt for optimistisk ambisjon, sier Sivertsen.
Særnorsk Plan B
NTF-nestlederen håper imidlertid han tar feil.
– Vi er selvfølgelig positivt innstilt til at samferdselsministeren har en høy ambisjon på dette området, og ingenting hadde vært bedre enn om man får det til. Går ikke det bør man derimot se på en særnorsk bestemmelse slik at disse sjåførene kan fortsette å utøve yrket sitt, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
• NTF: Yrkessjåfører med syn på bare ett øye bør få fortsette å kjøre
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer