JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet sier ja til sammenslåing med Transportarbeiderforbundet

Et enstemmig representantskap i Fellesforbundet sa ja til sammenslåing fra 1. juni.
TO BLIR EN: De to forbundlederne Lars Johnsen og Jørn Eggum ved undertegningen av samarbeidsavtalen mellom de Norsk Transportarbeiderforbund og Fellesforbundet.

TO BLIR EN: De to forbundlederne Lars Johnsen og Jørn Eggum ved undertegningen av samarbeidsavtalen mellom de Norsk Transportarbeiderforbund og Fellesforbundet.

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

Fra 1. juni er Norsk Transportarbeiderforbund historie, når forbundet blir en del av Fellesforbundet - dersom også Transport sier ja til sammenslåingen. I dag behandlet Fellesforbundets representantskap saken, og det ble et enstemmig ja.

- Vi har fattet et viktig vedtak. Sammen blir vi en enda sterkere kraft, og en tydeligere stemme i det offentlige ordskiftet. Vi blir også sterkere innad i LO-familien, sier en storfornøyd forbundsleder Jørn Eggum.

Et vedtak unna

Etter dagens behandling i representantskapet gjenstår det kun ett eneste vedtak før de 20.000 medlemmene i NTF er Fellesforbundet-medlemmer. Dette er vedtaket som skal fattes på det ekstraordinære landsmøtet i NTF 8. mai.

- Det har vært overveldende støtte for denne sammenslåingen ute i organisasjonen. Alle vedtak i transport har vært enstemmige så langt og vi stemte ja mot en stemme i vårt forbundsstyre, sier Eggum.

Les mer om avtalen de to forbundene ble enige om i november

Steffen Høiland, som stemte imot sammenslåingen i forbundsstyret i fjor høst, sluttet seg nå til innstillingen.

– Det har vært noen bekymringer, ikke minst knytta til erfaringer vi i avdeling 57 gjorde oss etter sammenslåingen med hotell og restaurant. Det ga oss store utfordringer og krevende prosesser som det tok lang til å komme videre i, sa Steffen Høiland under møtet i representantskapet.

Høiland begrunnet sin snuoperasjon med at han nå er blitt beroliget av at signalene om at forbundet skal bygges nedenfra og på en måte som ivaretar både demokratiet og bredden i tillitsvalgtrepresentasjonen.

Thorbjørn Dybsand stemte også for sammenslåingen, men var sterkt kritisk til at representantskapet i denne saken fungerer som et reint sandpåstrøingsorgan.

– Jeg er positiv til sammenslåingen, men som besluttende organ skulle vi gjerne hatt en skikkelig debatt.

Signingsferd

Det meste ligger dermed til rette for at sammenslåingen vil bli gjennomført. Den siste tiden har de to forbundslederne Lars Johnsen og Jørn Eggum turnert landet rundt med informasjonsmøter der medlemmer fra begge forbund har møttes for spørsmål og debatt om en mulig felles framtid.

– Det har vært som en signingsferd for et vellykket ekteskap, sier Eggum. Han legger til at for ham personlig har det vært en stor berikelse å bli kjent med transport-leder Lars Johnsen,

Eggum understreker at det enkelte medlem vil merke at et større forbund har mer ressurser og sterkere økonomiske muskler.

Utvikle kulturen

– Samlet sett kommer vi styrket ut på de fleste arenaer. Nå skal vi utvikle vår felles kultur, og gjøre maks ut av synergieffektene. Erfaringene fra informasjonsmøtene er at vi slett ikke er så forskjellige. Arbeidsfolk er arbeidsfolk, sier Eggum.

Slik gikk det da Grafisk og Hotell og restaurant gikk inn i Fellesforbundet

Fellesforbundet-lederen mener det er store muligheter for å øke organisasjonsgraden på flere av transport sine områder med et sterkere organisasjonsapparat i ryggen.

– For oss i Fellesforbundet vil det å få inn bransjer fra transport som merker endringene i arbeidslivet enda tydeligere enn vi gjør i dag. Da vil vi kunne være tidligere på for å sette inn motstøt.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse