JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen

Norsk Flygerforbund tror piloter kan forsvinne fra flyambulansetjenesten når et Sverige-basert selskap overtar tjenesten.
Tor Ivar Dahl Pettersen og Yngve Carlsen er kritiske til prosessen rundt flyambulanseanbudet.

Tor Ivar Dahl Pettersen og Yngve Carlsen er kritiske til prosessen rundt flyambulanseanbudet.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Selskapet Lufttransport mister kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten om halvannet år. Det har gitt pilotene i selskapet en usikker framtid. Skal de fortsette må de i følge den nye operatøren søke sine stillinger på nytt hos anbudsvinneren, Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, som skal drifte tjenesten 300 millioner billigere i seks år.

Det norske sosialdemokratiet er i krise, mener Martin Kolberg

Eneste på anbud

– De har vunnet på et billigere anbud. Det er ikke så mange andre måter å spare penger på enn på betingelsene våre, siden vi er de eneste som har vært ute på anbud. Vi har krevd virksomhetsoverdragelse. Det påstår anbudsvinneren at vi ikke kommer til å få, sier Tor Ivar Dahl Pettersen til LO-Aktuelt.

Han er tillitsvalgt for de mer enn 100 pilotene i Lufttransport, og har selv base i Kirkenes.

Fredag møtte han på årsmøtet til Norsk Flygerforbund på Luftfartens hus i Oslo.

Og han har full støtte fra forbundslederen i flygerforbundet, Yngve Carlsen.

Kan bryte sammen

– Dette er svært beklagelig. Flyambulansetjenesten er en veldig samfunnskritisk infrastruktur. Når man har det ute på anbud og det viser seg at det bare er betingelsene til en gruppe, pilotene, som er med på anbudet blir det svært problematisk. Med den tilgangen på flygere som er i dag, og den usikkerheten det er med et selskap som ennå ikke er opprettet som et norsk selskap med norsk driftstillatelse, er vi svært kritiske til hvordan dette skal gå, sier Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.

Flygerforbundets agenda er helt enkelt at denne tjenesten skal videreføres på en forsvarlig måte også etter 1. juli 2019, når det svenske selskapet overtar. Eneste måte å sikre dette på, i lys av pilotmangelen i Europa, er at de eksisterende flygerne i Lufttransport blir med over i det nye selskapet, mener LO-forbundet.

– Denne tjenesten er helt kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge. Vi vil stå i dette og kjempe for å finne en avtale med den nye anbudsvinneren slik at tjenesten kan fortsette på en ansvarlig måte, sier Carlsen.

Pilotene rømmer fra Ryanair – til faste jobber og høyere lønn i andre selskaper

Piloters marked

Norsk Flygerforbund mener pilotene må følge med over gjennom virksomhetsoverdragelse, samtidig som det svenske selskapet har utlyst 100 pilotstilinger og 15 administrative pilotstillinger.

Pettersen bekrefter at mange av hans kollegaer har begynt å se seg om etter andre pilotstillinger. Og de er det mange av.

– Per i dag er svært mange på utkikk etter nye jobber, og andre jobber er det flust av for tiden. Det er nemlig en betydelig pilotmangel i Europa i dag og derfor veldig mange jobber tilgjengelig. Hvis man samtidig skal gå inn i en ny tjeneste der man har vunnet på en mye lavere pris, blir det problematisk å finne piloter til denne prisen, når det samtidig rekrutteres over hele Europa. Selskapet har heller ingen erfaring med så krevende flyoperasjoner som kreves i dette området. Det er helt spesielle krav til flygerne som flyr denne tjenesten, både i form av erfaring i området og til å fly på så korte baner. Det vi kan risikere er at pilotene forsvinner allerede før det svenske selskapet overtar. Da vil denne samfunnskritiske tjenesten bryte sammen på et langt tidligere tidspunkt enn 1. juli 2019 når de skal overta, avslutter Carlsen.

Opp til Babcock

Administrerende direktør i Helseforetaket Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, bekrefter overfor LO-Aktuelt at pilotene som vil være med videre i flyambulansetjenesten må søke jobb hos den nye anbudsvinneren.

Han mener påstanden om at det kun er personalkostnadene som skiller tilbudene på pris er feil, men vil av hensyn til anbudsvinneren ikke gå inn i detalj på hva kontrakten sier om dette.

– Fra mitt ståsted er det opp til Babcock å håndtere prosessen rundt etableringen, sier Juell til LO-Aktuelt.

– Hva skjer hvis pilotene i Lufttransport i mellomtiden forsvinner fordi de finner andre jobber?

– Den situasjonen har vi våre tanker rundt, men vil ikke utdype det. Nå er vi kjent med at det er lyst ut 100 pilotstillinger og 15 administrative pilotstillinger med søknadsfrist 15. januar, sier Juell.

Få nyhetsbrevet vårt

Annonse
Annonse