- Det eneste positive med regjeringens forslag er at det kan skape oppmerksomhet om lønnsnivået i bransjen, sier bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
Transportarbeiderforbundet
Håper det er mulig å stoppe regjeringas planer for drosjenæringa
– De eneste som ikke er ivaretatt med dette forslaget er drosjesjåførene, sier bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz. Han håper det skal være mulig å få stoppet regjeringens planer.
res@lomedia.no
Mandag sendte Samferdselsdepartementet ut en pressemelding der de fortalte at de vil foreslå at det ikke lenger skal settes grenser for hvor mange som kan få løyve til å kjøre drosjer i Norge. Regjeringen vil heller ikke at det skal være noe krav at løyvehaverne skal være tilknyttet noen drosjesentral. Disse forslagene framkommer i et brev til ESA, EFTAs overvåkingsorgan. ESA har tidligere ment at reguleringen av det norske drosjemarkedet er i strid med EØS-avtalens punkt om fri konkurranse.
• Regjeringen varsler endringer i taxi-regler. Kan åpne for Uber
• EØS-avtalen lovfester høyre-politikk
– Bryr seg ikke om sjåførene
Roald Arentz, drosjesjåfør i Trondheim og leder for Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi, er kritisk til begge punktene.
– Det verste er likevel at regjeringa vil fjerne den politiske muligheten til å regulere antall løyver. Det åpner for overkapasitet av drosjer, og siden vi har provisjonslønn vil det gå kraftig utover lønna vår. At ikke de lønnsmessige konsekvensene for sjåførene en gang er nevnt fra regjeringa, viser tydelig at regjeringa ikke bryr seg om sjåførene. De nevner både ny teknologi, tilgjengelighet og trygghet for passasjerene, mens de eneste som ikke blir ivaretatt i forslaget er de provisjonslønnede sjåførene, sier Arentz, som bare kommer på en positiv ting med forslaget.
– Det må jo være at vi får oppmerksomhet rundt lønnsnivået i bransjen, og at dette viser veldig tydelig at EØS-avtalen griper rett inn i norsk arbeidsliv. Det kan åpne for en videre debatt om EØS-avtalen i Norge. Det er bare så synd at det er drosjesjåførene som må betale prisen for det, påpeker han.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Skreddersydd for Uber
Arentz synes også det er trist at regjeringen har lagt seg flat for ESA sine synspunkter på norsk regulering av drosjenæringa.
– Det er ingen rettslig avgjørelse som sier at dagens yrkestransportlov er i strid med EØS-avtalen. Det blir kun påstått i et klagebrev til ESA, sier han.
Bransjerådslederen er overbevist om at forslagene fra regjeringen vil skape negative reaksjoner både fra arbeidsgiverne og arbeidstakerne i bransjen.
– Dette forslaget er skreddersydd for Uber og Haxi, spesielt med tanke på at man kan kjøre biler uten taksameter og heller bruke smarttelefon-teknologi. Dette vil høyst sannsynlig slå bunnen ut av næringa i de store byene, og vil gjøre lista lav for å tre inn i yrket. Vi risikerer å ende opp med en hel haug med sjåfører uten rettigheter til verken sykelønn eller pensjon, sier han.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Må legge inn løyvekrav
Arentz tror likevel ikke at bransjen vil legge seg ned å dø uten kamp.
– Vi kan jo ikke være overrasket over at dette kommer når det er Fremskrittspartiet som sitter på toppen i departementet, men det virker på meg som presset fra ESA har fått regjeringen til å gå enda lenger enn de egentlig hadde ønsket selv. Uansett skal forslagene vedtas i Stortinget, så jeg håper vi har klart å påvirke så mye før den tid at vi får stoppa forslaget. Skulle det likevel gå slik regjeringen ønsker, må vi sørge for å få gjort noe med kriteriene for å få løyve. Det kan for eksempel være krav om pensjonsavtaler og lønns- og arbeidsvilkår. Det kan ikke være sånn at sjåførene bare skal leie ut sin egen arbeidskraft, men ikke ha noen sosiale rettigheter, understreker Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.
• Lastebilsjåfør Per Morten mistet førerkortet – nå får han erstatning
• Sjåførene slipper skatt på maten. Stortinget snur i siste liten
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard