JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konkurransedirektør vil ha Uber i Norge

– Uber vil gi mindre tomkjøring og lavere priser, mener konkurransedirektør Lars Sørgard.
Konkurransedirektør 
Lars Sørgard vil slippe 
Uber inn på det norske 
drosjemarkedet. – Det er 
bare mer av den medisinen som pasienten er blitt 
sykere av, kontrer Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse.

Konkurransedirektør Lars Sørgard vil slippe Uber inn på det norske drosjemarkedet. – Det er bare mer av den medisinen som pasienten er blitt sykere av, kontrer Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse.

Montasje: Ole Palmstrøm

res@lomedia.no

I en kronikk i Dagens Næringsliv 23. august åpner direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard, for at Uber skal få etablere seg i Norge.

Han begrunner det med at utviklingen i drosjenæringen har gått i feil retning. Andelen tomkjøring, det vil si tid uten passasjer i bilen, har økt fra 38 til 47 prosent det siste tiåret. I Oslo er andelen hele 53 prosent.

Drosjesjåfør Kristian måtte jobbe opp mot 100 timer i uka

– Uber vil gi lavere priser

Ifølge Sørgard har det gitt høyere priser, spesielt i de områdene der ikke prisene er regulert, det vil si i storbyene. Løsningen hans er å slippe Uber til.

Konkurransedirektøren peker på at tomkjøringen blant Uber-taxier i Seattle og Los Angeles i USA ligger på 35–45 prosent, mot 60 prosent for ordinære drosjer.

– Med Uber bestemmer sjåførene selv når de vil kjøre, og mange kombinerer kjøring for Uber med et annet yrke. Nye aktører vil gi en helt annen dynamikk i markedet og bryte med den onde sirkelen med høyere priser og økende tomkjøring, argumenterer han.

– Blir løsarbeidere

Redaktør i Dagens Perspektiv, Magne Lerø, er ikke imponert over konkurransedirektørens løsning på høyere priser og tomkjøring i drosjemarkedet.

– Om Sørgard får ønsket sitt oppfylt, vil det ikke bli mangel på dynamikk. Det han foreslår er dynamitt. Uber er sosial dumping satt i system. Dagens drosjenæring vil bli sprengt, tordner han på lederplass i magasinet.

– Drosjesjåførene vil ende opp som løsarbeidere, og de fleste av dem vil tjene dårlig. Drosjenæringen blir en spydspiss for en utvikling på arbeidsmarkedet som vi ikke ønsker.

Streikande spanske taxisjåførar erklærer våpenkvile etter nytt Uber-forslag

– Feil medisin

Lerø mener at skal man få lavere priser og hindre tomkjøring, bør det være en sentral bestiller av drosjetjenester på kommune- eller regionnivå.

Denne bestilleren kan slippe innpå så mange drosjer som det er behov for i ulike perioder. I tillegg bør prisen fastsettes av den regionale offentlige eide aktøren.

– Problemet i dag er at for mange selskaper konkurrerer med hverandre. Når konkurransen ikke fungerer i en bransje, går det ikke an å bestille mer av den.

– Sørgard er fanget i konkurranselogikken. Han foreskriver mer av den medisinen som pasienten er blitt sykere av. Uber er definitivt ingen reddende engel for en feilslått politikk på området, avslutter Magne Lerø.

– Alle som vil skal kunne bli taxisjåfører, sier Høyre-politiker

Viser liten innsikt

Roald Arentz, leder for bransjerådet for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, mener vi har sett konsekvensen av overetablering av drosjer i Norge.

– Det gir dårligere lønninger, mer tomkjøring og lengre arbeidsdager. Konkurransedirektøren viser liten innsikt i næringa, og det er ikke nye, men gamle forretningsmodeller han åpner for. Dette vil gi løsarbeidere uten rettigheter. Vi trenger mer, ikke mindre regulering, sier Roald Arentz.

Annonse
Annonse