JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo Havn fikk verstingstempelet

Den Internasjonale Transportarbeiderkomiteen sin koordinasjonskomite i Norge, vedtok i dag enstemmig å erklære Oslo Havn for bekvemmelighetshavn.
Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, mener den sosiale dumpingen og utestengningen av registrerte havnearbeidere må ta slutt på Oslo Havn for at ITFs koordinasjonskomite skal trekke dagens vedtak om å erklære havna for bekvemmelighetshavn.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, mener den sosiale dumpingen og utestengningen av registrerte havnearbeidere må ta slutt på Oslo Havn for at ITFs koordinasjonskomite skal trekke dagens vedtak om å erklære havna for bekvemmelighetshavn.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det betyr at havna i hovedstaden blir den andre på verdensbasis som ITF mener har så graverende forhold når det gjelder angrep på faglige rettigheter og arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår, at det fortjener verstingstempelet "Port of Convenience", eller bekvemmelighetshavn som vil være den norske betegnelsen.

Årsaken til vedtaket er at ITF har avdekket gjentagende brudd på internasjonale lover og regler, som skal beskytte både havnearbeidere og sjøfolk.

– Ingen bedring

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, er skuffet over at havnemyndighetene og politikerne i Oslo, har gjort et slikt vedtak nødvendig.

– Alle vi forbundene som sitter i koordinasjonskomiteen var i utgangspunktet enige om at Oslo Havn oppfylte kriteriene for å kunne erklæres som bekvemmelighetshavn da vi deltok på ITF-konferansen i Cape Town i juni i år, og vi hadde også støtte fra ITF i det. Men de norske forbundene ba ITF om at det ikke skulle gjøres noe vedtak der, før vi hadde prøvd alle mulighetene som var her hjemme. Derfor fikk vi fullmakt til å foreta den erklæringen selv, og siden vi ikke har sett noen bedring, ble det gjort et enstemmig vedtak i dag, forteller Johnsen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Det avgjørende for koordinasjonskomiteen har vært både brudd på sjøfolkenes godshåndteringsklausuler i tariffavtalene deres, men også uviljen til å benytte de registrerte havnearbeiderne i Oslo havn.

Usikker på effekten

– Det var en forutsetning for at vi ikke skulle gjøre et slikt vedtak at tilfellene med sosial dumping på havna skulle stoppe, og at man igjen skulle begynne å bruke havnearbeideren. Hvis det skjer, er koordinasjonskomiteen klar til å gjøre et nytt vedtak for å trekke tilbake erklæringa Oslo havn har fått som Port of Convenience, påpeker Johnsen.

Han sier at han regner med at vedtaket i Oslo blir fulgt opp internasjonalt av hele ITF-paraplyen, slik at alle vil være klar over at Oslo Havn er blitt erklært som bekvemmelighetshavn. Hvilken effekt et slikt vedtak vil få, er han imidlertid litt usikker på.

– Vi har jo ikke all verdens erfaring innenfor ITF med POC-erklæringer. Det er kun oljehavna på Barrow Island utenfor Australia og Mogadishu i Somalia som har fått et sånt stempel tidligere, så Oslo Havn er havnet i et selskap de helst ikke burde vært i, understreker Johnsen, som innrømmer at han er skuffet over både byrådet og havnemyndighetene.

– Jeg hadde trodd at det sittende byrådet skulle skjære igjennom, ikke minst siden det ble gjort så klare vedtak om å følge havnearbeiderkonvensjonen ILO 137, sier NTF-leder Lars Morten Johnsen.

Det hadde også leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, trodd.

– Brudd på samarbeidsavtalen

– Vi gikk havnemarsj i tre uker før kommunevalget i 2015 for å kvitte oss med det borgerlige byrådet i Oslo. Vi trodde et nytt byråd skulle hjelpe oss havnearbeiderne, men det har bare blitt verre. Vi føler oss sveket, og mener også at dette er et brudd på samarbeidsavtalen mellom byrådet og partiet Rødt om at havna skulle følge ILO 137. Det kommer vi til å ta opp med Rødt, sier Langaard.

Han mener selve vedtaket i ITFs koordinasjonskomite var ventet.

– Dette er ingen ønskesituasjon for noen på havna. Vi vil bare ha jobbene våre tilbake, og jeg synes jo det er bemerkelsesverdig at det er havnearbeidere i alle norske havner, inkludert Drammen der Holship holder til, men ikke her i Oslo. Nå har dette gått så langt, at vedtaket om POC for Oslo Havn er fortjent, sier Roar Langaard i OBF.

Åpner for dialog

Havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen har ingen forståelse for vedtaket som er gjort.

– Det er totalt urimelig å erklære Oslo havn som bekvemmelighetshavn. Oslo Havn KF og Oslo kommune bruker alle virkemidler vi rår over for å motvirke sosial dumping. Når det gjelder fortrinnsretten til arbeid for registrerte havnearbeidere i et felleskontor eid av partene, er denne retten tapt på grunn av begivenheter utenfor havnestyret og havnedirektørens kontroll. Vi er åpen for fortsatt dialog og samarbeid med alle arbeidstakerorganisasjoner, for å bekjempe sosial dumping, sier Ingvar M. Mathisen.

Oslo havn får internasjonalt verstingstempel

Truer med å heise sjørøverflagg i Oslo havn

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping

Annonse
Annonse