JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Piloter og kabinansatte tapte ankesaken mot Norwegian

Flyselskapet Norwegian er frifunnet av Borgarting lagmannsrett i striden om hvem som har arbeidsgiveransvar for piloter og kabinansatte.

Norwegian/ANB-illustrasjon

Borgarting lagmannsrett har dermed kommet til motsatt konklusjon av det Asker og Bærum tingrett gjorde da saken ble behandlet der i 2016.

• Les også: Bjørn Kjos tapte i retten, men vil fortsatt ikke ansette piloter og kabinansatte i morselskapet

De kabinansatte og pilotene krevde dom på at det er Norwegian Air Shuttle ASA som er deres arbeidsgiver. De kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.

Begge de to yrkesgruppene hadde anført at Norwegian drev ulovlig innleie av arbeidskraft fra datterselskapene og at de derfor kunne kreve fast ansettelse i Norwegian Air Shuttle på dette grunnlaget.

Lagmannsretten kom fram til at de ikke hadde rettmessig krav på dom for fast ansettelse i Norwegian Air Shuttle, verken på bakgrunn av ulovlig innleie av arbeidskraft eller på særskilt grunnlag.

Lovgiveroppgave

De ansatte argumenterte med at organiseringen av Norwegian-konsernet bryter med arbeidsmiljølovens grunnleggende prinsipper om å fremme faste og trygge ansettelsesforhold.

– Til dette finner lagmannsretten grunn til å påpeke at Norwegians konsernmodell ikke er enestående i luftfarten. Dersom en slik fragmentering av flyselskapenes virksomhet, med en rekke entrepriseavtaler for å dekke behovet for alt fra catering til crewtjenester, ikke er ønskelig i luftfarten, er det etter lagmannsrettens vurdering en lovgiveroppgave – nasjonalt og internasjonalt, heter det i dommen.

Få nyhetsbrevet vårt

– Vanskeligere å håndheve rettighetene

– Det er ikke det resultatet vi ønsket, sier advokat Lene Liknes Hansen i Parat til NRK. Hun har ført saken for de kabinansatte.

Advokat Christen Horn Johanessen har ført saken for pilotene. Han mener dommen vil få betydning for de ansattes mulighet til å håndheve rettighetene som følger av arbeidsmiljøloven og andre vernelover.

– Det vanskeliggjør håndhevelsen av rettigheter, og når det blir vanskeligere å håndheve rettighetene, så er rettighetene mindre verdifulle. Det mener vi er problematisk, sier han til NRK.

Pilotene rømmer fra Ryanair - går til fast jobb og høyere lønn i andre selskaper

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

• August 2016: Norwegian anker til Borgarting lagmannsrett

• Januaer 2018: Norwegian vinner ankesaken i Borgating lagmannsrett

Annonse
Annonse

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

• August 2016: Norwegian anker til Borgarting lagmannsrett

• Januaer 2018: Norwegian vinner ankesaken i Borgating lagmannsrett