JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen dropper arbeidsliv som kjerneelement i de nye skolefagene

LO og NHO er bekymret over at arbeidsliv ikke inngår som et av kjerneelementene i de nye skolefagene og mener det vil svekke elevenes forståelse.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

Kristian Brustad (arkivfoto)

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) la tirsdag fram nye kjerneelementer for alle skolefagene. Alle fagene er «slanket» for å gi mer rom for dybdelæring. LO og NHO er svært skuffet over at arbeidsliv er blant temaene som ser ut til å være nedprioritert.

– Arbeidsliv inngår ikke i det hele tatt i kjerneelementene, til tross for at dette er noe av det viktigste og mest sentrale som elevene bør lære i fag som samfunnskunnskap og historie. Vi er svært bekymret over at arbeids- og næringsliv kommer til å være enda svakere representert i de nye læreplanene, skriver LO-sekretær Trude Tinnlund og NHOs avdelingsdirektør for kompetanse og innovasjon, Rune Foshaug, i en felles uttalelse.

De peker på at arbeids- og næringslivet i dag er ett av fem hovedområder i gjeldende læreplan for samfunnsfag i VG1 og VG2.

– Nå er det ikke nevnt i det hele tatt. Vi er bekymret for at dette vil legge premissene for læreplaner som ikke i tilstrekkelig grad omfatter arbeids- og næringsliv og den norske arbeidslivsmodellen, heter det i uttalelsen.

La fram kjerneelementer i nye læreplaner: – Viktigste og største skolereformen siden Kunnskapsløftet

De to organisasjonene reagerer også på at de ikke er representert i noen av gruppene som fremover skal utarbeide de konkrete læreplanene.

– Vi mener Sanner ikke har hørt på innspillet fra arbeidslivsorganisasjonene. Regjeringen har svekket arbeidslivets perspektiver og kunnskap om den norske arbeidslivsmodellen i norsk skole, skriver Tinnlund og Foshaug.

– Vi mener at norske elever må få lære mer om den norske arbeidslivsmodellen, som blir omtalt i resten av verden, skriver de videre.

• Mening: «Arbeidsliv nedprioriteres i pensum»

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse