JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjåfører frykter truende passasjerer: – Mørketallene er nok store, innrømmer forbundet

En ny FAFO-rapport viser at mange LO-medlemmer synes det er problematisk å jobbe alene.
- Mørketallene for vold og trusler mot bussjåfører er nok store, sier bussjåfør og bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet, Per Ole Melgård.

- Mørketallene for vold og trusler mot bussjåfører er nok store, sier bussjåfør og bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet, Per Ole Melgård.

Martin Guttormsen Slørdal

res@lomedia.no

lene.svenning@lomedia.no

I Fafo-rapporten kommer det fram at mange arbeidstakere jobber alene i større eller mindre grad av arbeidstida si. Det opplever mange som problematisk. Det er vanskelig å få tatt nødvendige pauser til å gå på do eller spist, mange savner kolleger, og en del er redde for vold eller trusler fra kunder og brukere.

Redde på jobben

En del er redde for å bli utsatt for vold eller trusler fra kunder og brukere når de jobber alene. 20 prosent av NTF-medlemmene er helt eller delvis enige i påstanden om at de ofte er redd for å bli utsatt for vold eller trusler.

Et NTF-medlem beskriver det slik:

«Passasjerer og andre trafikanter som er truende muntlig og fysisk. Jeg er redd for ran og å være alene hvis det oppstår en ulykke.»

I de andre forbundene ligger andelen som sier de ofte er redde for vold eller trusler fra kunder eller brukere når de jobber alene på fra én (IndustriEnergi) til 26 prosent (Jernbaneforbundet).

Vanskelig å få gått på do

Undersøkelsen viser at utfordringene ved å jobbe alene handler om at de ansatte synes det er vanskelig å få tatt pauser til å gå på toalettet.

44 prosent av NTFs medlemmer er helt eller delvis enig i at det er vanskelig å ta slike nødvendige pauser når man jobber alene. En som trolig er bussjåfør av de som svarer på undersøkelsen forteller om sin opplevelse av situasjonen:

«Tragisk at det på enkelte ruter ikke er toalett tilgjengelig før etter 4,5 timer.»

Blant de andre forbundene som er med i undersøkelsen er andelen som synes det er vanskelig å finne anledning til å gå på toalettet mellom 29 prosent (IndustriEnergi) til 53 prosent (Handel og Kontor)

Taxi-sjåfør Sissel Merete var på do – ble utestengt og mistet 10.000 kroner

Ikke tid til matpause

Å få spist i løpet av arbeidsdagen er også vanskelig for mange. Blant NTF-medlemmene svarer 29 prosent at de er helt eller delvis enig i at det er vanskelig å få tid til å spise i løpet av arbeidsdagen. For tre av de fire resterende forbundene ligger andelen på rett over 30 prosent, mens HK-medlemmene ligger langt over med 47 prosent.

– Sees på som normalt

Per Ole Melgård, nyvalgt leder for bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, sier til Transportarbeideren at det er liten tvil om at vold og trusler forekommer i hans bransje.

– Vi får ikke så mange tilbakemeldinger på dette, men mørketallene er nok store. Mitt inntrykk er at sjåførene tenker at dette er "normalen" og at de holder igjen på følelsene sine, sier Melgård.

Vil ikke "lukkes inne"

Han mener uansett at undersøkelsen må tas alvorlig.

– Dette er et varsko, og det er alvorlig at så mange er redde. Vi bør gå inn i tallene for å finne ut i hvilke områder dette er problemer. Selv tror jeg at i områder der bussjåførene også er billettører og må stoppe de som vil snike, at man vil oppleve flere konfrontasjoner enn der man bare åpner dørene og slipper passasjerene inn, sier han, og viser til at de alvorligste episodene har skjedd på ekspressbussene.

– Likevel er inntrykket mitt at sjåførene ikke ønsker å bli lukket inne i en "boks" slik man har på bussene i for eksempel London. Vi ønsker en naturlig kontakt med passasjerene, mens for eksempel på nattbusser i storbyene bør man kanskje se på tiltak som vektere som utfører billettkontroll eller å skille sjåføren fysisk fra passasjeren, siden problemet med vold og trusler kan skje oftere på den type ruter, sier han.

Tid til dobesøk verre

Melgård legger imidlertid til at muligheten bussjåførene har til å gå på do og ta pause er gjennomgående et mye større problem for medlemmene på buss enn vold og trusler.
– Selv om vi har fått inn i tariffen at man skal ha pause for personlige behov gir mange bedrifter rett og slett blaffen i dette, sier Per Ole Melgård.

Jobbet alene på bensinstasjon: Silje ble ranet på nattevakt

Fem forbund

Medlemmer i fem LO-forbund har deltatt i Fafo-undersøkelsen; Handel og Kontor, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Industri Energi og Norsk Jernbaneforbund. Alle disse forbundene har medlemmer som jobber alene. Fafo har undersøkt utfordringer knyttet til helse- miljø- og sikkerhet (HMS) ved alenearbeid. Gjennom en nettbasert undersøkelse har medlemmer i de fem forbundene svart på hvordan de vurderer HMS-utfordringene ved å jobbe alene, og hvordan de oppfatter at arbeidsgiveren følger opp dette.

Størst andel i Transport

Totalt svarte 5140 medlemmer i de fem forbundene, og 62 prosent av dem krysset av for at de jobber alene i en fjerdedel av arbeidstida eller mer. 27 prosent av disse jobber alene nesten hele tida. I Transportarbeiderforbundet er tallene enda høyere. Der oppgir 54 prosent av de 921 som svarte at de jobber alene nesten hele tiden. Det er nøyaktig dobbelt så mange som andelen i Jernbaneforbundet. Deretter følger Fagforbundet med 26 prosent, Handel og Kontor 14 prosent og IndustriEnergi med 13 prosent.

Tar vi med også de som jobber alene minst en fjerdedel av tiden blant NTF sine medlemmer, gjelder det nesten åtte av ti medlemmer (79 prosent).

Over halvparten er sjåfører

Av de som har svart fra NTF er det ikke overraskende at mer enn halvparten er sitter bak rattet, enten på en lastebil, en buss eller i en drosje. Deretter følger grossist/spedisjon med nesten 20 prosent, mens de resterende bransjene utgjør mindre enn ti prosent.

Av NTF-medlemmene som jobber alene i minst en fjerdedel av tiden, svarer nesten hver femte at de jobber enten kveld eller natt, mens 36 prosent sier jobben varierer mellom dag, kveld og natt.

I tillegg oppgir 39 prosent av NTF-medlemmene i undersøkelsen at det er vanskelig eller svært vanskelig å tilkalle en kollega for å få hjelp eller bistand når man jobber alene. Sju av ti svarer at de har liten innflytelse på om de må jobbe alene eller om de kan jobbe sammen med andre. Den samme andelen oppgir også at andelen alenearbeid er på samme nivå som for to år siden, mens 14 prosent sier det har blitt mer alenearbeid og fire prosent mindre.

Savner kolleger

Mange av de som har deltatt i undersøkelsen savner kontakt med kollegaer. Det gjelder 53 prosent av HK-medlemmene og 51 prosent av Fagforbundets medlemmer. De andre ligger mellom 40 og 50 prosent, deriblant NTF med 40 prosent. Her sier også 19 prosent av Transportarbeiderne at de er helt eller delvis uenig i at de ønsker mer kontakt med kolleger på jobb. Det er sammen med Jernbaneforbundet minst i undersøkelsen, men forskjellen opp til IndustriEnergi som har høyest andel (26 prosent) av de fem forbundene er ikke stor.

Liten interesse fra arbeidsgiverne

Svarene tegner også et generelt bilde av at virksomhetenes ledelse viser liten interesse for HMS-utfordinger knyttet til alenearbeid. Det kan være brudd på premissene for alenearbeid i arbeidsmiljøloven, skriver Fafo. I loven stilles det visse krav om at både fysiske og psykososiale risikofaktorer ved alenearbeid skal vurderes.

– Vi kan forlange, som arbeidsmiljøloven gjør, at arbeidsgiverne, i samarbeid med tillitsvalgte, verneombud og de ansatte, arbeider systematisk for å forebygge og redusere risikoen ved alenearbeid, sier LOs andre nestleder Roger Haga Heimli i en kommentar til rapporten.

Ansatte rekker ikke å gå på do eller spise når de jobber alene, viser Fafo-rapport

Annonse

Flere saker

Annonse