Illustrasjonsfoto.
Erlend Angelo
SV-politiker mener veiutbyggingen slår knockout på togtrafikken
Hyttetrafikken prioriteres framfor pendlerne, mener SVs Arne Nævra. – Respektløst, svarer Ketil Solvik-Olsen.
helge@lomedia.no
– Det er ikke noe jeg tror, det er helt sikkert. Tog taper både med tanke på passasjerer og gods, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.no.
– I forhold til godstrafikken er det veldig synlig. Med tanke på passasjertrafikk taper tog stadig i konkurranse med både bil og fly. I dag bygges det firefelts motorvei før jernbanestrekningen. Staten må starte i den andre enden, med å bygge ut togstrekningen først. Hvis du i det hele tatt har en miljøholdning er det skinner og ikke motorveier som skal bygge landet, mener SV-politikeren.
Han har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på dette området gjennom et skriftlig spørsmål på Stortinget.
Han gir imidlertid regjeringen skryt for effektivitet på ett område.
– Det satses veldig mye på vei. Der er regjeringen helt klart leveringsdyktige og effektive. Men samtidig er InterCity-utbyggingen og togsatsingen utsatt, mener Nævra.
• Riksrevisjonen: Solvik-Olsen bruker milliarder på ulønnsomme veier på bekostning av sjø og bane
Annen prioritering
Han forventer en annen tone når regjeringen legger fram sitt statsbudsjett for neste år. Da håper han samferdselsministeren viser seg mer som en jernbanemann enn veimann.
– Slik det er nå tar man større hensyn til hyttetrafikken enn pendlertrafikken, poengterer Nævra.
Da peker han på samtidig utbygging av Ringeriksbanen og E16 til Hønefoss.
I sitt skriftlige spørsmål bruker han strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger som eksempel.
– Det skal gis et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger. I dag er vegtransport og fly raskest. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 timer og 45 minutter uten stopp. Buss tar omlag fem timer. Mens togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen tar mellom fire og en halv og fem timer.
– Samtidig er det ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenland og Vestfoldbyene. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder, Grenland og Vestfoldområdet. Men da må Vestfoldbanen kobles sammen med Sørlandsbanen. Det er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan. At InterCity-utbyggingen utsettes, får imidlertid store konsekvenser for dette ser det ut til. Men hvorfor? Grenlandforbindelsen kan bygges uavhengig av indre Intercity.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Arne Nævra, stortingsrepresentant for SV.
Stortinget
Solvik-Olsen slår tilbake
Han har spurt om statsråden er enig i at den planlagte motorveien mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt, og om han vil framskynde oppstart av den såkalte genistreken, som er planlagt i andre planperiode av nasjonal transportplan for å sikre et bedre passasjertilbud for togreisende på Sørlandet og i Grenlandsregionen.
Ketil Solvik-Olsen påpeker i sitt svar at Norge er et langstrakt land med spredt bosetting.
– Dette krever ulike transportløsninger som dekker ulike behov. Vei og jernbane bygger oppunder hverandre i det samlede transportsystemet. Jeg er derfor ikke enig i at veiutbygging og jernbaneutbygging alltid må settes opp mot hverandre, skriver han i sitt tilsvar.
Slik utdyper Ketil Solvik-Olsen det overfor FriFagbevegelse.no:
– Jeg tar det som kompliment når SV påpeker at det bygges veldig mye mer vei nå enn før. Det liker jeg å høre. Samtidig lukker dessverre Nævra øynene for satsingen på jernbane. Det er dårlig tilnærming for en konstruktiv debatt.
– Faktum er at jernbanen får en større andel av samferdselsbudsjettet nå enn da SV selv satt i regjering. Så når Nævra mener vi har økt satsingen mye på vei, så tilsier det at veksttakten innen jernbane faktisk er enda høyere. Vi har doblet bevilgning til vedlikehold, vi har tidoblet bevilgning til planlegging og forberedelse for nye jernbaneprosjekt. Det er en rekke prosjekt under bygging og til snarlig oppstart.
– Det er for øvrig ikke riktig at hele IC prosjektet er utsatt, men det er enkeltstrekninger hvor vi vil få forsinket ferdigstillelse. Når Bane Nors fagfolk sier de finner «nærmest bunnløs kvikkleire» enkelte steder, så kan vi ikke lukke øynene for det. Nævra har i Stortinget sagt han er lei av å høre om dårlige grunnforhold, men vi kan ikke lukke øynene for realiteter.
Han legger til:
– Jeg håper Nævra reiser mer rundt i landet og snakker med transportbransjen og møter folk flest. Det er respektløst i møte med næringslivet og folks hverdag når han ser på vei primært som transportåre for hytteturer. Verden er åpenbart mer mangfoldig enn Nævra tar innover seg.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard