JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Taxisjåførene har ikke kunnet få AFP. Nå kan det gå mot en løsning

Mange taxisjåfører øyner nå håp om en ekstra pensjonsavtale.
Både bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, Roald Arentz (til venstre), som kjører taxi i Trondheim, Sissel Merete Busch som kjører taxi i Bodø og Ronald Johansen fra Harstad ser lyst på framtiden dersom taxioverenskomsten blir en del av AFP-ordningen neste år, slik det nå ligger en åpning for.

Både bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund, Roald Arentz (til venstre), som kjører taxi i Trondheim, Sissel Merete Busch som kjører taxi i Bodø og Ronald Johansen fra Harstad ser lyst på framtiden dersom taxioverenskomsten blir en del av AFP-ordningen neste år, slik det nå ligger en åpning for.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Avtalefestet pensjon (AFP) er en ekstra pensjonsordning for ansatte i privat sektor med tariffavtale. Den kan tas ut fra du fyller 62 år og er livsvarig, men man må kvalifisere til ordningen. Fram til nå har taxioverenskomsten, som den eneste av Transportarbeiderforbundets tariffavtaler, ikke vært omfattet av ordningen. Men det kan det bli en endring på allerede til neste år.

– Vi er enige om at vi skal se på innføring av AFP når myndighetenes utredning av ordningen er ferdig. Hvis det skjer før mellomoppgjøret i juni 2019, vil AFP bli en del av mellomoppgjøret, selv om det vanligvis kun diskuteres lønn i mellomoppgjør, sier Roald Arentz, leder i bransjerådet for taxi i Transportarbeiderforbundet.

Det er klart etter at Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Taxiforbund mandag ble enige om en ny tariffavtale.

To viktige endringer gjør at flere får AFP

Mellom fire og fem kroner

Taxioverenskomsten er en minstelønnsavtale, og de nye minstesatsene ble det også en økning på. I den delen av Norge som har regulerte takster, ble andelen sjåførene skal ha av innkjørt beløp økt med 1,0 prosentpoeng til 41,8 prosent. Det utgjør i gjennomsnitt 4,42 kroner økning i timen.

I de store byene som utgjør de uregulerte områdene der markedet setter sine egne takster ble økningen på i snitt 1,1 prosentpoeng til i gjennomsnitt 44,8 prosent. Kronemessig betyr det en økning på i gjennomsnitt kroner 4,60 per time.

– Selv om vi ikke fikk med oss Taxiforbundet på en minstelønnsgaranti for de som tjener dårligst, nemlig sjåførene som jobber kveld og natt i midtuka i storbyene, så opplever vi at Taxiforbundet har forståelse for at vi som lavtlønnsgruppe blir hengende etter andre grupper. Det økonomiske oppgjøret for oss ble også høyere enn det samordnede lavtlønnsoppgjøret mellom NHO og LO, påpeker han.

Så mye må norske taxisjåfører jobbe for å få en anstendig lønn

Lik virkelighetsoppfatning

Ifølge Arentz uttrykte Taxiforbundet enighet i virkelighetsbeskrivelsen om arbeidstid som taxigruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon avdekket gjennom sin undersøkelse i fjor.

– De var enige i at det jobbes mye, men de avviste likevel å gjøre noe med den provisjonsbaserte avlønningen til sjåførene, sier Arentz.

Også i år ble det stilt spørsmål til tallmaterialet fra Statistisk Sentralbyrå som skulle danne utgangspunkt for den økonomiske delen av tarifforhandlingene.

– Vi er enige om å se på de tallene fram til neste tariffoppgjør. Slik det er nå er lønn fra 12-timersskift delt på 7,5 timer. Det gir en gjennomsnittlig timelønn på litt over 180 kroner, men er ikke noe rett bilde av lønna til taxisjåførene, sier Arentz.

Partene var også enige om en protokoll-tilførsel som uttrykte bekymring for utviklingen der drosjeselskap deltar i offentlige anbud som medfører at sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår blir bestemt av anbudsutsetterne, ikke av partene i taxi-bransjen.

Stort sett fornøyd

Transportarbeiderforbundet organiserer mellom 200 og 300 taxisjåfører, men også sjåfører som kjører for sentraler som har bundet seg til overenskomsten, samt de mange løyvehaverne som bruker taxioverenskomsten som mal, vil få økt lønn som følge av årets oppgjør.

Resultatet sendes nå ut til uravstemning der svarene skal overleveres til Norges Taxiforbund senest klokka 15 den 1. juli.

Arentz kommer i hvert fall til å stemme ja til oppgjøret.

– Selv om jeg er misfornøyd med at vi ikke fikk noe ekstra til de som kjører kveld og natt i midtuka i de store byene, så er jeg fornøyd med både økonomien og åpningen for AFP. Vi har ikke noe å skamme oss over i dette oppgjøret, avslutter Roald Arentz.

Alle som vil skal kunne bli taxisjåfører

Regjeringen varsler endringer i taxireglene – kan åpne for Uber

Hva er AFP?

De som arbeider i en bedrift med tariffavtale hvor AFP inngår kan ta ut avtalefestet pensjon – tidligst fra fylte 62 år. AFP er inkludert i tariffavtaler i både privat og offentlig sektor. Det er flere krav som må oppfylles for å benytte AFP. Det betyr at ikke alle kan ta ut AFP, selv om de jobber i en bedrift med AFP i privat sektor med tariffavtale.

I privat sektor kommer avtalefestet pensjon som et tillegg på toppen av Folketrygden og tjenestepensjonen.

Annonse

Flere saker

Annonse

Hva er AFP?

De som arbeider i en bedrift med tariffavtale hvor AFP inngår kan ta ut avtalefestet pensjon – tidligst fra fylte 62 år. AFP er inkludert i tariffavtaler i både privat og offentlig sektor. Det er flere krav som må oppfylles for å benytte AFP. Det betyr at ikke alle kan ta ut AFP, selv om de jobber i en bedrift med AFP i privat sektor med tariffavtale.

I privat sektor kommer avtalefestet pensjon som et tillegg på toppen av Folketrygden og tjenestepensjonen.