JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uber-sjåfører gjennomførte global streik for høyere lønn

Uber kan bli verdsatt til 800 milliarder norske kroner når selskapet går på børs. Nå vil sjåførene ha sin del av kaka.
Her demonstrerer Uber-sjåfører utenfor selskapets kontorer i London onsdag.

Her demonstrerer Uber-sjåfører utenfor selskapets kontorer i London onsdag.

Henry Nicholls / Reuters / NTB Scanpix

tormod@lomedia.no

Onsdag streiket Uber- og Lyft-sjåfører flere steder i verden, i blant annet USA, Storbritannia og Australia. Samtidig ble passasjerer oppfordret til å ikke bruke appene.

Bakgrunnen er at Uber fredag blir børsnotert på Wall Street-børsen, der selskapet håper på en verdsetting på opptil 91,5 amerikanske milliarder dollar, som tilsvarer 800 milliarder norske kroner. Lyft gikk på børs allerede i slutten av mars, der de ble verdsatt til 24 milliarder dollar, tilsvarende 210 milliarder kroner.

I Norge er Uber ulovlig, men det kan være duket for tilbakekomst når regjeringen liberaliserer drosjemarkedet neste år.

p

Utnytting av arbeidere

– Uber og Lyfts børsnotering vil gjøre sjefene til milliardærer, mens sjåfører lever i fattigdom, skriver en fagforening for taxisjåførene i New York.

De krever at minst 80 prosent av det passasjerene betaler skal gå til sjåførene. I tillegg ønsker de jobbsikkerhet. En fagforening for selvstendig næringsdrivende i Storbritannia skriver at Ubers forretningsmodell er avhengig av «storskala utnytting av arbeidere». De krever at prisen på turer går opp til 2 pund per engelsk mil og at selskapet ikke får mer enn 15 prosent av det passasjerene betaler.

– Siden Uber kom til Storbritannia i 2012, har de drevet lønns- og arbeidsforhold ned til et punkt hvor mange sjåførerer må jobbe 60 timer i uka for å klare seg. Nå vil en håndfull av investorer bli rike på bakgrunn av denne utnyttingen, heter det.

Vanskelig å organisere

Også i selskapets hjemby San Francisco har det vært protester. En av organisatorene sier til Reuters at det er utfordrende å organisere selvstendig næringsdrivende, slik Uber-sjåførene er. Mange kombinerer gjerne sjåførjobben med tjenester for andre plattformer.

– Det finnes ingen register over hvem som kjører, hvor mange som kjører eller hvordan vi kan nå dem. Så vi måtte være veldige kreative for å nå ut til sjåførene og innvolvere dem i bevegelsen, sier hun, og legger til at streiken har vært en suksess på grunn av bred mediedekning.

Passasjerer har blitt oppfordret til å skrive om streiken i sosiale medier med emneknaggen #UberShutDown. Blant dem som har uttrykt sin støtte, er leder Jeremy Corbyn i det britiske arbeiderpartiet.

– Uber kan ikke få slippe unna med store utbetalinger til sjefene, men nekte å betale sjåfører en anstendig lønn og respektere rettighetene deres, skriver partilederen på Twitter.

Også presidentkandidat Bernie Sanders i USA uttrykker full støtte i et debattinnlegg, der han skriver at det ikke er akseptabelt at «en håndfull amerikanere blir superrike ved å betale arbeiderne sine sultelønn» og videre argumenterer for at sjåførene burde vært fast ansatte.

p

Ikke ansatte

Selskapet har 3 millioner sjåfører globalt. Forretningsmodellen er å videreformidle kjøretjenester mellom sjåfører og passasjerer gjennom en app. Uber har stått fast på at sjåførene ikke skal være ansatte i selskapet. Dermed mangler de en rekke lovfesta rettigheter som faste ansatte har, som overtidsbetaling og feriepenger.

Uber har satt inn støtet for å bedre selskapets rykte i forkant av børsnoteringen, blant annet ved å betale ut en bonus på totalt 300 millioner dollar til over en million sjåfører og gitt passasjerer anledning til å tipse.

– Vi kan ikke lykkes uten sjåførene våre. Vi kommer til å fortsette med å forbedre opplevelsen for og med sjåførene, uttalte en representant for selskapet tirsdag.

Uber-sjefen dro på sin side inn 45 millioner amerikanske dollar i lønn og aksjeutbytte i fjor, ifølge dokumenter offentliggjort i forbindelse med børsnoteringen.

Annonse

Flere saker

Annonse