JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Innlandet Transportarbeiderforening er etablert:

Forbundsstyret vedtok transportsammenslåing mellom Hedmark og Oppland

Som ventet vedtok forbundsstyret å overføre de gamle medlemmene i Oppland Transportarbeiderforening til naboforeningen i Hedmark. Med det er Innlandet Transportarbeiderforening etablert.
Eldar Rudolfsen må få tak i ny t-skjorte nå som han har fått dobbelt så stor forening å være leder for. Fra i dag heter den nye transportarbeiderforeninga for Hedmark og Oppland, Innlandet Transportarbeiderforening.

Eldar Rudolfsen må få tak i ny t-skjorte nå som han har fått dobbelt så stor forening å være leder for. Fra i dag heter den nye transportarbeiderforeninga for Hedmark og Oppland, Innlandet Transportarbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Medlemmene i Oppland Transportarbeiderforening har vært uten en lokalforening etter konkursen i foreningen 9. mars.

Siden da har Norsk Transportarbeiderforbund sentralt hatt ansvaret for medlemsservice og oppfølging av medlemmene fra Oppland. Det ansvaret ble overtatt av Hedmark – og til dels Oslo Transportarbeiderforening og Oslo og Omegn Bussarbeiderforening med vedtaket i forbundsstyret 25. april.

p

De to Oslo-foreningene overtar medlemmer fra nordøstre deler av Buskerud som tidligere har vært en del av Oppland. Det betyr at det kun er medlemmer innenfor Oppland sine fylkesgrenser som blir en del av den nye Innlandet Transportarbeiderforening sammen med medlemmene i Hedmark.

Medlemsmøter og bransjegrupper

Siden Hedmark Transportarbeiderforening allerede har hatt sitt årsmøte i år, vil det sittende styret fungere som styre for medlemmene i begge fylker fram til det blir avholdt et ordinært årsmøte for medlemmene fra både Hedmark og Oppland våren 2020. Det betyr derimot ikke at Oppland-medlemmene ikke vil bli hørt.

– Medlemmene fra Oppland vil ha akkurat de samme rettighetene som de gamle medlemmene fra Hedmark, understreker foreningsleder Eldar Rudolfsen til Transportarbeideren.

Allerede 15. mai blir det et medlemsmøte på Honne Hotell og Konferansesenter på Biri. Det starter klokka 19 på kvelden og hele styret vil være til stede, sier Rudolfsen.

– Vi har også invitert bussjåfører fra Oppland til møte i bransjegruppa for buss. Det skjer i slutten av mai, og vi har allerede fått signaler på at den invitasjonen er blitt godt mottatt av bussjåførene fra Oppland, fortsetter han.

Rudolfsen håper imidlertid ikke det stopper med bransjegruppe for buss i den nye store foreningen på Innlandet.

– Vi har allerede utfordret tillitsvalgte i grossistsektoren om å starte en tilsvarende bransjegruppe, avslører han.

Endrer navn umiddelbart

Selv om vedtaket i Transportarbeiderforbundets forbundsstyre gikk på at medlemmene overføres til Hedmark Transportarbeiderforening, så er det ifølge Rudolfsen ingen planer om å beholde det navnet på foreningen nå.

p

– Vi endrer vi navn allerede fra fredag 26. april til Innlandet Transportarbeiderforening. Det gjør vi for at de nye medlemmene skal føle seg velkommen, sier han.

Rudolfsen beroliger samtidig de gamle medlemmene og ikke minst delegatene til det kommende ekstraordinære landsmøtet i NTF fra Oppland.

– Dette vedtaket vil ikke få noen betydning for delegatlista til det ekstraordinære landsmøtet 8. mai. De som skulle vært delegater vil være det og representere det gamle Oppland Transportarbeiderforening på landsmøtet, poengterer han.

Ikke redd for støy

En ny og større forening på Innlandet vil dekke et areal på snaut 52.600 kvadratkilometer. Det er omtrent 1000 kvadratkilometer større enn Oslo, Vestfold, Østfold, Akershus, Agder-fylkene, Rogaland og Møre og Romsdal til sammen, og nesten 4000 kvadatkilometer større enn det største fylket, Finnmark.

Til tross for størrelsen, mener Rudolfsen det er åpenbare fordeler med en sammenslåing.

– De to fylkene skal også slå seg sammen. Da vil vi få større anbudsområder på buss. Det vil vi få bedre kontroll på nå, sier han.

Han er heller ikke bekymret for at den uroen som har vært i Oppland Transportarbeiderforening vil ødelegge for Innlandet Transportarbeiderforening.

– Jeg kjenner mange av de guttene og jentene som har vært skeptisk og som har laget litt støy, men de er fornuftige personer som vil se fordelen av at vi blir en stor forening, sier Eldar Rudolfsen.

Naturlig sammenslåing

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen, hilser den nye storforeningen velkommen.

– Av alle regionsammenslåinger er kanskje dette den mest naturlige, og da er det også naturlig at forbundet følger opp. Det gjør at vi i har én sterk forening som kan jobbe mot én region, sier han.

p

Allerede torsdag ettermiddag ble det sendt ut informasjon til medlemmene i Oppland på epost og sms om vedtaket.

– Vi har ikke fått noen reaksjoner fra medlemmene, men det er nok noen som ikke har fått beskjed siden vi ikke har riktig epostadresse og telefonnummer til alle, sier Johnsen.

Han er imidlertid helt sikker på at medlemmene vil bli godt ivaretatt.

– Vi må jobbe med å få medlemmene til å føle seg hjemme i foreninga, og det er jeg sikker på at Eldar Rudolfsen vil sørge for. Det er et stort område å dekke, men det er ikke så mye lenger å reise opp i Gudbrandsdalen fra Hamar enn det var fra Gjøvik, påpeker han.

At foreningen allerede heter Innlandet Transportarbeiderforening synes han er bra.

– Forbundsstyret vedtok ikke noe navneskifte, men årsmøtet i Hedmark Transportarbeiderforening vedtok allerede på årsmøtet å gi styret i foreninga fullmakt til å foreta et navneskifte dersom medlemmene fra Oppland ble overført til Hedmark. Det skjedde jo nå, sier Lars Johnsen.

Både skeptisk og positiv

Tidligere nestleder i Oppland Transportarbeiderforening, Jon Magne Aspelund, er i utgangspunktet skeptisk til å bli en del av en ny storforening på Innlandet, men ser også fordeler.

– Jeg har ikke fått satt meg helt inni det ennå, og er litt skeptisk. Jeg tror vi mister mye medlemmer på det. Samtidig er det veldig bra at vi kan få bli med i en stor bussgruppe for begge fylkene. Anbudssituasjonen blir bare verre og verre, og en bussgruppe vil jeg være med i. Jeg tror også at en slik bussgruppe kan roe ned mye av den uroen som har vært i Oppland. Det er det ingen tvil om, sier Aspelund.

Overføring også i Nord

På samme forbundsstyremøtet ble det vedtatt at nye medlemmer i Brønnøysund heretter skal tilhøre Transportarbeiderforeningen Nord. Eksisterende medlemmer i området vil fremdeles være tilknyttet Midtnorsk Transportarbeiderforening, men også disse kan overføres til den nye storforeninga i Nord-Norge dersom medlemmene selv ønsker det.

Annonse

Flere saker

Annonse