JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsatt tog på Bratsbergbanen

Etter mye usikkerhet og forvirring er det klart at forbindelsen Notodden–Skien får seks millioner statlige kroner ekstra. Driften er sikret ut året.

oystein@lomedia.no

Den opprinnelige avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Telemark fylkeskommune går ut nå i juni. Uten tilskudd ville trafikken stanset. Men i revidert nasjonalbudsjett fulgte Liv Signe Navarsete opp løfter hun kom med i januar.

– For å få en mer fleksibel overgang, og gi fylkeskommunen bedre tid til å foreta ruteforbedringer, foreslår Regjeringen en tilleggsbevilgning på seks millioner kroner i 2009, og tar sikte på en tilsvarende sum i statsbudsjettet for 2010, står det i dokumentet som kom 15. mai.

Fylkeskommunen har forlenget avtalen med NSB, og trafikken fortsetter i samme omfang fram til ruteendringene i desember.

Svakere resultat.

Færre benyttet seg av tilbudet i 2008 enn tidligere. I 2005 var det 50 000 reisende, de to påfølgende årene lå tallet rundt 45 000, men i fjor kom en nedgang på 2 prosent, eller i underkant av 1000 reisende. Både departementet, Stortingets transportkomité, lokalpolitikere og pendlere etterlyser rutetabeller som er tilpasset hverandre.

– En arbeidsgruppe er i gang for å komme fram til en bedre samordning, og det haster. Utredningen må være klar i slutten av august, for da legges budsjettene for 2010. Vi jobber intenst med å få et helhetlig kollektivtilbud, der Bratsbergbanen er et sentralt element, forteller ordfører i Notodden, Lise Wiik (Ap).

Målet er å samkjøre busser i hele fylket med lokal- og fjerntog for å få folk fra Kongsberg, Grenland og Notodden til å benytte offentlig transport. Arbeidsgruppa skal ha et utkast til kollektivplan for Telemark klart i september, slik at det kan sendes på høring til kommuner og andre parter.

Gir oss ikke.

Ekstrabevilgningen på seks millioner kroner er nok til å holde hjulene i gang fram til 13. desember. Wiik mener drift av persontog er en statlig oppgave, og at banen må inn i de årlige budsjettene.

– I fylket skal vi finne fram til et godt kollektivtilbud. Så må staten sørge for en trygg finansiering, der NSB eller en annen operatør står for kjøringen, krever Wiik.

Fylkestinget sier det samme i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan, og uttrykker bekymring for banens framtid fordi det ikke finnes penger på Telemarks eget budsjett.

Notodden-ordføreren er misfornøyd med måten NSB løser oppgaven på.

– Det virker som om de ikke har så lyst til å kjøre tog her. Rutetidene er vanskelig å huske, og det er ikke lett å få betalt. For meg kan gjerne en annen operatør overta, sier Lise Wiik som understreker at lokalpolitikerne og alle involverte har tro på at togtrafikken fortsetter og at tilbudet i fylket blir bedre.

NSB har på sin side signalisert at de ønsker helårige avtaler, og bedt om avklaring for 2010 i løpet av september. Statsbudsjettet blir som regel ikke klart før i desember. Departementet gir hvert år uttrykk for at støtten er midlertidig. Staten kjøper ikke lenger persontogtrafikk på Bratsbergbanen, men øremerker en bevilgning kalt ”kompensasjon for bortfall av statlig kjøp av persontog”.

Fra Notodden til Sørlandsbanen og Skien–Porsgrunn.

Utløste lokaliseringsdebatt da den i sin tid ble lagt på østsiden av Norsjø.

Åpnet i 1917.

Etablert gjennom et aksjeselskap der Norsk Hydro gikk inn med Tinnosbanen, og staten med strekningen Notodden–Nordagutu.

Selskapet fikk også konsesjon på å drive bane mellom Nordagutu og Skien–Porsgrunn med sidespor til Menstad.

Høsten 2000 la NSB ned trafikken.

Sterke protester og statlige midler førte til ny start i august 2001.

Telemark fylkeskommune overtok ansvaret 1. august 2004 med NSB som operatør.

Ansvaret overtatt av Vestviken Kollektivtrafikk fra 2006.

Annonse

Flere saker

Annonse

Fra Notodden til Sørlandsbanen og Skien–Porsgrunn.

Utløste lokaliseringsdebatt da den i sin tid ble lagt på østsiden av Norsjø.

Åpnet i 1917.

Etablert gjennom et aksjeselskap der Norsk Hydro gikk inn med Tinnosbanen, og staten med strekningen Notodden–Nordagutu.

Selskapet fikk også konsesjon på å drive bane mellom Nordagutu og Skien–Porsgrunn med sidespor til Menstad.

Høsten 2000 la NSB ned trafikken.

Sterke protester og statlige midler førte til ny start i august 2001.

Telemark fylkeskommune overtok ansvaret 1. august 2004 med NSB som operatør.

Ansvaret overtatt av Vestviken Kollektivtrafikk fra 2006.