JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godstrafikk fra bane til vei på Raumabanen

– Godstrafikken på Raumabanen legges ned og overføres til vei. Konsekvensen er 10.000 nye trailere på veien pr. år, og det er bare begynnelsen, sier Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

oystein@lomedia.no

Styret i CargoNet har besluttet å anbefale overfor sin eier, NSB konsernet, å kutte tilbudet med godstransport på Raumabanen fra ruteendringen 15. desember 2013. Da vil det ikke være godstrafikk igjen på Raumabanen, og til og fra Nord-Vestlandet.

Selskapet har gjennom flere år slitt med lønnsomheten, og går nå til det drastiske skritt å kutte togtilbudet til kundene. Det er Tollpost og Posten Bring som står for 70 prosent av volumene på Raumabanen. Tilbudet består av et togpar pr. dag, det innebærer at 20.000 containere overføres til et allerede overbelastet veinett.

– De ansattes representanter stemte imot forslaget, og frykter at dette bare er begynnelsen på en nedadgående spiral, hvor godstransport på bane blir overført til veinettet. Å starte med Raumabanen kan virke udramatisk, men i realiteten kan dette være spikeren i kista for all togtrafikk på den fra før hardt prøvde Raumabanen. Forholdet mellom inntekter og kostnader på strekningen er ikke mer dramatisk enn på flere andre banestrekninger. Tiltaket vil ikke gi noen umiddelbar virkning på bunnlinjen, mener NJF og NLF.

Det økonomiske fundamentet for å få lønnsom drift i godstransporten på skinner i Norge er svakt. Statens og CargoNet-eierens målsetning om å overføre mer gods fra vei til bane går i feil retning. Forholdet henger sammen med flere forhold;

– Oftere stengte banestrekninger som følge av ekstremvær og ras.

– Flere togoperatører i markedet presser transportprisene nedover.

– Utenlandske trailere kjører til langt lavere priser.

Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund krever at vedtaket blir gjort om og at det gjennomføres strakstiltak.

– Dersom ikke Samferdselsdepartementet kommer på banen kan dette være starten på en massiv omlegging og nedskalering av næringslivets togtilbud på de fleste banestrekninger i Norge, mener NJF og NLF.

Bransjen sjøl og andre interesseorganisasjoner har spilt inn flere mulige tiltak for å bremse den negative utviklingen, blant disse er:

– Erstatning til kunder ved ikke-planlagt driftsstans.

– Tilskuddsordninger til transportører som velger kombinerte løsninger for å avlaste veitrafikken.

– En konkurransenøytral effektiv terminaldrift i statens regi.

Annonse
Annonse