Hadde lignende sak i 2006
CargoNet opplevde også i 2006 at godsvogner begynte å trille ukontrollert mot Oslo sentrum.
Et rødt lys og litt flaks gjorde at det gikk bra den gangen.
Granskerne fra 2006 er nå koblet inn. De ser store likheter mellom ulykken fire år tilbake og dødsulykken onsdag der Cato Kyrre Breistrand (58 år), Geir Atle Lind (48 år) og Leif Kåre Nordmo (66 år) mistet livet.
Administrerende direktør i CargoNet bekrefter hendelsen fra 2006.
– Jeg vet at vi har hatt en hendelse tidligere, men den vil jeg ikke kommentere så lenge denne hendelsen granskes, sier Are Kjensli til NRK.
Flaks
17. februar 2006 skjøv et skiftelokomotiv tomme godsvogner over på et ankomstspor på Alnabru. Etter at sporbremsen var satt på, ble toget koblet fra.
Etter at skiftelokomotivet hadde forlatt vognene, løsnet bremsen og vognene begynte å trille.
Heldigvis måtte lokomotivet som opprinnelig hadde lesset av, stoppe for rødt lys kun 50 meter unna. Vognene seg inn i lokomotivet, og en alvorligere ulykke ble avverget, melder NRK.
Statens Havarikommisjon ble koblet inn, og konkluderte senere med at det hadde dannet seg stålis i bremsen.
Alt gikk galt
Det er for tidlig å slå fast årsaken til dødsulykken på Sjursøya onsdag, men mye tyder på at flere ting har gått galt samtidig. Bremsesystemer som skal holde toget fast under påkobling av vogner inne på terminalen og tekniske installasjoner som skal hindre et uklarert tog å forlate terminalen har på en eller annen måte sviktet samtidig.
– Vi vet av erfaring fra tidligere ulykker at det ofte er sånn at flere ting svikter samtidig. Vi er veldig åpne for at det gjelder også her, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i divisjon for jernbanetransport i Statens havarikommisjon til NTB.
Feil på feil
Havarikommisjonen avdekket natt til torsdag at sporbremsene på det løpske godstoget løsnet ukontrollert, etter at den 16. vognen var koblet til togsettet. Dermed var det ikke noe som holdt toget tilbake da det begynte å rulle.
Og i løpet av dagen torsdag, konkluderte Jernbaneverket med at barrieren som skulle ha sendt det førerløse toget rett inn i en grushaug, virket som den skal.
– Dette er en avsporingsveksel ved utkjøringen fra terminalen som leder ethvert tog rett inn i en grushaug, med mindre trafikkledelsen rent fysisk åpner sporet fra kontrolltårnet, sier informasjonssjef Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket Øst til NTB.
Alle muligheter
Havarikommisjonen gikk torsdag ikke ut med noen teorier om hvordan eller hvorfor systemene sviktet:
– Enhver teknisk installasjon kan svikte. Om det er det som er skjedd, eller om frakoblingen av sporbremser og eventuell åpning av avsporingsvekselen skjedde som følge av en eller flere manuelle operasjoner, bevisst eller ubevisst, vet vi ikke ennå. Vi ser på alle muligheter, sier Kurt A. Olsen til NTB.
Som en del av undersøkelsesarbeidet kjørte Havarikommisjonen ulykkesstrekningen på nytt torsdag ettermiddag. Antallet vogner var det samme, men denne gangen kjørte et lokomotiv foran.
Besøkte ulykkesstedet
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) var torsdag på ulykkesstedet for å vise medfølelse overfor dem som er berørt, og for å ta ta ulykkesstedet i øyesyn.
Kleppa fikk anledning til å snakke med arbeiderne i havneområdet og se gravemaskiner som ryddet vekk vrakrester. Samtidig lovet hun at alle stener skal snus for å finne årsaken til ulykken ved Sjursøya.
– Alt som kan gjøres vil nå bli gjort for å finne ut hva som skjedde, og for at en slik ulykke ikke skal skje igjen, forsikret Kleppa.
Samtidig understreket hun at Havarikommisjonen må få ro til å gjøre arbeidet sitt, slik at den kan komme til bunns i hva som er skjedd. (ANB-NTB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin