JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har stor tro på el-sykkelen

Stadig flere nordmenn får opp øynene opp for el-sykler, der toppfarten er 25 kilometer i timen.

Elektriske sykler begynte for noen år siden å trille innover det norske markedet. Med en liten hjelpemotor montert i tilknytning til navet gir det hjelp i de bratteste bakkene – eller i motvind. Interessen var laber i starten, men det er spådd et oppsving for disse syklene i årene som kommer.

Oslo El-sykkel solgte i 2009 65 el-sykler i hovedstaden, og regnet med å selge 100 i 2010.

Stort i Nederland

Interessen er derimot større i andre europeiske land, blant annet i flate Nederland der fenomenet har tatt av. I 2009 ble det solgt 150.000 el-sykler i Nederland – det vil si hver åttende sykkel.

Bosch har stor tro på el-sykkel-markedet og har allerede startet serieproduksjon av el-sykkel-motorer i en fabrikk i Frankrike. Til nå har 13 sykkelprodusenter – med 16 merker – bestemt seg for motorkonseptet til Bosch, opplyser selskapet i en pressemelding.

Stor rekkevidde

El-sykkel-systemet tilbyr sykkelprodusenter en stor designfrihet, som fører til et stort antall mulige modeller. Om det så gjelder mountainbike, landeveissykkel eller tursykkel, kommer de fleste syklistene til å finne akkurat det som passer.

Motorenheten til Bosch kan programmeres i fire forskjellige trinn – Eco, Tour, Sport og Speed, og kan slik tilpasses nøye til sykkeltypen. Slik kan motoren i en sportslig mountainbike utfolde sin kraft på en mer dynamisk måte enn på en landeveissykkel, der det først og fremst gjelder å ha en stor rekkevidde.

Maks 25 km/t

El-sykkel-motoren klarer hastigheter opp til 25 kilometer i timen. Hvis man skal sykle fortere enn det, foregår det utelukkende med egen kraft.

Grunnen til dette er at dersom motoren klarer høyere hastighet enn 25 km i timen, vil den ikke være fritatt for lovkrav som for eksempel sertifikat og kjennetegn.

Videre må sykkelen være konstruert slik at den elektriske motoren bare kobles inn når belastningen på pedalene øker, for eksempel i bakker og i motvind. Man skal altså ikke kunne sitte rolig på den uten å tråkke pedalene rundt. (ANB)

Sykkelen (inkludert batteri) må ikke veie mer enn 40 kg totalt

Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W (200W i Storbritannia)

Power assistert hastighet må ikke overstige 25km/t

Motoren må stoppe når du stopper å trå

Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler

Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei (Kilde: Oslo El-sykkel)

Annonse
Annonse

Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W (200W i Storbritannia)

Power assistert hastighet må ikke overstige 25km/t

Motoren må stoppe når du stopper å trå

Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler

Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei (Kilde: Oslo El-sykkel)