Brian Cliff Olguin" />

Arbeidstid

Jobb-appen stjal av fritida til Ellen Merethe. Slik løste hun saken

De ansatte i klesbutikken Zizzi på Jessheim var misfornøyde med at de måtte bruke fritida på opplæring på en app. Det fikk de en løsning på.
FORNØYD: Ellen Merete Thollefsen liker ha tilgang til mye arbeidsrelevant informasjon i appen Relesys, men innså at det ikke var tid til å bruke på appen på jobb. Dermed ble hun og butikksjefen enig om et tillegg som kompenserer for bruk utenfor arbeidstida.

FORNØYD: Ellen Merete Thollefsen liker ha tilgang til mye arbeidsrelevant informasjon i appen Relesys, men innså at det ikke var tid til å bruke på appen på jobb. Dermed ble hun og butikksjefen enig om et tillegg som kompenserer for bruk utenfor arbeidstida.

Brian Cliff Olguin

brian.cliff.olguin@lomedia.no

I 2019 fikk de ansatte beskjed om at mye av opplæringen og kommunikasjonen i Zizzi kom til å foregå på appen Relesys.

Ellen Merete Thollefsen, som er tillitsvalgt i Zizzi-butikken på Jessheim, viser fram appen på nettbrettet sitt. Da den ble rullet ut i Zizzi-kjeden samme år, ble det gjort uten at det ble drøftet med tillitsvalgte eller ansatte.

Klesbutikkjeden, som er eid av danske Ball Group, har 30 butikker over hele Norge i tillegg til butikker i andre nordiske land.

Relesys er en app til nettbrett eller smarttelefonen, hvor de ansatte kan se videoer om nye kleskolleksjoner, artikler om tekstilmaterialer, kampanjer, samt opplæring i rutiner.

Thollefsen fant fort ut at å holde seg oppdatert på informasjonen i appen la beslag på mye av en allerede travel arbeidshverdag. Tiden strakk ikke til, og det betydde at noen av kollegene følte seg tvunget til å oppdatere seg på fritida.

– Når vi er på jobb skal vi gjøre om på vareutvalget, betjene kunder og rydde i butikken. Det sier seg selv at tiden ikke strekker til å lese alle meldinger og videoer som dukker opp på Relesys. I tillegg jobber vi alene i butikken, sier hun.

Fikk du med deg denne? Hva gjør du om maskinene blir en trussel for jobben din? Kristine på Kiwi var ikke i tvil

Handlekraftig

Som tillitsvalgt tok Thollefsen derfor initiativ til et drøftelsesmøte om appen med butikksjefen høsten 2019.

– Vi mente at det ikke var riktig at vi skulle bruke fritida vår på en jobbapp – helt gratis. Derfor foreslo jeg for butikksjefen at vi skulle få en halvtime ekstra betalt i måneden.

Butikksjefen viste forståelse og innvilget den ekstra halvtimen.

– Det var vi så glade for, og det er derfor jeg ønsker å fortelle om dette. Det er faktisk mulig å gjøre noe når nye arbeidsoppgaver går utover fritida di.

Thollefsen synes også at butikksjefer som viser forståelse og samarbeider med ansatte bør få ros i mediene.

Samtidig minner Thollefsen om at før Relesys ble tatt i bruk, var det vanlig å bruke overlappstimer i arbeidstiden til nettopp opplæring og informasjon for ansatte. Altså timer hvor flere var på jobb samtidig.

Hun synes det er synd at opplæringen har blitt mindre fysisk og personlig.

– Personlig opplæring gir de ansatte mulighet til å stille oppfølgingsspørsmål, og til å få bedre forståelse av hva rutinene eller arbeidsoppgavene går i, sier hun til HK-Nytt.

Thollefsen vil imidlertid ikke at man skal bruke energi på å kjempe imot appene, de ser ut til å ha kommet for å bli.

Hun mener at appene også har mye for seg. De ansatte får tilgang til mye viktig og relevant informasjon som angår jobbhverdagen deres.

– Det viktigste er at arbeidstakere får kompensasjon for å bruke appen på fritida.

Thollefsen prøver selv å bruke passelig med tid på appen, men innrømmer at det fremdeles er litt vanskelig å få med seg alt.

Regler for fritid i endring: Her har offentlig ansatte rett til å overse sjefen på fritida

Zizzi-topp: – Avgjøres av hver enkelt butikksjef

Landssjef for Zizzi i Norge og Sverige, Margit Austli Pettersen, forteller til HK-Nytt at de oppfordrer alle ansatte til å laste ned appen til telefonen eller nettbrettet sitt, men at de ansatte også har mulighet til å bruke appen på nettbrett i butikken.

Hun sier at det er meningen at ansatte skal bruke appen i arbeidstida.

– Vi lanserte appen fordi vi hadde lyst til å samle alt av viktig informasjon i en enkel kommunikasjonskanal. Her skal ansatte enkelt kunne finne fram til nyttige manualer og nyheter, sier Pettersen til HK-Nytt.

Saken fortsetter under bildet.

ZIZZISJEF: Margit Austli Pettersen er landssjef for Zizzi i Norge og Sverige.

ZIZZISJEF: Margit Austli Pettersen er landssjef for Zizzi i Norge og Sverige.

Presse

– Vil dere innføre et tillegg for alle Zizzi-butikker slik Jessheim-butikken har gjort?

– Nei, det er ikke meningen at de ansatte skal oppdatere seg utenfor arbeidstida, men samtidig må spørsmålet om omfanget av appbruken avgjøres av den enkelte butikksjef. Den tillitsvalgte kan innlede en dialog med sin butikksjef om appbruken slik det ble gjort her, forklarer Pettersen.

Av de 30 Zizzi-butikkene i Norge er det 13 som har tariffavtale og følgelig en tillitsvalgt som kan ta opp slike spørsmål med butikksjef og ledelse.

«Gamification»

Relesys skriver på sine nettsider at appen bruker elementer fra dataspillverdenen, såkalt «gamification» og intelligent programmering for å skape engasjement, effektivitet og et «proaktiv tankesett». Disse elementene fra typiske dataspill spiller på belønningsmekanismer i hjernen. Brukerne får poeng for hver artikkel eller video de får med seg.

Thollefsen rister på hodet. Den tillitsvalgte er skeptisk til poengsystemet og viser HK-Nytt en oversikt hvor hennes butikk havner på 40. plass. Grunnen er at de ikke er fullt så flinke til å lese alt av informasjon og videoer som spres på Relesys. Over Jessheim-butikken er det en topp ti-liste med ulike butikker.

– Dette her er jeg imot! Her kommer det rangeringer over hvem som har lest mest. Grunnlaget for rangeringen er hvor mye av informasjon i appen som den ansatte får med seg, forklarer hun.

Saken fortsetter under bildet.

APP: Sånn ser startsida på Zizzi-appen ut.

APP: Sånn ser startsida på Zizzi-appen ut.

Brian Cliff Olguin

Thollefsen er også bekymret for at noen sitter på dataene og oversikten over hvilke ansatte er «flinkest» til å få med seg alt i appen.

– Men jeg har fått skriftlige løfter fra ledelsen om at disse poengene ikke skal brukes mot oss, sier hun.

Det bekrefter også landssjefen for Zizzi, Margit Austli Pettersen.

– De ansatte i denne butikken gjorde oss oppmerksomme på bekymringen rundt topp-ti-listene og vi har nå sluttet å bruke dem, sier hun.

Vi tar en ny telefon til Thollefsen. Hun kan fortelle at det fremdeles ligger topp-ti lister i appen.

Da HK-Nytt gikk i trykken var det uavklart om hvorvidt det var gamle eller oppdaterte lister som de ansatte fikk opp i Relesys, men landssjefen selv kunne ikke finne dem i appen.

Kritisk

Tormod Aarum er leder for bransjerådet for handel og service i HK. Til daglig er han hovedtillitsvalgt på Ikea Furuset i Oslo.

Han har selv lagt merke til hvordan ansatte på hans arbeidsplass får stadig mer informasjon i digitale kanaler.

– Arbeidsrelatert informasjon og oppgaver som å sjekke og bekrefte inn- og utstemplinger fra jobb skal man egentlig gjøre i arbeidstida, men det kan potensielt også gjøres fra mobiltelefonen utenfor jobben, forteller han.

Aarum er på generelt grunnlag kritisk til slike apper dersom det ikke settes av tid til å bruke dem i arbeidstida. Han gir derfor honnør til Ellen Merete Thollefsen i Zizzi for å ha fått gjennom en kompensasjon for bruk av opplæringsappen.

Bransjerådslederen mener at apper som spiser av fritida vil gå mest utover de som allerede stiller svakest i arbeidslivet – de midlertidige og deltidsansatte.

– Det er ikke sikkert det oppfattes som frivillig å bruke slike apper, særlig dersom det lages lister over hvilke butikker, eller i verste fall ansatte, som får med seg mest av informasjon i appen. For eksempel vil en ung tilkallingsvikar som vil opp og fram, vie mer av fritida si på appen i håp om å bli lagt merke til og kanskje gå opp i stillingsprosent, sier Aarum.

Han frykter også at andre som ikke kan eller vil bruke fritida si på disse appene, vil bli satt i en skvis opp mot de som gjør det.

Får betalt

HK-Nytt har vært i kontakt med hovedtillitsvalgte i to andre butikkjeder som bruker apper til blant annet opplæring.

En av dem er hovedtillitsvalgt i Meny, Trine Dahlstrøm.

Hun forteller at det meste av kurs foregår digitalt i Meny. De ansatte blir kompensert dersom det er pålagte kurs som ikke kan tas i arbeidstida.

– Også de nyansatte får automatisk betalt ekstra timer for å ta alt av nødvendige introduksjonskurs i appen, forteller Dahlstrøm.

Meny-ansatte har også mulighet til å bruke tid i appen på quizspill og bli belønnet med et digitalt diplom og nål. Men Dahlstrøm har ikke hørt om misnøye fra kolleger rundt disse konkurransene.

– Nei, ingen har fortalt meg om press til å delta i konkurransene. Det oppfattes som høyst frivillig å bruke tid på disse spillene, sier hun.

Hovedtillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi har heller ikke fått bekymringsmeldinger fra sin kolleger om appbruken.

– Når det kommer til opplæring og kurs er politikken hos Kiwi at det alltid skal settes av tid til opplæring i arbeidstida. Det er fremdeles fysisk opplæring som gjelder hos oss. Dersom det ikke er mulig å ta pålagte kurs i arbeidstida, skal også de ansatte i Kiwi få betalt for den tiden de bruker på kurset, sier Hermansen.

Også Kiwi har arbeidsrelaterte digitale quizspill med premier til de flinkeste, men heller ikke Hermansen har fått negative tilbakemeldinger på disse.

Hun forteller at spillene oppfattes som frivillig. Og at de fleste velger å bruke et anonymt kallenavn.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

App-metthet

Zizzi-tillitsvalgt Ellen Merete Thollefsen begynner å kjenne på en digital tretthet.

– Til og med Facebook har blitt for mye for mange av oss som vil ta tilbake fritida. Da er det ekstra viktig å få betalt for å bruke jobbapper utenom arbeidstida, sier hun.

Thollefsen ønsker å inspirere andre tillitsvalgte til å gå i dialog med arbeidsgiveren sin dersom de synes at appene spiser opp verdifull arbeidstid og fritid.

Har du selv lignende opplevelser eller kjenner andre som syns det er vanskelig med digitale verktøy i arbeidstida eller fritida? Send en epost til hk-nytt@lomedia.no.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse