JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Barnehageansatt Rune lærer barn fjellklatring. Her er hans sju beste motivasjonsråd

En fjelltopp, frisk luft, trygge klatreseler og et blåmerke eller to. Barn som tidlig lærer seg å takle farer og ta risiko, styrkes også i møte med livets realiteter, mener fjellfører Rune Haug.
FJELLFØREREN: Fjellfører og barnehageansatt Rune Haug.

FJELLFØREREN: Fjellfører og barnehageansatt Rune Haug.

Marte Østmoe

For fjellfører Rune Haug fra Frosta i Trøndelag, er ikke toppturen nødvendigvis målet, men å spre motivasjon. Han og samarbeidspartnerne arrangerer fjellturer for barn. De pakker sekken igjen og igjen. De får ikke nok av fjell, luft og samvær. Spesielt det siste driver dem.

Utendørs læring kan være effektivt, mener den danske professoren Kjeld Fredens

Turer tilpasset barn

– Det gir meg så mye glede tilbake, forklarer Rune Haug (42), som sammen med Line Marie Skogan og Ove Østerlie i snart 10 år har arrangert korte, lange og luftige turer tilpasset barn gjennom Jotunheimen Arrangement. Mestring er et stikkord.

– Mestringsfølelsen er direkte overførbar til resten av livet og til skolen, ikke minst, sier Haug.

Saken fortsetter under bildet.

PÅ TUR: Fra en guidet tur tilpasset barn til Galdhøpiggen.

PÅ TUR: Fra en guidet tur tilpasset barn til Galdhøpiggen.

Privat

Av yrke er han selv barne- og ungdoms-arbeider og når han ikke er motivator og fjellklatrer, jobber han i Borglia barnehage på Frosta i Trøndelag. Også her er står klatring og rappellering på timeplanen. For ikke lenge siden hadde barnehagen besøk av en barnehagedelegasjon fra Danmark og de danske pedagogene prøvde ut rappelleringstauene.

– Vi applauderte da de kom ned, og jeg kunne se mestringsfølelsene også i ansiktene deres, ler Haug.

Barnas opplevelser er ikke veldig ulike de voksnes, men jo tidligere barna lærer seg å ta utfordringer, møte farer og ta risiko, jo sterkere står de rustet, ja både psykisk og fysisk, mener Rune Haug.

Han påpeker at å ta risiko ikke er det samme som å være overilsk eller dumdristig. Snarere tvert imot, mener han og tror kanskje det er her misforståelsen ligger:

– Kunsten er å agere mest mulig kalkulert, legge strategier for hvordan du kan oppnå mest mulig mestring og møte en fare ved å ta minst mulig risiko.

Blåmerker er ikke farlig

Ifølge Rune Haug er dette et mønster som man som menneske kan ta med seg inn i den teoretiske verdenen, skole og jobb. Selv om han selv foretrekker å være ute i naturen, tett på elementene, har han ingenting imot klatreparker og lekeland.

– Klatreparker er positivt, sier han og legger til at barn og unge der kan lære seg funksjonen av en klatresele og dessuten bli kjent med sitt eget forhold til høyder.

p

På den annen side er Rune Haug opptatt av at barn og unge får være med på aktiviteter der de ikke er pakket inn og beskyttet på alle vis.

– Det er viktig å gjøre noen feil underveis, kjenne på fare og praktisere selvregulering, sier Rune Haug, som på ingen måte vil oppfordre til farefull oppførsel. Men, som han sier:

– Det er ikke skadelig med blåmerker!

Motivasjonsråd

• Motiver gjerne barna før en tur og begynn med å trene forsiktig.

• Gå korte turer i nærområdet og lat som om dere er på ekskursjon.

• Pakk gjerne en sekk og la barnet bære sine egne ting.

• Del opp turen og lag delmål og legg inn små aktiviteter underveis.

• Det er ikke toppen som nødvendigvis er målet, men turen og opplevelsen.

• Tren ikke bare kroppen, men også tanken.

• Tenk at det kan gå bra, da er halve jobben gjort!

Kilde: Fjellfører Rune Haug

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Motivasjonsråd

• Motiver gjerne barna før en tur og begynn med å trene forsiktig.

• Gå korte turer i nærområdet og lat som om dere er på ekskursjon.

• Pakk gjerne en sekk og la barnet bære sine egne ting.

• Del opp turen og lag delmål og legg inn små aktiviteter underveis.

• Det er ikke toppen som nødvendigvis er målet, men turen og opplevelsen.

• Tren ikke bare kroppen, men også tanken.

• Tenk at det kan gå bra, da er halve jobben gjort!

Kilde: Fjellfører Rune Haug