JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høyere yrkesfaglig utdanning:

Einar møtte motbør i egen fagforening da han krevde lønnsopprykk

Einar Aanensen Sørensen tok mastergrad i yrkespedagogikk ved OsloMet, men møtte motbør både av fylkeskommunen og egen fagorganisasjon da han ville ha uttelling for utdannelsen.
Yrkesfaglærer Einar Aanensen Sørensen frykter at nedvurderingen av høyere yrkesfaglig utdanning ikke bare er utbredt i offentlige organer, men også i hans egen fagorganisasjon.

Yrkesfaglærer Einar Aanensen Sørensen frykter at nedvurderingen av høyere yrkesfaglig utdanning ikke bare er utbredt i offentlige organer, men også i hans egen fagorganisasjon.

Privat/Oslo Met

sidsel@lomedia.no

Først da OsloMet tok opp saken med Utdanningsforbundet, fikk yrkesfaglæreren opprykk til stillingskode som lektor.

• Les også: Einar tok mastergrad, men fikk ikke mer i lønn: – Jeg ble selvsagt veldig skuffet

Sørensen understreker at han først og fremst er opptatt av det prinsipielle i sin sak og at den illustrerer at det fortsatt er langt fram til at høyere yrkesfaglig utdanning sidestilles med akademisk høyere utdanning.

Det han frykter, er at nedvurderingen av høyere yrkesfaglig utdanning ikke bare er utbredt i offentlige organer som fylkeskommunene, men også i hans egen fagorganisasjon.

Utdanningsforbundet uenig i at Sørensen ikke fikk deres støtte

Sørensen viser til en kommentar fra Utdanningsforbundets leder Steffen Handal, som til FriFagbevegelse har gitt uttrykk for at han er glad for at Sørensens sak ble løst slik at han omsider fikk stillingsopprykk, men som også uttaler at forbundet ikke kjenner seg igjen i måten saken er framstilt på.

– Utdanningsforbundet har støttet medlemmet i denne saken. På grunn av ulike opptaksregler til masterstudier og et komplisert regelverk, tok det dessverre for lang tid før fylkeskommunen trakk en endelig og positiv konklusjon for vårt medlem, skriver Handal.

Det mener Sørensen er feil. Han sier han ble motarbeidet av sitt eget forbund da han krevde opprykk til stillingskode som lektor etter en mastergrad i yrkespedagogikk ved OsloMet.

− Det Utdanningsforbundet uttaler om saken min, viser at de kanskje ikke kjenner til hva som faktisk skjedde her i Rogaland, sier Sørensen.

Her forklarer Einar hva som skjedde i Rogaland:

Det var i september i fjor at Rogaland fylkeskommune avslo Sørensens krav om stillingsopprykk til lektor etter å ha tatt en mastergrad i yrkespedagogikk ved OsloMet − med begrunnelse i fylkeskommunens fortolkning av teksten i hovedtariffavtalens vedlegg 6.

Sørensen viser til at fylkeslaget til Utdanningsforbundet i Rogaland ikke fant å kunne støtte hans krav og at de viste til at forhandlingsutvalget i Utdanningsforbundet sentralt gikk imot det med følgende begrunnelse:

«Forhandlingsavdelingen mener at siden fagskole ikke regnes som høyere utdanning, kan de ikke støtte at han får lektorkode. For å få lektorkode kreves det 5 års høyere utdanning der mastergrad er en del av dette.»

Takker Grete Haaland ved OsloMet for støtten

− Det var ene og alene takket være professor og studieleder Grete Haaland ved OsloMet at min sak ble løst, sier han.

At Utdanningsforbundet i Rogaland snudde i saken og støttet hans krav, skjedde ifølge Sørensen på bakgrunn av at Grete Haaland tok opp saken med forbundet sentralt og at forhandlingsutvalget etter det skiftet standpunkt.

Det var etter henvendelse fra Grete Haaland at Rogaland fylkeskommune gjorde helomvending i saken. I et rundskriv til alle rektorer i Rogaland fylke datert 5. desember 2019 om yrkesfaglærere med mastergrad viser fylkeskommunen til henvendelsen fra OsloMet og til hans sak.

Dette mener Skolenes landsforbund (SL)

Geir Allan Stava er representant for SL Rogaland i landsstyret og forbundssekretær i forbundet. Dette sier han om saken til Einar Aanensen Sørensen:

«Lærerstigene er ikke tilpasset yrkesfag. De er utviklet av folk som kun tenker studiepoeng fra høyskole eller universitet. Kompetanse man får gjennom for eksempel flere fagbrev og fagskoleutdanning gir ikke rettferdig uttelling i stillingskode og lønn. Det er på tide at også yrkesfaglærere får en karrierestige på lik linje med andre lærere.

Også lærerutdanningen må bli mer imøtekommende for dem som ønsker å bli yrkesfaglærere. Fagskoleutdanning, kombinert med fag- eller svennebrev bør kvalifisere til opptak til PPU. En bør i tillegg se om det er andre muligheter for kvalifisering til PPU for kommende yrkesfaglærere enn i dag. I dag er opptaksforskriften for PPU innrettet slik at det kun er YFL-veien gjennom universitets- og høyskolesektoren som gir adgang til PPU.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse