JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Landsstyret

Her er det nye landsstyret samlet for første gang

I september var det nye landsstyret i Skolenes landsforbund (SL) samlet for første gang – uten politisk kompass fra landsmøtet som vedtar nytt politisk program i november.
FØRSTE SAMLING: Det nye landsstyret samlet for første gang på Sørmarka 22.–24. september.

FØRSTE SAMLING: Det nye landsstyret samlet for første gang på Sørmarka 22.–24. september.

Sidsel Valum

Forbundsleder Mette Johnsen Walker ønsket det nye landsstyret i SL velkommen til sin første samling 22.–24. september på Sørmarka kurs- og konferansesenter.

– Det er første gang landsstyret sitter sammen uten å ha føringer fra et nytt landsmøte, da politikken for 2021–2025 bestemmes på del to av landsmøtet i november, sa første nestleder Jon Oddvar Holthe.

Han utfordret de nye landsstyrerepresentantene til å si noe om hvilke forventninger og ambisjoner de har til hva landsstyret skal jobbe med i den nye landsmøteperioden. Flere tok ordet.

– Det er sentralt for SL å ha en realistisk forventningsavklaring med grasrota. Vi kan ikke flagge en prosent herfra. Realismen må være til stede når vi skal inn og forhandle, sa Staale Bergersen fra SL Vestfold og Telemark, med henvisning til neste års hovedoppgjør og med årets stormfulle mellomoppgjør som bakteppe.

Utfordringene med Visma InSchool, rekruttering av yrkesfaglærere, hvordan arbeid med leirskole skal avregnes og lønnes, Fullføringsreformen, tillitsreform, skroting av ordningen med lærerspesialister, mangel på læremidler til nye læreplaner i Fagfornyelsen og mer vekt på overgang mellom barneskole og ungdomsskole samt mellom ungdomsskole og videregående skole, var andre saker som ble nevnt.

Syk i ferien: Kan rektor bare stryke høstferien min?

Utreder støtte til Norsk Folkehjelp

Rådgiver Heidi Gulbrandsen Smerud i Norsk Folkehjelp var invitert til landsstyret og fortalte om det samarbeidet Folkehjelpa i dag har med ulike forbund, som gjerne er fireårige avtaler om landprogram som går fra landsmøte til landsmøte. Hun redegjorde for tre prosjekter som kan være av interesse for SL å samarbeide om i henholdsvis Colombia, Kambodsja og Sør-Sudan.

– Dere skal innstille på om vi skal gå inn i et prosjekt over fire år med Norsk Folkehjelp, sa forbundsleder Mette Johnsen Walker. Hun anslo kostnadene til cirka 100.000 kroner i året.

– Det er store summer og et langtvirkende prosjekt er noe landsmøtet må bestemme, sa forbundslederen.

Landsstyret vedtok å gi AU i oppgave å forberede saken til forbundsstyret som vedtar en innstilling til landsmøtet på sitt møte 22. oktober, som er etter at dette bladet går i trykken. Hvis forbundsstyret vedtar å innstille på et langsiktig samarbeid med Folkehjelpa, blir saken lagt fram for landsmøtet.

Kunnskapsministeren lover lavere barnehagepriser: – Bare å glede seg til budsjettet kommer

Fullføringsreformen

– Fullføringsreformen er den største reformen i videregående opplæring siden R94. Det er over 100 tiltak som er omtalt i reformen, så den er viktig for oss.

Jeg er utrolig glad for at det blir vår regjering som skal jobbe med gjennomføringen av Fullføringsreformen i praksis, sa LO-sekretær Trude Tinnlund, som var invitert til landsstyret for å snakke om reformen.

– Det er jo spesielt at vi skal behandle høring på ny opplæringslov samtidig med alle tiltakene i Fullføringsreformen. For Fullføringsreformen vil sikkert også medføre behov for nye lovendringer – så det er litt rart at det kommer samtidig. Vi håper selvfølgelig at SL spiller inn merknader til oss så tidlig som mulig, så vi kan samarbeide om en god høringsuttalelse også der, sa Trude Tinnlund.

– Nå skal vi jobbe sammen med en rødgrønn regjering. Jeg er sikker på at SL og LO vil få ført fram våre synspunkter på en helt annen måte i framtida, sa Tinnlund.

Hun fikk med seg mange innspill fra landsstyret.

– Jeg jobbet med voksne minoritetselever en periode innenfor betong og tømring. De var flinke i praksis men hadde store problemer i norsk, sa Egil Gundersen fra SL Agder. Han understreket at mange aldri har hatt opplæring i engelsk og at de to fagene de slet mest med for å kunne fullføre et fagbrev var norsk og engelsk og at det bør legges bedre til rette for at de skal få tatt fagbrev.

Tillitsvalgt: Martin Christoffer Høy (33) er ny i landsstyret

Flere reformer

Henning Hansen, fylkesleder i SL Troms og grunnskolelærer i Lyngen kommune, orienterte landsstyret om Kompetansereformen og fortalte også hvordan hans egen kommune jobber. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis har som målgruppe ansatte i barnehage og skole, barnehage- og skoleeiere, ansatte i PP-tjenesten og andre tverrfaglige tjenester i kommunene og fylkeskommunene.

– Vi er ofte alene som lærer i en klasse og opplever at elever tas ut i spesialundervisning. Vi får ikke bedre resultater i grunnskolen av at elever tas ut, og samtidig opplever ikke de elevene som tas ut å få et inkluderende fellesskap, sa Henning Hansen.

Flere tok til orde for å få flere yrkesgrupper inn skolen, for å styrke laget rundt eleven. Debatten i landsstyret skal inkluderes i det videre arbeidet til forbundsstyret med Kompetansereformen.

Forbundssekretær Geir Allan Stava orienterte om forslag til ny opplæringslov som Solberg-regjeringa har sendt på høring. Han trakk blant annet fram at det ikke står noe i det om lovfesting av at det skal være lærere til stede i alle undervisningstimer.

– Lærernormen blir brutt jevnt og trutt. Her må det skje noe. Statsforvalteren gir frist til slutten av april, men da er skoleåret nesten slutt. I dag lønner det seg å bryte loven. Vi må få inn i loven at det skal få konsekvenser å bryte normen, sa Stava. Han gjorde rede for en rekke punkter som er aktuelle for SL å komme med uttalelser om i høringa. Forbundsstyret skal jobbe videre med høringsuttalelsen.

Frontfagsmodellen og hovedoppgjøret

– Det er nytt for dette landsstyret at vi ikke har et nytt tariffpolitisk program. Vi har en knallgod debatt foran oss på landsmøtet, sa andre nestleder Bodil Gullseth.

Sjeføkonom Roger Bjørnstad i LO innledet til debatt om hovedtariffoppgjøret i 2022 med et innlegg om frontfagsmodellen – som var under angrep i vårens mellomoppgjør. Han understreket at den også er viktig for dem med høyere utdanning.

Landsstyret diskuterte forberedelser til hovedtariffoppgjøret og til høstens arbeidstidsforhandlinger. Oppstartsdato for forhandlinger om lærernes arbeidstidsavtale (SFS 2213) er 22. november.

Fylkesleder Berit Haagensen i SL Finnmark innledet til debatt om tillitsreform i skolen.

– Noe må vi rapportere. Hva skal bort? Vi får lov til å sette agendaen hvis vi vil. Vi må bruke dette første året sabla godt, sa Berit Haagensen.

En tillitsreform har stått høyt på lista over løfter fra den nye regjeringen.

Forbundssekretærene Lene Merete Bakkedal og Chris Gøran Holstad innledet til debatt om læremidler. Lene og Chris har vært representanter for SL i perioden januar til april i en arbeidsgruppe om kvalitet i læremidler i alle fag, nedsatt av Udir.

Oppfordring til fylkeslag

Etter forslag fra Hege Torsmyr i SL Møre og Romsdal, vedtok landsstyret en oppfordring til fylkeslagene om å ta kontakt med stortingsrepresentanter fra sitt fylke for å etablere kontakt. «Fylkeslagene kan eksempelvis nevne tre saker som de forventer at stortingsrepresentantene følger opp, basert på valgplakatene som ble spredt før valget», heter det i oppfordringen fra landsstyret – som henviser til valgplakatene fra SL hvor alle partier svarte på 25 spørsmål som angår skolepolitikk.

Tidligere forbundsleder Anne Finborud, tidligere første nestleder Terje Moen og æresmedlem og aller første forbudsleder i SL, Sverre Worum, var til stede og deltok i debatten.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse