JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærer norsk på arbeidsplassen

På Sogndal vidaregåande skule er en gruppe elever i arbeid på Sogndal omsorgssenter fra første skoledag. De skal ta fagbrev som helsefagarbeidere.
GOD KONTAKT: Beboer Marie Lundberg Strømmen (93) og helsefagarbeiderelev Mizan Mihretab Haji (31) fra Eritrea.

GOD KONTAKT: Beboer Marie Lundberg Strømmen (93) og helsefagarbeiderelev Mizan Mihretab Haji (31) fra Eritrea.

Sidsel Valum

– Hun er flink til å snakke norsk. Hun har nok et godt hode, sier beboer Marie Lundberg Strømmen (93) om helsefagarbeiderelev Mizan Mihretab Haji (31). Hun er en av rundt ti voksne elever med innvandrerbakgrunn på Sogndal vidaregåande skule i praksis på Sogndal omsorgssenter.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Motiverte elever

– Hun snakker sogndalsdialekt og sier «gao» og «stao», mens jeg har sunnfjordsdialekt og sier «gå» og «stå», legger Marie Lundberg Strømmen til med et smil.

Å lære norsk er viktig for Mizan Mihretab Haji og de andre elevene for å kunne leve og jobbe i Norge. Her i Sogndal skal de ikke bare lære nynorsk og bokmål. De må også lære dialektuttrykk for å kunne kommunisere med beboerne på omsorgssenteret. Mizan Mihretab har med seg en liten bok hvor hun stadig noterer ned nye ord og uttrykk.

Faisa lærer norsk i lynfart i praksis på Ikea

Læreren med på morgenstell

Lærer Gro Hovland følger elevene tett. Hun underviser Vg1 og Vg2 på avdelingen for helse og oppvekst, med bakgrunn som sykepleier, med PPU i tillegg og mellomfag i idrett. Hun er medlem av Skolenes landsforbund (SL), og har tidligere jobbet på Luster vidaregåande skule, fram til skolen ble nedlagt.

SAMARBEIDER: Avdelingssykepleier Tine Tande Seldal (til venstre) og lærer Gro Hovland.

SAMARBEIDER: Avdelingssykepleier Tine Tande Seldal (til venstre) og lærer Gro Hovland.

Sidsel Valum

– De er voldsomt lærevillige, forteller Gro Hovland om elevene, som følger en vekslingsmodell over fire år hvor de det første året er på skolen og har teoriundervisning atten timer i uka, med pensum som tilsvarer programfag på Vg1. To dager i uka har de praksis på omsorgssenteret.

– De blir fulgt opp tett hele tida, sier lærer Gro Hovland, som er med ut i praksis og deltar i samtaler med de ansatte mentorene på omsorgssenteret og har opplæring av elevene mens de steller beboerne.

Hamda er første kvinnelige konduktør fra Somalia

Nyttig for omsorgssenteret

– Det er et veldig bra prosjekt også for oss, sier avdelingssykepleier Tine Tande Seldal ved Sogndal omsorgssenter, som trenger å rekruttere helsefagarbeidere. Helsefagarbeidere er en yrkesgruppe som tilsvarer det som tidligere ble kalt hjelpepleiere.

– De er flinke alle sammen, sier helsefagarbeider Marianne Risnes ved omsorgssenteret, som har utdanningen sin fra Luster vidaregåande skule.

– Du gjør noe veldig bra, sier hun henvendt til Mizan Mihretab, og peker på boka hvor hun noterer ned ord og uttrykk hun prøver å lære, som hun støter på gjennom arbeidsdagen. Mizan Mihretab viser villig fram boka. Blant ordene hun har notert, er «matbrett», «overflødige», «naturopplevingar» og «lekkerbisken».

Aisha får kjeft fra både somaliere og nordmenn

Elevene måtte søke

Alle elevene som deltar i prosjektet har bakgrunn som flyktninger, og halvparten av dem har kommet til Norge som båtflyktninger, ifølge lærer Gro Hovland.

Noen av dem gikk på introduksjonskurs for nyankomne flyktninger i fjor. Etter modell fra et lignende prosjekt i Gloppen kommune, lyste Sogndal vidaregåande skule i fjor vår ut et tilbud om opptak til det fireårige studiet i samarbeid med Nav, Sogn og Fjordane fylkeskommune og de fire kommunene Leikanger, Sogndal, Luster og Lærdal. Tilbudet ble formidlet av Nav og flyktningtjenesten i kommunene, og elevene måtte søke om opptak. Av nær 20 søkere, er det i dag ti elever fra de fire kommunene som er tatt opp og som har begynt på den fireårige utdanningen.

Åpner muligheter

Når elevene begynner på Vg2 helsefag i år, fortsetter de med en kombinasjon av programfag og praksis. I Vg3 skal de kombinere praksis med teori i fellesfagene, og fjerde og siste år skal de bare ha praksis før de går opp til fagprøve.

Flere av elevene forteller at de ser det som positivt at de senere for eksempel vil kunne gå videre med høyere utdanning.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

I disse yrkesgruppene sover de ansatte dårligst

Disse 27 yrkene gikk ned i lønn i fjor

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse