JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Én av fire nyutdannede lærere jobber ikke i skolen

25 prosent av alle nyutdannede lærere begynner ikke å jobbe i skolen. Det er blant PPU- og faglærerutdannelse at prosenten trekker mest ned.
Mange nyutdannede lærere jobber ikke i skolen. Her studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Mange nyutdannede lærere jobber ikke i skolen. Her studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Eirik Dahl Viggen

Her er det henholdsvis 68,6 prosent og 51,7 prosent av nyutdannede lærere som jobber i skolen året etter de blir uteksaminert, skriver Aftenposten. Blant nyutdannede med allmenn- eller grunnskolelærerutdanning jobber 86 til 90 prosent i skolen året etter fullført utdanning. Leder Hedda Eia Vestad for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet sier det er uholdbart.

– Vi forventer at arbeidsgivere tar ansvar for å rekruttere ved å fremstå som attraktive, tilby veiledning og konkurransedyktig lønn til nyutdannede lærere.

Vil skrote AFP-ordningen

Statssekretær Bjørn Haugstad (H) i Kunnskapsdepartementet mener også at arbeidsgiver burde strekke seg ytterligere for å møte nyutdannede.

– Når det kommer til å drive aktiv rekrutteringspolitikk, har store deler av offentlig virksomhet en del å lære av det private, sier han.

Mai Lill Suhr Lunde ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning (ILS) tror litt av grunnen er at tyngre fagbakgrunn gir PPU-studenter bedre forutsetninger for å finne jobb utenfor skolen.

Tallene legges fram i rapporten «Gnist Indikatorrapport 2016». Gnist er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, partene i arbeidslivet og andre aktører i skolesektoren, hvor formålet blant annet er å øke kvaliteten på utdanningene.

• Følg oss på Facebook

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse