JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stortingshøring om Fullføringsreformen

Tydelig melding fra LO og SL: Rett til å fullføre må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse

Målet om å få flere til å gjennomføre videregående opplæring, må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse. Det er et klart budskap fra LO og Skolenes landsforbund (SL).
Trude Tinnlund i LO.

Trude Tinnlund i LO.

Jan-Erik Østlie

sidsel@lomedia.no

En rekke organisasjoner deltok i dag i en høring i Stortingets utdannings- og forskningskomite om stortingsmeldinga «Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden».

I den foreslår regjeringen en rekke endringer i videregående opplæring – blant annet rett til å fullføre og bestå. Regjeringen foreslår å fjerne tidsbegrensningen på tre år og at elever skal få rett til mer opplæring i fagene de har strøket i til de har bestått.

Et av de mest omstridte forslagene, er å innføre et «fagbrev light» i skole for elever som ikke får læreplass i bedrift.

Debatt: «Ansatte i skolen må prioriteres i vaksinekøen»

Budskapet fra LO og SL

– Målet om å få flere til å gjennomføre, må ikke gå på bekostning av kravene til sluttkompetanse, sa første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).

Han understreket at det er kort tid siden meldinga kom og at SL vil ha den til høring i sitt lokalapparat for å få inn innspill som SL vil ettersende til komiteen og politiske partier.

Terje Moen la spesielt vekt på behovet for tidlig innsats.

– Elevene må få hjelp i barne- og ungdomsskolen, det er ofte for sent når man kommer til videregående. Skolenes landsforbund er helt enig i strategien som legges opp – at elever som trenger det skal få bruke lengre tid – men hjelpen må som sagt starte mye tidligere. Det utelukker selvfølgelig ikke at elever som trenger det også får en mye tettere oppfølging i videregående opplæring. Det stilles også spørsmålstegn ved om elever som stryker i et fag på et trinn skal gå videre eller ikke, vårt råd er å ikke stoppe opplæringsløpet, men heller sette inn ekstratiltak for å kunne bestå, sa Moen.

– LO støtter forslaget om å gi alle elever rett til å fullføre og bestå videregående opplæring, men det kan ikke gå på bekostning av kravet til sluttkompetanse, sa Trude Tinnlund i LO.

– Målet må være høy kvalitet på sluttkompetansen og at både bredde og fordypning blir ivaretatt, sa Ragnhild Lied, som har ledet arbeidet til Liedutvalget – som ligger til grunn for stortingsmeldinga.

Kommuneoppgjøret: – Streikeviljen blant våre medlemmer er stor, sier forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund

(Saken fortsetter under bildet)

Første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).

Første nestleder Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL).

Bo Mathisen/Skolenes landsforbund

Tett med reformer i en pandemitid

Representanten for Utdanningsforbundet advarte politikerne mot å gå for fort fram.

– Utdanningsforbundet minner om at Fullføringsreformen er en strukturreform. Samtidig har vi Fagfornyelsen. De to reformene må koordineres bedre, sa sentralstyremedlem Thom Jambak i Utdanningsforbundet.

Leder av utdannings- og forskningskomiteen, Roy Steffensen (Frp) ville vite hvordan organisasjonene ser for seg den videre prosessen i arbeidet med Fullføringsreformen – som er blitt beskrevet som den største reformen i videregående skole siden Reform 94.

Leder av Skolelederforbundet, Stig Johannessen, viste til hvordan organisasjonene for lærere og skoleledere ble involvert i forbindelse med Fagfornyelsen, som han mente var en god prosess.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse