JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utredning fra Liedutvalget på høring:

Yrkesfaglærere uten praksis fra arbeidslivet kan bli standarden – om master blir obligatorisk krav, frykter SL

SL advarer sterkt mot obligatorisk masterkrav til yrkesfaglærere, som Liedutvalget foreslår i sin sluttrapport. Det går fram av høringsuttalelsen fra forbundet.
OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Sidsel Valum

sidsel.valum@lomedia.no

«Vi er meget skeptisk til å utvide kompetansekravene for yrkesfaglærerne og vil avvise obligatorisk master for denne gruppen», skriver SL i sin høringsuttalelse, og viser til ett av forslagene fra Liedutvalget i sluttrapporten «Med rett til å mestre. Struktur og innhold i videregående opplæring».

Rapporten ble overrakt tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner av lederen for ekspertutvalget, Ragnhild Lied, 17. desember og har vært på høring med høringsfrist 30. juni.

OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

OVERRAKTE RAPPORT: Lederen av Liedutvalget, Ragnhild Lied, fra overrekkelse av den første delinstillingen fra utvalget til tidligere kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Sidsel Valum

Frykter teoretisering av yrkesfagene

«SL er selvfølgelig ikke imot at også yrkesfaglærere tar en mastergrad, men hvis dette blir obligatorisk så vil vi kunne få lærere i fremtiden som er teoretisk sterke, men som har liten erfaring fra arbeidslivet», skriver SL i høringsuttalelsen.

SL understreker at det er en forutsetning for at vi skal kunne utdanne gode fagarbeidere i framtida at vi har dyktige yrkesfaglærere som kjenner håndverket sitt godt.

«Vi må ikke gjøre inngangen (til å bli yrkesfaglærere, journ.anm.) for dyktige fagutøvere for smal og vi er dypt bekymret for tankegangen bak dette forslaget», skriver SL i høringsuttalelsen, som er ført i pennen av første nestleder Terje Moen, som har vært forbundets representant i referansegruppa til Liedutvalget.

FRYKTER TEORETISERING: Skolenes landsforbund (SL) frykter teoretisering og svekkelse av yrkesfagene dersom det innføres obligatorisk krav om mastergrad til yrkesfaglærere, går det fram av høringsuttalelsen fra forbundet. Den er ført i pennen av første nestleder Terje Moen, som har representert SL i referansegruppa til Liedutvalget.

FRYKTER TEORETISERING: Skolenes landsforbund (SL) frykter teoretisering og svekkelse av yrkesfagene dersom det innføres obligatorisk krav om mastergrad til yrkesfaglærere, går det fram av høringsuttalelsen fra forbundet. Den er ført i pennen av første nestleder Terje Moen, som har representert SL i referansegruppa til Liedutvalget.

Runar Nørstad

Største reform i videregående skole på 25 år

Rapporten fra Liedutvalget, sammen med den første delrapporten fra utvalget som ble lagt fram 11. desember 2018, «Kvalifisert, forberedt og motivert», vil legge grunnlag for det som ventes å bli den største reformen i videregående skole på 25 år. Kunnskapsminister Guri Melby har overtatt stafettpinnen etter sine to forgjengere, og skal våren 2021 legge fram en stortingsmelding om videregående skole.

Savner tiltak mot kjønnssegregering i fag

Skolenes landsforbund etterlyser også en beskrivelse av kjønnsrollemønsteret i utredningen. Forbundet mener det er viktig at samfunnet tar på alvor de utfordringene som ligger i de tradisjonelle yrkesvalgene ungdom gjør. SL slutter seg til et innspill fra SRY (Samarbeidsrådet for yrkesopplæring), som mener utdanningsmyndighetene bør styrke sitt engasjement for å motvirke kjønnstradisjonelle valg. SRY tar til orde for et nasjonalt senter for mangfold i utdanningsvalg og en egen likestillingsressurs i det videre arbeidet med regionreformen, som er forslag som SL støtter og fremmer i sin høringsuttalelse.

SL positiv til mange av forslagene fra Liedutvalget

I høringsuttalelsen understreker SL at forbundet er positiv til mange av forslagene fra utvalget samt til mange av forslagene til utredninger.

«På spørsmålet om voksnes rett til videregående opplæring bør utvides til å inkludere voksne som trenger rekvalifisering for å kunne delta i arbeidslivet, så vil vi svare et stort og rungende ja. Det er på høy tid at dette innføres da arbeidslivet er under stadig endring», mener SL.

SL mener at videregående opplæring fortsatt skal være frivillig og at all ungdom med fullført grunnskole skal ha fortsatt rett til videregående opplæring.

«Vi er derimot bekymret for utvalgets forslag om at sluttkompetanse skal bygges opp om to hovedretninger. Hvis man ikke lager gode nok overgangsordninger for ungdom som ønsker å skifte fra det ene utdanningsprogrammet til det andre, så er vi redd for en segregering blant ungdom for å velge studieforberedende eller yrkesfag», skriver SL i høringsuttalelsen.

Liedutvalget

• Oppnevnt 1. september 2017. Leder: Ragnhild Lied.

• Utvalget har foreslått og vurdert ulike modeller for videregående opplæring.

• Utvalget leverte sin hovedinnstilling 17. desember 2019, med forslag til struktur, organisering og fagsammensetning i framtidas videregående opplæring.

• Mer info på utvalgets hjemmeside:

www.liedutvalget.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Liedutvalget

• Oppnevnt 1. september 2017. Leder: Ragnhild Lied.

• Utvalget har foreslått og vurdert ulike modeller for videregående opplæring.

• Utvalget leverte sin hovedinnstilling 17. desember 2019, med forslag til struktur, organisering og fagsammensetning i framtidas videregående opplæring.

• Mer info på utvalgets hjemmeside:

www.liedutvalget.no