JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ja til jobb-blogging

Flertallet av norske sjefer synes det er flott at de ansatte blogger om jobben.

49 prosent godtar at ansatte blogger om det som skjer på arbeidsplassen, men sier det kommer an på innholdet. 8 prosent synes det er greit at de ansatte blogger uten noen form for restriksjoner.

Det går fram av en undersøkelse blant 1.300 ledere i private bedrifter og offentlig sektor.

Undersøkelsen er utført av Respons på oppdrag fra bemanningsbyrået Adecco.

Flere negative

– Undersøkelsen viser at svært mange norske ledere forholder seg aktivt til de nye sosiale mediene, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco til Newswire*.

Likevel er fortsatt en god del ledere negative til at ansatte blogger om det som skjer på jobben.

– 37 prosent av lederne sier nei. Det er overraskende mange, og det er lite lurt av dem det gjelder. De nye sosiale mediene gir mange muligheter for bedriftene til å profilere seg. Det bør ledere benytte seg av, mener Øwre-Johnsen.

Negativ omtale

De som er skeptiske til at ansatte skal blogge om jobben, frykter først og fremst negativ omtale av bedriften.

– Men en negativ kommentar i en blogg, kan fanges opp og bli besvart. Dermed er situasjonen snudd. Den muligheten har man ikke hvis folk bare snakker seg imellom om det de er misfornøyd med, sier Adecco-sjefen.

Retningslinjer

Adecco oppfordrer derfor sine ansatte til å være aktive på sosiale nettsider og gjerne blogge om arbeidsplassen.

– På den måten kan vi kommunisere raskere og mer målrettet med omverden. Bloggerne, og de som leser dem, er gjerne engasjerte og interessert i et fagfelt. Slike mennesker er det viktig for oss å ha kontakt med. Men man bør ha retningslinjer for hva som kan skrives i blogger og andre sosiale medier, sier Anders Øwre-Johnsen.

– Ikke alt er egnet for offentlig blogging. Ansatte skal selvfølgelig ikke legge ut markedssensitiv informasjon. Vi har laget noen enkle bloggeregler, men utover det, ber vi medarbeiderne våre bruke sunn fornuft før de skriver. Vi stoler på at våre ansatte skjønner hva de kan snakke om i en blogg.

Ingen statistikk

Det finnes ingen offisielle oversikter over omfanget av blogger i Norge.

– Det er usikkerhet både om antall blogger og antall aktive bloggere. Bare det seneste året er det anslått så forskjellige tall som 150.000 og 450.000 bloggere, sier medieanalytiker Vidar Falkenberg i medieovervåkingsselskapet Retriever.

– Men det skjer nå en profesjonalisering av bloggingen i Norge. Både bedrifter, kommentatorer og offentlige etater kommuniserer mer direkte med kunder og lesere via sosiale medier. De jobber profesjonelt med å utvikle retningslinjer og systemer for håndtering og analyse av denne måten å kommunisere på, sier Falkenberg. (ANB)

* Newswire er et opdpragsfinasiert nyhetsbyrå, og Adecco er en av kundene.

Oppgi gjerne hvor du jobber. Husk at du er en representant for selskapet når du blogger om jobben.

Tenk nøye gjennom konsekvenser før du publiserer noe i sosiale medier.

Gjør deg kjent med bedriftens kommunikasjonsstrategi slik at du vet hvilke saker og temaer du ikke skal uttale deg om.

Intern og/eller konfidensiell informasjon skal ikke sirkuleres på sosiale medier.

Bruk sunn fornuft – det holder som regel i massevis

Annonse
Annonse

Oppgi gjerne hvor du jobber. Husk at du er en representant for selskapet når du blogger om jobben.

Tenk nøye gjennom konsekvenser før du publiserer noe i sosiale medier.

Gjør deg kjent med bedriftens kommunikasjonsstrategi slik at du vet hvilke saker og temaer du ikke skal uttale deg om.

Intern og/eller konfidensiell informasjon skal ikke sirkuleres på sosiale medier.

Bruk sunn fornuft – det holder som regel i massevis