JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan bli dyrt for Posten

Posten kan ende med å betale fem ganger så mye i erstatning som gigantboten på 102 millioner kroner fra ESA.

Uavhengig av hva Posten Norge foretar seg rundt boten på 102 millioner kroner, forbereder pakkedistributøren Schenker behandlingen av et erstatningssøksmål verdt rundt fem ganger så mye. Det er den tyske giganten Deutsche Bahn, som eier Schenker Privpak, som klaget Posten inn for EFTAs kontrollorgan ESA.

– Med renter utgjør kravet nå over 500 millioner kroner, sier Schenkers advokat Jon Midthjell til NTB.

Han mener beslutningen i ESA vil være helt avgjørende for søksmålet. Han bekrefter at Posten kan anke saken inn for EFTA-domstolen i Luxembourg. Behandlingen her vil normalt ta ett år, og i mellomtiden vil saksforberedelsene gå sin gang ved Oslo tingrett.

Vurderer anke

Midthjell sier Posten er funnet skyldig i å ha ulovlig forhindret Schenker å tilby norske forbrukere et alternativt distribusjonsnettverk når de handler på internett og postordre. I begrunnelsen til ESA heter det seg at Posten i praksis hindret konkurrenter i å etablere seg i «Post i butikk»-segmentet ved å kreve eksklusivitet av butikkjedene.

Mye tyder på at Posten vil anke til EFTA-domstolen. Konsernsjef Dag Mejdell er svært overrasket over vedtaket i ESA og vil bruke den to måneder lange ankefristen på å vurdere å ta saken innfor EFTA-domstolen.

– Vi er overrasket over ESAs vedtak og vil vurdere å anke avgjørelsen inn for EFTA-domstolen. Først må vi gå gjennom det omfattende materialet og vurdere dette nøye, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Gigantbot

Etter åtte års gransking slår EFTAs kontrollorgan nå fast at Posten i kraft av sin dominerende stilling har misbrukt sin markedsmakt og dermed brutt artikkel 54 i EØS-avtalen.

Saken er den største konkurransesaken ESA har behandlet, og endte med en bot på 12,9 millioner euro, tilsvarende 102 millioner kroner etter dagens kurs. Det er første gang ESA ilegger bot.

Uten avtalene om eksklusivitet fra 2000 til 2006 kunne de konkurrerende selskapene ha sørget for økt konkurranse og lavere priser i markedet, ifølge direktør Per Andreas Bjørgan i ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling.

– Vi mener dette har begrenset konkurransen i dette markedet det over en periode på nesten seks år, sier Bjørgan til NTB.

Forbrukerne tapt

ESA mener norske forbrukere har tapt på at Posten sikret seg eneretten. Post i Butikk-konseptet (PiB) har omfattet rundt 1.300 butikker.

– Vi har kommet fram til at Posten la beslag på de mest attraktive hentestedene og dermed gjorde det vanskelig for konkurrenter å komme inn på det samme markedet, sier Per Andreas Bjørgan.

– Dette har vært til skade for Postens kunder og for forbrukerne. Det er det beste for forbrukerne at det er konkurranse i dette markedet, påpeker han.

Ifølge Bjørgan er saken et signal om «at man må opptre med en viss varsomhet når man har en stor og dominerende posisjon i markedet». (ANB-NTB)

Annonse
Annonse