Klare for storinnrykk
Cruiseskipene bringer tusenvis av passasjerer inn Romsdalsfjorden til Åndalsnes. NSB satser på å gi både dem og andre turister en opplevelse på Raumabanen.
oystein@lomedia.no
I tre sommermåneder kjøres avgangene med økt kapasitet. Fotostopp ved Trollveggen, og guiding på norsk, engelsk og tysk er faste innslag underveis.
Vognene har store vinduer, 78 sitteplasser samt 8 klappseter, og over høytaleranlegget kommer informasjon lest av profesjonelle skuespillere.
– To togsett er avsatt til Raumabanen hele året. I tillegg låner vi ekstra materiell i sommerperioden, og kan koble tre sett sammen så det blir mulig å ha med nesten 200 personer, forteller strekningsleder Tove Sylte.
Dieselvognene er samme type som brukes på Rørosbanen, og for øvrig ikke er særlig populære hos reisende på Nordlandsbanen. Turen mellom Åndalsnes og Dombås tar halvannen time, og her har ingen klaget.
Ser framover.
Statistikken for fjoråret viser en trafikkvekst på 8 prosent sammenliknet med 2007, og endte på 82 000 solgte reiser. Da er tellepunktet Dombås, og i sommersesongen endres ruteplanen. De to avgangene fra Åndalsnes som vanligvis går helt til Lillehammer innstilles, det samme gjelder to fra Dombås andre veien. Trass i dette ble det økning. Saktekjøring og fotostopp betyr 15 minutter lengre kjøretid, uten at det har ført til noen storm av protester.
– Noen av våre faste reisende har sagt de blir litt lei av å høre guidingen underveis, men de fleste innser at ringvirkningene av turisttrafikken er veldig positive for hele distriktet. Den flotte naturopplevelsen er en juvel som må utnyttes, mener strekningslederen, og sammenlikner Romsdalen med Flåm.
I mars er hun én uke i Berlin for å markedsføre Raumabanen og andre togturer i Norge under en av verdens største reiselivsmesser, ITB, åpen for både bransjefolk og publikum.
– Når NSB valgte å satse på reiseliv er det gledelig at de valgte Raumabanen. Alle er innstilte på at dette er et langsiktig opplegg. Nå jobber jeg med tanke på 2010, sier Sylte.
Tøft marked.
Raumabanen ble offisielt åpnet av kong Haakon VII i november 1924, og er 114 kilometer lang. I dag har Møre og Romsdal fylke fire flyplasser, og ekspressbusser som kjører både dag og natt.
– Privatbilen er nok likevel vår sterkeste konkurrent. Undersøkelser vi har gjort viser at 90 prosent av de reisende er avhengige transport videre, så utfordringen er gode bussforbindelser til og fra Ålesund og Molde. I en slik situasjon er det spesielt at togforbindelsen er i stadig vekst. Det unike er å kombinere ordinær trafikk med turisttilbudet, selv om avgangene blir færre de tre sommermånedene, sier hun.
Banen har lite lokaltrafikk. Bussene er på plass til alle avgangene, unntatt til morgentoget fra Åndalsnes klokken 7.30. Satsingen i sommersesongen skal ikke gå ut over andre kunder.
Godstrafikken betyr også mye for Raumabanen, med ett tog i hver retning daglig. Hvert av dem sparer en svingete vei for 26 trailere.
Konkurranse.
I tillegg til guidingen får alle en brosjyre med kart slik at de kan følge med på hvor de er: Trollveggen, Romsdalshorn, den 59 meter høye og 76 meter lange steinhvelvbrua Kylling og andre severdigheter underveis.
Åndalsnes har 30–40 anløp av cruisebåter i løpet av sommeren, noen med inntil 4000 passasjerer om bord. Tur med Raumabanen er bare én av flere mulige aktiviteter i land. Planene for årets sesong er for lengst fastlagt av reiseoperatørene, som har forhåndsbestilt mellom 12 000 og 13 000 plasser på togene. Markedsføring om bord er viktig, for ingenting er avgjort før billettene er solgt. Ett opplegg kombinerer buss og tog. Begge kjører til Bjorli, der passasjerene bytter transportmiddel før returen.
– Dette kan vi tilby for 1000 turister på én dag, forteller Sylte.
Oppstarten i fjor ga gode resultater, med gode tilbakemeldinger. Det ble gjennomført markedsmålinger om bord som ga NSB veldig positiv respons.
– Vi gjør få endringer i opplegget. Klagene retter seg først og fremst mot at mye skog begrenser utsikten. Der tok NSB grep i fjor, og brukte egne midler på å fjerne trær langs skinnegangen. I år har Jernbaneverket fått penger til å fortsette arbeidet.
Nå retter markedsføringen seg mot kommende sesonger.
– Oppgaven er å få ha kontakt med turoperatørene og få dem til å legge inn Raumabanen i sine opplegg for neste år og framover. Derfor blir det møter både i Norge og deltakelse på messer i utlandet, sier Tove Sylte.
Høye ambisjoner.
– I området vårt er det én million turister i sommerperioden. NSB er viktig for cruiseskipene, og de er viktige for NSB. Dette er et gjensidig forhold, sier reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.
Rauma kommune jobber for å få strømmen av reisende i Møre og Romsdal til å legge ruta innom. 30. mai 2006 slo kommunestyret fast intet mindre enn at ” vi skal være verdens beste kommune for naturglade mennesker.”
For å oppnå målet skal innbyggerne ”være til stede, gjestfri, imøtekommende, sørvisinnstilt. Av dette følger også det å legge merke til utviklingen i naturen og være oppmerksom på hvordan det ser ut rundt en.” Dette gjelder både overfor hverandre og tilreisende. Satsingen har bidratt til å stanse nedgangen i folketallet. Nå ligger det stabilt på 7300.
Bildetekster:
FAST STAB: NSB har seks konduktører og åtte lokførere på strekningen. Her er (fra venstre) Odd Lasse Marstein i Jernbaneverket, konduktør Ola Sætrom og lokfører Øyvind Skogstad.
Strekningsleder Tove Sylte.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard