JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ta ansvar for tradisjonsmusikken!

Kulturskolen og skoleverket har et ansvar for å videreformidle våre lokale musikktradisjoner, mener direktør for Førdefestivalen, Hilde Bjørkum. I år feirer festivalen 25 år.
GLEDELIG GJENHØR: – Det er ikke bare at håret reiser seg, det står til alle kanter, sier direktør i Førdefestivalen, Hilde Bjørkum, om spillegleden og overskuddet til det rumenske ensemblet Taraf de Haïdouks.

GLEDELIG GJENHØR: – Det er ikke bare at håret reiser seg, det står til alle kanter, sier direktør i Førdefestivalen, Hilde Bjørkum, om spillegleden og overskuddet til det rumenske ensemblet Taraf de Haïdouks.

Pressefoto

marte@musikkultur.no

De siste 25 årene har direktør Hilde Bjørkum invitert verden til Førde og presentert Førde for verden. Jubileumsåret 2014 er intet unntak. Temaet er Lokal-Global.

– Ulike musikktradisjoner har sine egne koder og sitt eget språk. Er egentlig musikken så global?

– Vi har oppdaget at det mest lokale kan blir det mest globale. Vi har hatt mange artister på vårt program som har gjort sin lokale musikk til globale hiter. Det er ikke langt mellom den norske vuggesangen og en vuggesang fra Iran, som menneske og musiker finner man ofte hverandre. Dessuten er ikke musikkscenen statisk, påvirkningen mellom land og stilarter skjer hele tida, påpeker Hilde Bjørkum.

Hun mener alle mennesker, både i Norge og utlandet, har et ansvar for å ta vare på lokale musikktradisjoner for framtida, og hun sender en direkte oppfordring til landets kulturskoler og skoler.

– Det bør være den mest naturlige ting i verden å gi et tilbud innen lokale musikktradisjoner på alle plasser i Norge. Vi kan ikke vente at noen andre skal ta vare på springar fra Valdres eller halling fra Jølster. Det er viktig å tørre å tenke at egne musikktradisjoner har stor verdi. Dette er flotte musikkuttrykk som fortjener en plass, sier Bjørkum.

Vanskelig med visum

Førdefestivalen er en knutepunktfestival og den største festivalen for akustisk verdensmusikk i Skandinavia. I løpet av de 25 årene festivalen har eksistert har 6000 musikere fra 120 land stått på scenen. Rundt 25 000 publikummere gjester festivalen årlig.

Mye har skjedd i det norske folkemusikkmiljøet siden festivalen ble etablert.

– Vi har opplevd en oppblomstring av folkemusikere og det er kommet flere formelle utdanningsmuligheter innen folkemusikk. Men ennå står mye igjen, spesielt må alle ledere innafor skoleverket og kulturskolen være sitt ansvar bevisst. De har også et ansvar for dem med innvandrerbakgrunn, påpeker Bjørkum.

Hun har lang erfaring med å bringe utenlandske musikere inn til Norge. Ikke alltid en like enkel oppgave.

– Vi kan jo se en fremmedfrykt i deler av befolkningen. Samtidig som Norge skal være en åpen nasjon, et land som er med på å fremme internasjonalt samarbeid, opplever vi det hvert år som problematisk å få visum til musikere som skal inn i landet. Det er trøttsamt, pinlig og unødvendig, sier Bjørkum.

Åpenheten hos det norske publikumet har hun derimot latt seg overraske av, gang på gang.

– Vi har som motto å gi folk det de ikke visste at de ville ha. Vi har sett hvor åpne folk egentlig er. Hvis de får sjansen til å oppleve noe nytt, vil de ha det. Denne formateringen i media er veldig begrensende. Vi har bygd en tillit hos publikum som får dem til å oppsøke musikere de ikke har opplevd eller hørt før. Det er stort å møte mennesker som kommer med stjerner i øynene og sier: «Hilde, jeg visste ikke at det fantes engang, en opplevelse for livet!»

Gledelige gjenhør og nye prosjekter

Årets program byr på gjenhør med noen av artistene som tidligere har satt sitt preg både på festivalen og publikum, som for eksempel Bassekou Kouyaté fra Mali, palestinske Le Trio Joubran, rumenske Taraf de Haïdouks og finske JPP. I tillegg til en rekke internasjonale navn, kan kremen av norsk folkemusikk oppleves i Førde til sommeren.

Det er kanskje ufint å spørre en festivaldirektør om å plukke ut sine favorittbarn, men likevel:

– Tre konserter vi for enhver pris må få med oss til sommeren?

– Da vil jeg trekke fram verdens vakreste fadostemme, Ana Moura fra Portugal, lett å like, selv om man ikke kjenner musikken så godt. Rett og slett fantastisk musikk!

Bjørkum ser også fram til et gjenhør med ensemblet Taraf de Haïdouks.

– Sigøynere eller romfolk blir ofte sett ned på og hundsa. Da Taraf de Haïdouks var her i 1991, spilte de som det var deres siste dag. Det er ikke bare at håret reiser seg, det står til alle kanter. En unik blanding av livsglede, spilleglede og musikalske ferdigheter.

Til slutt vil Bjørkum trekke fram sitt eget drømmelag av musikere fra Sogn og Fjordane, som har fått nettopp navnet Draumelaget.

– Dette er en helt ny produksjon. Et knippe av de aller fremste folkemusikerne fra vårt eget fylke, det lokale som er fullt på høyde med internasjonale artister.

Samtidig som Norge skal være en åpen nasjon, opplever vi det hvert år som problematisk å få visum til musikere som skal inn i landet.

Hilde Bjørkum

Annonse

Flere saker

Annonse