JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Patricias utrettelige kamp blir opera

Patricia Isasa ble torturert på det groveste under diktaturet i Argentina fra 1976. Norske Kristin Norderval vil nå lage en opera om den argentiske kvinnens kamp for å få de skyldige dømt.
Komponisten Kristin Norderval lager opera om Patricia Isasas utrettelige kamp for å få skyldige etter militærdiktaturet dømt. Her er de samlet på Olympen (Lompa) på Grønland i Oslo, et steinkast fra Dramatikkens Hus, der øvelsene pågår.

Komponisten Kristin Norderval lager opera om Patricia Isasas utrettelige kamp for å få skyldige etter militærdiktaturet dømt. Her er de samlet på Olympen (Lompa) på Grønland i Oslo, et steinkast fra Dramatikkens Hus, der øvelsene pågår.

Stig H. Christensen

stig@lomedia.no

Patricia Isasa har nettopp vært med på noen prøver på Dramatikkens hus i Oslo. Arbeidet er dermed godt i gang, og tittelen er klar: «The Trials Of Patricia Isasa». Det spesielle med den 53 år gamle argentiske kvinner er nemlig at hun aldri gav opp. Etter 33 år med graving i arkiver og nidtid research vant hun endelig fram. De skyldige fikk livstidsdommer.

– Rettferdigheten vant fram, sier hun når vi intervjuer henne på Olympen på Grønland i Oslo, et steinkast fra Dramatikkens hus.

Lang vei

Første gang undertegnede og en kollega traff Patricia var i fagbevegelsen CTAs hovedkvarter i Buenos Aires. Som frilansere i den argentinske hovedstaten høsten 2000 ønsket vi å skrive om de fagorganisertes kamp. Hva var da mer naturlig enn å oppsøke den fagbevegelsen det var noe trøkk i, nemlig CTA, som var frakoblet tvilsom statlig innflytelse. Patricia viste oss fram i jungelen av faglige kamper, fagforeninger og folk som ikke hadde særlig mer enn det de sto og gikk i. Samtidig lærte vi henne og hennes historie å kjenne.

16 år gammel

Generalene tok makten ved et kupp i 1976, et diktatur som varte fram til 1983. Patricia var en 16 år gammel skolejente da kuppet fant sted, og vervet som elevtillitsvalgt var mer enn nok til å få henne arrestert. Med hette over hodet ble hun flyttet fra fengsel til konsentrasjonsleir og toturert på det groveste, blant annet med elektroder til kroppen, voldtekt og annen seksualisert atferd fra fengselsvokterne. Dette foregikk i hjembyen Santa Fe. Etter 2 1/2 år ble hun sluppet fri.

Så henne i USA

Den norskamerikanske komponisten Kristin Norderval kom over Patricias historie under et opphold i USA, der den argentiske kvinnen var gjest i TV-programmet til Amy Goodman, «Democracy Now». Hun ble fasinert av Patricias utrettelige mot, og bestemte seg for å lage en opera. De to møttes for første gang tidlig i 2011, og arbeidet har pågått siden den gang.

– Det hadde vært supert med premiere i Buenos Aires, New York eller Oslo i 2016, 40 år etter at jeg ble arrestert, sier Patricia til LO-Aktuelt, som har skrevet om kvinnen en rekke ganger tidligere. Siste gang var i nr 1/2010, under tittelen «Seiret etter 33 år». Seks av de ansvarlige ble dømt til livstid.

Menneskerettigheter

Både Isasa og Norderval har jobbet lenge med menneskerettigheter. Patricia Isasa arbeider nå i Justisdepartementet i hjemlandet, og er for tiden på turne i Europa: Stockholm, København, Berlin og Amsterdam, der hun holder foredrag om emnet. Kristin Norderval lagde i 2008 et stykke om Guantenamo og er opptatt av hvordan overgrep kan skje uten at folk protesterer heftig.

– Det samme gjelder Patricias historie. Hvordan kunne det skje, spør Kristin Norderval. Hun hadde to work-shops om emnet i fjor og tidligere i denne måneden var det et seminar om det å skape ny og relevant samtidsopera, med «The Trials Of Patricia Isasa» i fokus.

Stjernelag

Kristin Norderval har fått med seg et stjernelag fra operaens verden, med Pauline Vaillancourt, kunstnerisk leder av operakompaniet Chants Libres i Montreal, Canada, i spissen. I stykket opererer hun med den unge og den gamle Patricia, og det er en dialog mellom de to.

– Det er satt opp som en drøm, litt surrealistisk. For meg er det viktig å få fram noen kvinnelige karakterer som ikke dør, men vinner fram, sier Norderval og viser til tradisjonell opera som Carmen eller Othello, der hun mener det foregår æresdrap, direkte eller indirekte, på grunn av kvinners seksuelle oppførsel.

Finansiell utfordring

Norderval har engasjert en profesjonell forfatter for å skrive stykket. Hun har holdt på i to år og vil holde på minst to år til. Operaen utvikles under veis, og ingen vet i dag hva det blir til.

– Nå i november prøvde vi ut to scener og musikken. Men det gjenstår masse, blant annet må jeg komponere mye mer musikk, forteller Norderval, som legger til at den økonomiske siden av saken alltid volder store utfordringer. Finansieringen er på ingen måte sikret, så også på dette området kreves det stor innsats for å få det hele på plass.

Annonse

Flere saker

Annonse