JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

EFFEKTIVISERES: Statens vegvesen står midt i en stor omstillingsprosess. Nå skal fremtidig struktur for trafikkstasjonene legges, og Alf Edvard Masternes i FLT mener regjeringens forslag vil føre til et dårligere tilbud for brukerne.

Anders Martinsen

Omstilling i Statens vegvesen

Bilister og Vegvesen-ansatte får svi når regjeringen kutter i trafikkstasjoner, mener FLT-lederen

Lang reisevei, både for å godkjenne og kontrollere kjøretøy samt for å avlegge førerprøver, blir resultatet av reformen i Statens vegvesen, mener Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen.


10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15

kai.hovden@lomedia.no

Mens regjeringen og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), mener den nye strukturen for Statens Vegvesen vil sikre gode tjenester over hele landet, er Masternes av en helt annen oppfatning.

– Konsekvensen er at regjeringen flytter kostandene over til brukerne. For å få utført enkelte tjenester så blir det svært lang reisevei for brukerne. Det belaster også miljøet, påpeker Masternes.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

KJEMPER FOR MEDLEMMENE: – Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Alf Edvard Masternes i FLT. Han vil gjøre hva han kan for å sikre sine medlemmer i Statens vegvesen en forutsigbar fremtid i etaten.

Kai Hovden

Nøye vurdert

Ifølge samferdselsministeren har man gjort en nøye vurdering av innspill fra både Vegvesenet og lokale aktører i forbindelse med effektiviseringen.

– Konklusjonen er at de fleste tjenestestedene som var foreslått nedlagt allikevel fortsetter, men at det vil skje noen endringer i tjenestetilbudet, sier Hareide i en pressemelding sluppet i sommer.

På oppdrag fra regjeringen leverte Vegvesenet i november 2019 sitt endelige forslag til ny tjenestemodell og struktur for tjenester på trafikant- og kjøretøyområdet. Bakgrunnen for endringen er de store omstillingene etaten selv har vært igjennom, som følge av overføring av ansvaret for fylkesveger til fylkeskommunene og omlegging til divisjoner i Vegvesenet.

– Vi ønsker at tjenestetilbudet som var foreslått nedlagt i Levanger, Larvik, Kragerø og Mandal allikevel skal opprettholdes. I tillegg blir det ikke gjort endringer i tjenestetilbudet i Sandnessjøen og på Leknes, heter det i samferdselsministerens pressemelding.

Regjeringen vil også sikre et godt tilbud til ungdom i distriktene, og man viderefører derfor tilbudet om førerprøve på motorsykkel i Tynset, Kongsvinger, Flekkefjord, Odda, Sogndal, Sunndalsøra, Namsos, Sortland og Lakselv.

– I tillegg blir hallkontroll videreført i Nordfjordeid, da dette har stor betydning for det lokale næringslivet, ifølge Hareide.

Les også: Vegvesenet har ikke lønnsmidler til alle: – Dette kan vi ikke leve med over tid

Uvisst hvor mange som rammes

Masternes har bedt om et møte med vegdirektøren etter at Hareides pressemelding ble kjent.

– Jeg kan ennå ikke si noe konkret om hvor mange ansatte som vil rammes av endringene, sier Masternes.

Han skal diskutere gjennomføringen av endingene med vegdirektøren i begynnelsen av september.

– Dersom det ikke har kommet nye føringer, har Vegvesenet frist på seg til 2024 med å gjennomføre endringene, forteller Masternes.

Ønsker forutsigbarhet

Ifølge Masternes er FLT i Statens vegvesen opptatt av at etaten skal ha et godt tjenestetilbud for brukerne.

– Men vi er jo selvsagt også opptatt av at de som jobber i tjenestene har forutsigbarhet i sitt arbeid. Derfor har vi jobbet mye med å få på plass løsninger for etter- og videreutdanning, og eventuelt omskolering, slik at de ansatte og våre medlemmer skal kunne få ny kompetanse som kan brukes på andre oppgaver i etaten, sier Masternes.

Han er skuffet over at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet aksepterer at mange brukere nå får lang reisevei til Vegvesenets tjenester.

– Det koster mye for den enkelte, og ikke minst for miljøet. Vi har nylig fått se hva sentralisering gjør under en pandemi. Lokale tjenester reduserer behovet for å reise mye, enten det er snakk om å bruke egen bil eller kollektivtransport, understreker Masternes.

Les også: Penger til sluttpakker og kompetanseheving kommer for sent, mener FLT-tillitsvalgt i Statens vegvesen

Politisk bestilling

Ut fra samferdselsministerens pressemelding, kan det se ut som om regjeringen har hatt en mer skånsom hånd over trafikkstasjonene enn hva Vegvesenet har hatt selv i sitt forslag til fremtidig struktur.

– Statens vegvesen har lagt tall fra konsulentselskapet Capgemini til grunn for sitt innspill. Dette selskapet var oppnevnt av Samferdselsdepartementet for å finne områder som kunne effektiviseres. Det er altså snakk om en ren politisk bestilling, og Vegvesenet har lojalt fulgt opp bestillingen, sier Masternes.

Han tror det opprinnelige forslaget fra Vegvesenet ble for dramatisk for den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

– Selv om det var de som bestilte den, minner han om.

Masternes lover at FLT vil følge saken tett i gjennomføringsfasen.

– Vi må støtte opp om våre medlemmer. Her risikerer flere å måtte flytte for å ha en jobb å gå til, sier Masternes.

I stedet for å lære opp egne ansatte, kan vegvesenet bli nødt til å leie inn konsulenter

10.08.2020
09:15
10.08.2020 09:15



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker