NY FINANSIERINGSMODELL: Alf Edvard Masternes er bekymret for at Vegvesenet vil miste enda flere kloke og kompetente hoder. Han håper de politiske myndighetene ta inn over seg situasjonen etaten står i etter en omfattende omstilling som ennå ikke er sluttført.
Morten Hansen
Reformer og omstillinger
Det offentlige har mistet mange gode hoder som følge av omorganisering, mener FLT-lederen
Alf Edvard Masternes, leder av FLT i Statens vegvesen, har opplevd kompetanseflukt fra etaten som følge av fjorårets omorganisering. Han mener det er viktigere enn noen gang å ta vare på de flinke folkene i etaten.
kai.hovden@lomedia.no
I løpet av 2019 var Vegvesenet igjennom den mest teknisk komplekse omorganiseringen i statlig sektor på lang tid, og kanskje noen sinne, ifølge Masternes.
– Denne er absolutt ikke avsluttet, selv om nye divisjoner er opprettet og fylkene har overtatt vegansvaret for fylkesvegene, minner Masternes om.
Han er bekymret for at de politiske beslutningstakerne nå ser på anslagene over ressurser og antall ansatte man så for seg å ha behov for i Vegvesenet etter omorganiseringen, som eksakt vitenskap.
p
– Ser man på turnover blant ansatte i 2019, ligger den betydelig høyere enn i normal-årene. Den er tilnærmet doblet. Mange valgte å søke seg ut av offentlig sektor, og dermed mister vi mange gode hoder, slår Masternes fast.
Kompetanseflukten er innen spesielle fagfelt. Likevel viser det seg nå at Vegvesenet sitter igjen med flere ansatte enn hva som var beregnet. Dette betyr at det er flere enn det er budsjettert lønnsmidler til.
Internt arbeidsmarked
FLT i Statens vegvesen har påpekt overfor etatsledelsen at man nå må være kritisk til hvilke stillinger som lyses ut.
– Jeg er fornøyd med at vegdirektøren har tatt til ordet for å jobbe med «det indre arbeidsmarked». Vi må satse på et internt arbeidsmarked i Vegvesenet, og bruke intern opplæring og etter- og videreutdanning til å sørge for at de som nå jobber i Vegvesenet sikres en fremtid i etaten, sier Masternes.
p
Han mener at Vegvesenet må finansieres på en annen måte.
– I dag kommer finansieringen via årlige tildelinger over statsbudsjettet fra Stortinget. FLT har påpekt ved flere anledninger at dette er en stor ulempe, spesielt når det kommer til mindre utbyggingsprosjekter, rassikringstiltak og trafikksikkerhetstiltak. Vegvesenet burde gå over til prosjektfinansiering, slik at vegdirektøren har større mulighet til å omdisponere uten å måtte vente på et nytt statsbudsjett. En slik endring er det ikke Vegvesenet som kan beslutte. Det er opp til regjeringen og Stortinget.
Masternes minner om at det per i dag er strenge regler for å omdisponere tildelte midler, noe som kan bidra til å gjøre situasjonen knyttet til lønnsmidler enda vanskeligere.
– Det er strenge regler knyttet til å flytte midler mellom ulike budsjettposter. Slik Vegvesenet er finansiert i dag, kan ikke vegdirektøren omdisponere penger mellom divisjoner. Slike omdisponeringer må gjøres av Stortinget, og jeg synes det er urovekkende at vegdirektøren ikke har større handlefrihet, sier Masternes.
Pålagt å kutte
I likhet med andre statlige virksomheter må også Statens vegvesen forholde seg til regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE-reformen).
– I tillegg er Vegvesenet pålagt å kutte interne kostnader med 800 millioner kroner. Når disse to kuttene kommer samtidig, og omorganiseringen pågår, vil det svi, minner Masternes om.
Han er bekymret for hvorvidt Vegvesenet vil være i stand til å løse etatens samfunnsoppdrag som følge av dette.
– Nå er det bevilget 600 millioner som ekstratiltak for å holde aktiviteten oppe i entreprenørbransjen. Dette er midler som er bundet til året i år, og de kan ikke brukes som en del av omorganiseringen. I fjor høst ble det gitt 20 millioner ekstra til tungbilkontroller. Også disse midlene er bundet til årets budsjett, og kan derfor ikke brukes til for eksempel å tilsette flere eller som omstillingsmidler. Selv uten koronakrisen mener jeg Vegvesenet burde vært tilført friske midler i revidert nasjonalbudsjett i år. Det er behov for penger til å sikre omstillingen på lang sikt, og der må etter- og videreutdanning av de ansatte være en sentral del av løsningen, mener Masternes.
Nå håper han stortingspolitikerne ser utfordringene etaten står overfor, og kutter de pålagte innsparingene.
– Jeg lover at vi skal bidra til effektivisering, selv uten slike pålegg. Gi vegdirektøren større handlefrihet, lyder Masternes’ oppfordring.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin