JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fisken trenger fylkesvegen, og skal den komme frem fersk må vegen rustes opp

– Ingen har slik hastverk som en død laks, slo Arnstein Aasestrand, andre nestleder i FLT, fast under LO-kongressen.
Skal eksporten økes, må vegene industrien bruker rustes opp, er beskjeden fra FLT.

Skal eksporten økes, må vegene industrien bruker rustes opp, er beskjeden fra FLT.

Håvard Sæbø

kai.hovden@lomedia.no

91 prosent av det vi eksporterer fra det norske fastlandet kommer fra sjømat, og 61 prosent av sjømaten eksporteres fersk.

Det er nettopp derfor den døde laksen Aasestrand viste til har så dårlig tid. Den må nå de utenlandske markedene mens kvaliteten fremdeles er på topp.

– Denne viktige eksportnæringen, som er spredt langs kysten fra Rogaland til Finnmark, må ha tilgang til de ressursene og produktene som er avgjørende for å holde produksjonen i gang, sa Aasestrand.

Og alt dette, pluss produktene fra sjømatnæringen selv, fraktes på veg.

På nes, øyer og i fjorder

Norsk sjømat produseres ikke i sentrale strøk, det kommer fra små steder på nes, øyer og i fjordene langs kysten.

– Det er om lag 250 sjømataktører i Nord-Norge. De ligger ikke nær noen jernbane eller hovedvei. Plasseringen betyr at bil vil være fraktmetoden også i fremtiden, slo Aasestrand fast.

Men nettopp vegene disse aktørene benytter lider av et formidabelt vedlikeholdsetterslep, ifølge Aasestrand. Og langs de samme vegene skal også mye av den nye industrien man ser for seg i Norge etablere seg.

– Mange industribedrifter konkurrerer på marginer, og tilstanden på vegnettet svekker derfor konkurranseevnen. Og det er utrygt for de som arbeider på veiene, understreket han.

Arnstein Aasestrand, andre nestleder i Forbundet for Ledelse og Teknikk.

Arnstein Aasestrand, andre nestleder i Forbundet for Ledelse og Teknikk.

Kai Hovden

Vil prioritere industrien

FLT-nestlederen er glad for at LO vil arbeide for å ruste opp vegnettet, og han mener vegene som er viktige for industrien bør prioriteres.

– Men det må gjøres mer. Etter at fylkene fikk overført ansvaret for fylkesvegene, og statsaksjeselskapet Nye Veier AS fikk økt sin portefølje, sitter Norge igjen med en fragmentert sektor, sa Aasestrand.

Han pekte videre på at Statens vegvesen, som konkurrerer med Nye Veier AS om vegutbygging, i tillegg sitter igjen med ansvaret for trafikksikkerheten også i områder hvor etaten så å si ikke er til stede.

– Hvordan skal våre folk løse den oppgaven på en god måte? spurte Aasestrand.

– Vi i FLT mener omorganiseringen ikke akkurat har vært en suksess. Det har blitt opp mot 80 prosent dyrere å drifte og vedlikeholde fylkesvegene etter at fylkene fikk overført ansvaret for disse vegene, fortsatte han.

Vil ha fart på gjennomgang

I Hurdalsplattformen har Støre-regjeringen varslet en gjennomgang av vegsektoren. Den ønsker FLT og Aasestrand velkommen.

– Arbeidet må komme i gang dersom det skal bli mulighet for å få gjort noe med sektoren. LO bør være pådriveren for dette, understreket Aasestrand.

Han mener Norge må ha en offensiv strategi for å øke eksporten, og at denne strategien må inneholde en bedring av vegene som er avgjørende for industrien.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse