Kai Hovden" />

Ingen regulering av småpakkekjøring

Gratis frakt: – Disse folkene kjører for knapper og glansbilder

Økt netthandel og et totalt uregulert transportmarked for småpakker bekymrer Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen.
NETTHANDELEN  VOKSER: Pandemien har ført til at stadig flere av oss starter handelen på nett. Det fristes ofte med gratis frakt, selv om mange fremdeles går til den fysiske butikken for å avslutte handelen.

NETTHANDELEN VOKSER: Pandemien har ført til at stadig flere av oss starter handelen på nett. Det fristes ofte med gratis frakt, selv om mange fremdeles går til den fysiske butikken for å avslutte handelen.

Didrik Gjerde

kai.hovden@lomedia.no

De fleste av oss har vel gjort det, med mer eller mindre god samvittighet – handlet småting på nett hvor frakt er inkludert.

– Det er jo ikke slik at nettstedene som Alibaba, Ebay, Wish og liknende selv sitter med disse varene på lager. Det er ikke god gammeldags postordrevirksomhet, men kun videreformidling av andres varer, understreker Masternes.

Mye av det som handles kommer fra Asia, og det sier seg selv at med frakt inkludert i prisen blir det ikke mye igjen til de som skal kjøre det hjem til døren eller postkassen din.

– Her har vi et transportmarked som er helt uten andre krav enn at sjåføren har førerkort. Det mener jeg det er på høy tid å gjøre noe med, sier Masternes.

Små hvite biler

Ser man seg rundt i en hvilken som helst norsk by eller bygd, er det mange små hvite varebiler i trafikkbildet. Det er ofte slike som benyttes til å levere varer rett hjem til deg.

– Slik jeg ser det byr denne virksomheten på to hovedutfordringer. For det første kan man lett sno seg unna hva som forventes i et organisert arbeidsliv, og for det andre finnes det ingen mulighet til kontroll ut over det trafikale, påpeker Masternes.

Det er ingen krav til opplæring eller noen form for sertifisering av sjåfører som opererer i dette markedet, og heller ingen krav til registrering av kjøre- og hviletid i bilene.

– Nettopp derfor går jo tankene fort mot sosial dumping og utnytting av arbeidstakere. Norge er et gjennomregulert land, og mange synes kanskje det er nok regler fra før. Men denne typen transport kan, i tillegg til utnytting av arbeidstakere, også gå på trafikksikkerheten løs, sier Masternes.

Han frykter at mange som leverer varer fra netthandel hjem til deg og meg opplever uverdige arbeidsforhold, uten at det foreligger tall som kan dokumentere dette.

– Disse folkene kjører for knapper og glansbilder. De har nesten ikke til drivstoff engang, og jeg er derfor bekymret for denne måten å markedsføre og selge varer på, sier Masternes.

Han mener norske myndigheter bør se til Danmark.

– Vi i FLT Statens vegvesen besøkte i fjor Danske Vognmænd, en bransjeorganisasjon for danske transportbedrifter på veg og bane. Der var nettopp dette tema. I Danmark har man fått på plass krav om opplæring og sertifisering av de som bedriver denne formen for transport. Det mener jeg det er på høy tid at vi også får i Norge, sier Masternes.

VIL HA REGULERING: For å demme opp for sosial dumping, og sikre anstendige arbeidsvilkår for sjåførene, vil Alf Edvard Masternes ha regulering av småpakkekjøringen med biler som per i dag ikke er løyvepliktige.

VIL HA REGULERING: For å demme opp for sosial dumping, og sikre anstendige arbeidsvilkår for sjåførene, vil Alf Edvard Masternes ha regulering av småpakkekjøringen med biler som per i dag ikke er løyvepliktige.

Kai Hovden

Urimelige avtaler

Under besøket i Danmark fikk de blant annet høre om hvordan sjåfører ble utnyttet av virksomheter som eier denne typen varebiler. Sjåførene var kontraktsbundet til å kjøre kun for denne oppdragsgiveren, men ikke garantert nok oppdrag til å kunne heve en anstendig lønn.

– Koronapandemien har ført til kraftig vekst i netthandelen, og den vil nok vedvare. Vi må derfor sørge for at vi også tar høyde for konsekvensene av dette i regelverket, understreker Masternes.

Ifølge FLTs mann i Vegvesenet er etatens folk oppmerksomme på problematikken.

– Våre medlemmer, som jobber i utekontrollen, opplever at disse kjøretøyene passerer deres kontroller. De har ingen mulighet til å kontrollere dem ettersom det ikke er noe krav til ferdsskriver i disse bilene. Man kan rett og slett ikke slå fast at dette er yrkestransport.

Les også: Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Sterk vekst

NHO organiserer mange av de store nettbutikk-virksomhetene i Norge og fører statistikk over all norsk netthandel.

– Omsetningen i netthandelen har økt med 62 prosent de seneste to årene, med en vekst på 36,5 prosent i 2020 og 19,1 prosent i 2021, forteller Skjalg Engebø, direktør for kommunikasjon og politikk i NHO Service og Handel.

Samtidig viser statistikken at nordmenns varekjøp i 2021 fordelte seg på 13 prosent netthandel og 87 prosent i fysiske butikker når man måler varekjøpene i kroner.

– Selv om netthandel har sterk vekst, utgjør den altså fortsatt en liten del av de totale kjøpene til forbrukerne, påpeker Engebø.

Ifølge direktøren har både de fysiske butikkene og netthandelen opplevd sterk vekst under pandemien.

– Men den underliggende trenden er at forbrukerne flytter sine varekjøp fra fysiske butikker til netthandel. Denne trenden har bidratt til at antall butikker i Norge har falt med 13 prosent fra 2009 til 2020, forteller han.

Den største endringen i forbrukeradferd er at de fleste kjøp nå starter på nettet, uavhengig av om selve kjøpet til sist gjennomføres på nett eller i en fysisk butikk, ifølge Engebø.

Kommer med rapport

Næringspolitisk direktør Ole A. Hagen i NHO Logistikk og Transport forteller at de er helt i sluttfasen med å ferdigstille en rapport om sosial dumping i transportbransjen.

– Rapporten er utarbeidet for oss med bakgrunn i vårt generelle omdømmearbeid, og i forbindelse med regjeringens varslede handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, forteller Hagen.

Rapporten ble overlevert til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet i starten av mai.

– Varebilsegmentet, som også omfatter levering av småpakker som følge av økt netthandel, er et av områdene hvor det åpenbart er viktig å gå nærmere inn på statistikkgrunnlag, kompetansekrav, reguleringer, kontroller med mer, slår Hagen fast.

Jobber med handlingsplan

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård understreker at kampen mot sosial dumping og utnyttelse i arbeidslivet er en av regjeringens viktigste saker.

– Det gjelder også i samferdselssektoren. Vi jobber nå med en handlingsplan mot sosial dumping innenfor transportsektoren. Den vil ta opp utfordringene vi ser i bransjen, herunder varetransporten, svarer Nygård i en epost.

Regjeringens målsetning er å lage en transportbransje som sikrer folk en trygg arbeidshverdag og en lønn å leve av, ifølge statsråden.

– EU vedtok i 2020 to forordninger som inngår i EUs såkalte «mobilitetspakke». Disse forordningene inneholder blant annet krav til varebiler i internasjonal transport. For å gjennomføre disse reglene i norsk rett, må det gjøres endringer i både lover og forskrifter. Regjeringen vil om kort tid legge frem en proposisjon for Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer og anmodning om Stortingets samtykke til innlemmelse av disse forordningene i EØS-avtalen, sier Nygård.

Forslag til forskriftsendringer har nylig vært på høring, og ifølge Nygård jobber Statens vegvesen nå med en oppsummering av høringen.

– Det er foreslått å innføre løyveplikt, kjøre- og hviletidsregler, kabotasjeregler og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet for varebiler med tillatt totalvekt over 2500 kilo, når de kjører internasjonal transport. Når det gjelder transport med varebil i nasjonal transport, er ikke dette direkte regulert i forordningene. Regjeringen vil ta opp utfordringene innenfor denne sektoren i handlingsplanen mot sosial dumping. I den vil vi se på ulike tiltak for å sikre anstendige arbeidsforhold og like konkurransevilkår i næringen, sier Nygård.

Les også: «Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse