JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Maritim industri og koronakrisen:

Seks fagforbund krever at maritim industri sikres via tiltakspakke fra regjeringen

Fagforeningene forventer at regjeringen tar strategiske grep for å sikre maritim industri, når den om kort tid lanserer en ny tiltakspakke i kjølvannet av koronapandemien.

Håvard Sæbø

kai.hovden@lomedia.no

Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT), Tekna, Lederne, Fellesforbundet, Negotia og NITO har gått sammen om et åpent brev til statsminister Erna Solberg (H).

Forbundsleder Ulf Madsen i FLT mener koronakrisen truer viktig industri.

– Spesielt nå under koronakrisen ser vi hvor sårbar enkelte kompetansemiljøer i Norge er. Den maritime industrien er et godt eksempel på dette, sier forbundsleder Ulf Madsen.

Stimulere til virksomhet

De seks forbundene mener hastetiltakene som allerede er iverksatt for å hjelpe næringslivet er bra. Det samme gjelder den forsiktige oppmykingen og igangsettingen av virksomhet i enkelte næringer, ifølge brevet til Solberg.

«Vi tar ikke til orde for en forsering som kan føre til at virusspredningen blusser opp igjen. Men vi ber myndighetene snarest ta beslutninger som kan stimulere til økt virksomhet i noen av lendets mest verdiskapende næringer», skriver fagforbundene.

– Arbeidsplasser står på spill. Og hvis den såkalt maritime klyngen går under, kan det føre til en dramatisk dominoeffekt for andre områder, frykter Madsen.

Det haster

Fagforbundene mener det haster med å få på plass konkrete motkonjunkturtiltak.

«Norges maritime tradisjon og industri står nå overfor sin mest alvorlige utfordring i moderne tid. Samtidig som koronapandemien skylte over landet har oljeprisen falt drastisk, noe som har gitt mer alvorlige utslag enn både finanskrisen i 2008 og offshorekrisen til sammen», står det å lese i brevet.

Disse sammenfallende hendelsene har ført til at verdiskaping og arbeidsplasser som for kun uker siden var konkurransedyktige har mistet markedsgrunnlaget, og står i fare for å forsvinne, ifølge forbundene.

Man etterlyser nå tiltak fra regjeringen for å sikre arbeidsplasser, kompetanse og verdiskaping.

Må fylle opp sparekontoen

«Mange av tiltakene som har vært satt inn så langt finansieres av vår felles oppsparte formue. Vi må fylle opp sparekontoen igjen», mener forbundene.

De oppfordrer derfor regjeringen til å prioritere industri som kan bidra til denne oppgaven. Det handler om industri som kan gi landet eksportinntekter, og industri som gir ringvirkninger i form av verdiskaping og sysselsetting i andre næringer og i offentlig sektor.

Her peker forbundene spesielt på maritim næring.

Ifølge de seks forbundene er det til sammen 90 000 arbeidsplasser som står på spill.

Etter- og videreutdanning

Forbundene understreker også hvor viktig det er å styrke kompetansen til de som nå er permitterte fra denne næringen. Man foreslår derfor å øke rammen til Innovasjon Norge, og at staten starter byggingen av planlagte skip tidligere enn forespeilet.

– Det er ikke mangel på forslag til konkrete tiltak fra en samlet fagbevegelse. I Norge har vi god tradisjon for at arbeidstakere, arbeidsgivere og staten samarbeider om gode løsninger – så vi ser fram til å høre fra Regjeringen angående våre forslag, avslutter Madsen.

Forbundenes forslag

• Forsering av statlige skip. Prosjekter knyttet til nye statlige skip, som staten allerede har planer om å bygge, vil gi økt aktivitet i krisetider.

• Innføring av midlertidig og tidsavgrenset ordning med direkte utgiftsføring i olje og gass. Det betyr at operatørselskapene på norsk sokkel får utsatt noen av skatteinnbetalingene.

• Arbeidskapital og finansieringsordninger. Innovasjon Norge må få økte rammer for avhjelpe næringslivet med toppfinansiering til kritiske formål. Myndighetene må være mer ambisiøse i bruken av offentlige anbud og i større grad etterspørre lav- og nullutslippsteknologi.

• Grønt skifte. Videreføre og igangsette nye grønne tiltak som på kort sikt bidrar til å sikre verdiskaping og sysselsetting i grønn maritim industri – da spesielt i verftssegmentet og i utstyrs- og leverandørindustrien.

• Havvind. Ta en global lederrolle i utviklingen av flytende havvind. Satsing på havvind vil blant annet bidra til videreutvikling av hydrogenteknologi for internasjonal skipsfart.

• Farledsutbedring og havneutvikling. Utbedring og effektivisering av havnene vil gi gunstig miljøeffekt og stor samfunnsøkonomisk effekt. Det vil også styrke sjøveiens konkurransekraft, og bidra til godsoverføring fra vei til sjø.

• Kompetanse. De maritime næringene har en verdifull kompetanse som vi trenger inn i klimanøytral framtid. Å få i gang hjulene vil også bidra til at vi tar vare på den kompetansen vi har. Vi ser at det i en periode vil være permitteringer, og i denne perioden må gjøre det vi kan for å bidra til styrking av kompetansen hos dem som er permitterte, slik at de er bedre rustet til å bidra i den framtidige verdiskapingen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Forbundenes forslag

• Forsering av statlige skip. Prosjekter knyttet til nye statlige skip, som staten allerede har planer om å bygge, vil gi økt aktivitet i krisetider.

• Innføring av midlertidig og tidsavgrenset ordning med direkte utgiftsføring i olje og gass. Det betyr at operatørselskapene på norsk sokkel får utsatt noen av skatteinnbetalingene.

• Arbeidskapital og finansieringsordninger. Innovasjon Norge må få økte rammer for avhjelpe næringslivet med toppfinansiering til kritiske formål. Myndighetene må være mer ambisiøse i bruken av offentlige anbud og i større grad etterspørre lav- og nullutslippsteknologi.

• Grønt skifte. Videreføre og igangsette nye grønne tiltak som på kort sikt bidrar til å sikre verdiskaping og sysselsetting i grønn maritim industri – da spesielt i verftssegmentet og i utstyrs- og leverandørindustrien.

• Havvind. Ta en global lederrolle i utviklingen av flytende havvind. Satsing på havvind vil blant annet bidra til videreutvikling av hydrogenteknologi for internasjonal skipsfart.

• Farledsutbedring og havneutvikling. Utbedring og effektivisering av havnene vil gi gunstig miljøeffekt og stor samfunnsøkonomisk effekt. Det vil også styrke sjøveiens konkurransekraft, og bidra til godsoverføring fra vei til sjø.

• Kompetanse. De maritime næringene har en verdifull kompetanse som vi trenger inn i klimanøytral framtid. Å få i gang hjulene vil også bidra til at vi tar vare på den kompetansen vi har. Vi ser at det i en periode vil være permitteringer, og i denne perioden må gjøre det vi kan for å bidra til styrking av kompetansen hos dem som er permitterte, slik at de er bedre rustet til å bidra i den framtidige verdiskapingen.