JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VIL HA LIKE VILKÅR: Alf Edvard Masternes i FLT i Statens vegvesen etterlyser like vilkår for Vegvesenet og statseide Nye Veier AS. Her fra Nye Veiers bygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal.

VIL HA LIKE VILKÅR: Alf Edvard Masternes i FLT i Statens vegvesen etterlyser like vilkår for Vegvesenet og statseide Nye Veier AS. Her fra Nye Veiers bygging av E39 mellom Kristiansand og Mandal.

Nils Bernt Ringe / Nye Veier AS

Samferdsel:

Statens vegvesen har lidd under Solberg-regjeringen, mener FLT-lederen. Dette forventer han av de rødgrønne

Alf Edvard Masternes leder FLT i Statens vegvesen. Han forventer at en rødgrønn regjering vil bidra til en mer effektiv finansiering av etaten.


16.09.2021
15:51
29.09.2021 15:18

kai.hovden@lomedia.no

Statens vegvesen er i dag finansiert over statsbudsjettet, noe som begrenser handlingsrommet og gjør det utfordrende å tenke langsiktig.

Samtidig konkurrerer etaten med statsaksjeselskapet Nye Veier AS, som fritt kan omdisponere sine midler og har en årlig økonomisk ramme å forholde seg til.

– Det ble en veldig spennende valgkveld, særlig med tanke på hvem som kom over og under sperregrensen, sier Masternes.

Han forventer at det rødgrønne flertallet som vant frem, jobber med at Vegvesenet får samme rammevilkår som Nye Veier AS, og at man får en grundig gjennomgang av endringene Solberg-regjeringen har gjort innen samferdsel.

– Her tenker jeg spesielt på opprettelsen av Nye Veier AS, regionreformen og oppsplitting av samferdselsoppgaver. Når vi opplever at Vegvesenet får milliardkutt som følge av Bane Nors overskridelser, viser det hvor galt det er fatt med tildelingen av midler, understreker Masternes.

Tull med tall: FLT-leder i Statens vegvesen mener Nye Veier ikke er noen suksesshistorie

Saken fortsetter under bildet.

IKKE KUNDE: Alf Edvard Masternes vil bort fra kundebegrepet i offentlig sektor.

IKKE KUNDE: Alf Edvard Masternes vil bort fra kundebegrepet i offentlig sektor.

Kai Hovden

Et demokratisk problem

Vi har bedt Masternes si noe om hvilke valgløfter han vil være spesielt oppmerksom på i tiden fremover.

– Samtlige partier som kan bli del av den nye regjeringen har sagt at de vil styrke offentlig sektor. Det er viktig. Ikke alle har vært like tydelige på hvordan fellesskapets penger skal brukes på best mulig måte, men jeg forventer at det blir en diskusjon om hvordan politikere i en årrekke har flyttet makt fra seg selv og til lukkede styrerom, sier Masternes.

Han mener det er et klart demokratisk problem at det fattes beslutninger om bruken av milliarder av offentlige kroner i styrerommene hos Avinor, Bane Nor, Nye Veier AS, Telenor og i helseforetakene.

– Det er en fare for demokratiet at makt blir flyttet fra Stortinget, fylkesting, Sametinget og kommunestyrer over i lukkede rom. I selskapene fattes det store beslutninger for deler av eller hele landet. Det er ingen åpen debatt før beslutningen fattes, slår han fast.

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

Takker for samarbeidet

Knut Arild Hareide (KrF) ble den siste samferdselsministeren i Solberg-regjeringen. Vi ber Masternes kommentere samarbeidet FLT i Statens vegvesen har hatt med ham.

– Jeg vil takke Hareide for samarbeidet. Han har tatt seg tid til å møte oss tillitsvalgte når vi har bedt om møter. Det står det respekt av. Så vet jeg jo at handlingsrommet han hadde kanskje ikke passet oss, og vi har ikke fått avklart alt vi har vært bekymret for. Poenget er at vi ønsker å gjøre det best mulig innen vegsamferdselen, men da må rammevilkårene for Statens vegvesen være tilpasset virkeligheten.

Han forventer nå større bevilgninger til fylkesveiene av den som skal overta Hareides post.

– Det er viktig for mange FLT-medlemmer, både i privat og offentlig sektor. For at transporten skal fungere godt, må hele vegnettet være godt. Det er avgjørende for varetransport og gode pendlerstrekninger. Jeg forventer at den nye ministeren møter tillitsvalgte, slik at vi kan ha gode diskusjoner og komme med innspill før store endringer vedtas, sier Masternes.

Noe stalltips om hvem som bør få posten, har han ikke, men FLTs mann mener det må være en med solid bakgrunn fra samferdsel.

– Gjerne en som har vært innvalgt i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Jeg forventer at statsråden ikke trenger lang opplæringstid før det er full drift, understreker han.

Bekymret for OPS

Når vi ber Masternes skue fremover i kommende stortingsperiode, er han spesielt bekymret for igangsettelse av vegprosjekter med offentlig og privat samarbeid, såkalt OPS.

– OPS-modellen er fantastisk for nasjoner som ikke har midler i statsbudsjettet, men det har vi i Norge. Derfor er OPS en dårlig modell, slår Masternes fast.

Det mest bekymringsfulle er ifølge Masternes at disse prosjektene er så store at nesten ingen norske entreprenører kan være med i anbudskonkurransen.

– OPS-prosjekt i størrelsesorden 10 milliarder er en umulig oppgave for norske entreprenører. Da blir det multinasjonale selskap som får oppdraget, de har lavere kunnskap om den norske modellen, og norske entreprenører blir i beste fall underentreprenører. Det er ikke positivt for bransjen.

Masternes vil også bort fra kunde-tenkingen i offentlig sektor.

– Jeg vil være bruker av offentlige tjenester. Kundebegrepet blir feil for meg. Det skal selvfølgelig være gode og rettferdige tjenester, og de ansatte skal være saklige og serviceinnstilt. Men vi har ikke kunder. Jeg tror ikke en tungbilsjåfør som bli ilagt 100 000 kroner i gebyr oppfatter seg selv som kunde. Da ville vel heller sjåføren stoppet hos en annen som hadde et lavere gebyr å tilby, mener Masternes.

16.09.2021
15:51
29.09.2021 15:18



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker