JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lars Johnsen er den rødeste i LOs sekretariat

– Fagbevegelsen er en kamporganisasjon. Det frykter jeg at folk skal glemme

Den nye lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen, er kjent for sin kampvilje. Den har ikke avtatt med åra.

Tri Nguyen Dinh

torgny@lomedia.no

På kontoret til Lars Johnsen står det en byste av Lenin.

– Jeg tok den fra kontoret til Per Østvold. Jeg mente at jeg hadde mer bruk for den enn han, sier Lars Johnsen, fersk leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Da Per Østvold var forbundsleder i Transport, var han den rødeste kluten i LO-sekretariatet. Han var SVer og en forholdsvis enslig svale i partipolitisk forstand i LOs sekretariat. Nå er det Lars Johnsen som har det setet, og han er enda rødere. Han er medlem av partiet Rødt.

Mange trodde at Lars Johnsen skulle bli Østvolds arvtaker til ledervervet i Transportarbeiderforbundet, og han stilte da også opp som lederkandidat da Østvold gikk av på landsmøtet i Tromsø i 2009. Johnsen tapte valget med tre stemmer. Bussjåføren Roger Hansen skulle styre forbundet videre med Lars Johnsen som nestleder.

Dette var situasjonen helt fram til det dramatiske forbundsstyremøtet i februar i år da Roger Hansen trakk seg.

Hansen fikk flertallet mot seg i forbundsstyret og valgte å gå av som leder. Saken dreide seg om hvordan en skulle bruke aksjoner i havnekonfliktene.

– Det var ryddig av Roger å gå av på den måten, sier Johnsen.

Hva med aksjonene

Transportarbeiderforbundet har flyttet til nye lokaler ved Vaterlands bru på Grønland. Langs den ene veggen flyter Akerselva. På vei inn møter vi Roger Hansen. Han jobber fortsatt i forbundet.

Vi skal intervjue Lars Johnsen, har du noen forslag til hva vi skal spørre ham om?

Hansen drar på det, så sier han med et lurt smil:

– Spør han om hvor det blir av aksjonene.

For det var synet på bruk av aksjoner i havnekonflikten som gjorde at Hansen gikk. I to og et halvt år har havnearbeidere vært i streik. I tariffavtalen deres står det at de har enerett på losse- og lastearbeid i havnene. Dette er også nedfelt i en ILO-konvensjon. Arbeidsgiverne har brukt ulike metoder for å ødelegge tariffavtalen og eneretten for havnearbeiderne.

Hvor blir det av aksjonene? spør vi Lars Johnsen når vi har fått satt oss ned.

– Det er ikke bare å skru på en bryter, foreløpig jobber vi politisk på mange fronter, forklarer den nye forbundslederen.

Tap i Efta-domstolen

Etter at vi har møtt Johnsen på forbundskontoret kommer en avgjørelse fra Efta-domstolen. Transportarbeiderforbundet har saksøkt det danske firmaet Holship som har virksomhet i Drammen havn. De er saksøkt fordi de bruker egne ansatte og ikke havnearbeidere til losse- og lastearbeid. Holship har tapt i tingretten og lagmannsretten og saken er nå til behandling i Høyesterett. Høyesterett har søkt om råd i Efta-domstolen. Efta-domstolen støttet Holship.

– Det var ikke uventet, og vi endrer ikke vår vurdering. Og jeg regner med at vi får medhold i Høyesterett, sier Johnsen.

Holships advokat, Nicolay Skarning, argumenterer mot havnearbeidernes monopol på havnearbeid.

– Men Yilports monopol i Oslo havn synes han er greit. Det eneste de ønsker, er å bryte ned arbeidstakernes tariffavtaler.

Møte i sekretariatet

Hvordan har du blitt møtt i LOs sekretariat. Du er medlem i Rødt og de fleste forbundslederne er medlemmer i Arbeiderpartiet. Har det vært noe problem?

– Nei, de fleste er valgt på grunn av sin dyktighet, ikke fordi de er medlemmer i Arbeiderpartiet. Det er lov å si meninga si i sekretariatet, mener Johnsen.

Men selv om Johnsen er medlem i Rødt, har han ikke hatt noen politisk karriere i partiet. Han har brukt sin tid på fagbevegelsen. Han er ikke helt fornøyd med hvordan fagbevegelsens organisasjon har utviklet seg.

– Jeg mener at LO i mye større grad enn i dag burde vært bygd opp rundt «samorgene», LOs lokale avdelinger. I dag styres LOs distriktsorganisasjon fra Youngstorget, og ikke ut fra grunnorganisasjonen. Det er mye snakk om medlemsservice i organisasjonen, men LO er ikke først og fremst en serviceorganisasjon. Fagbevegelsen er en kamporganisasjon. Det frykter jeg at folk skal glemme, sier Johnsen.

Det er 950 000 medlemmer i LO-forbundene. Han opplever at det er mange som teller hoder i stedet for hva de skal bruke den makta til, som 950 000 medlemmer gir.

Lars Johnsen leder Norsk Transportarbeiderforbund

Lars Johnsen leder Norsk Transportarbeiderforbund

Tri Nguyen Dinh

Streike til de gir seg

– Det er mange som ikke har så tett kontakt med medlemmene og vet hva som rører seg på grunnplanet.

Transportlederen tenker først og fremst på den politiske streiken mot endringene i arbeidsmiljøloven i januar i fjor. Da ble det gjennomført en to timers streik. Men grunnplanet i Transportarbeiderforbundet var ikke fornøyd.

– Vi burde ha streiket til regjeringa trakk forslaget, mener han.

Du snakker om nærhet til medlemmene, men dere har ganske store avdelinger i forbundet ditt også, bare 20 fagforeninger i hele landet?

– Ja det er store distrikter, men det er et dilemma at små foreninger har problemer med å betjene medlemmene like bra, sier han.

Forbundet har de siste årene vært igjennom to veldig omfattende fusjonsprosesser, Forbund 1 og Forbundsalliansen, som begge gikk i vasken. Har dere noen nye følere ute?

Nei, svarer Johnsen, og avviser et det er aktuelt nå, men verden forandres hele tida. De prosessene forbundet har vært igjennom, har avdekket store forskjeller mellom de forbundene som det var aktuelt å slå seg sammen med.

Folketrygden må styrkes

I det siste har dert vært mye oppmerksomhet rundt tjenestepensjonen. Hva mener du om det?

– Jeg mener en bør jobbe mer for å styrke Folketrygden.

Vil ikke det være å gå imot pensjonsforliket?

– Jo, og det gjorde vi som stemte for mindretallet på LO-kongressen i 2005. Pensjonsforliket ligner maktmisbruk fra Arbeiderpartiet. Partiet losa pensjonsforliket gjennom LO-kongressen for å sikre seg ryggdekning. Det var et stort mindretall. Men det var noen forbund som bandt delegatene i dette spørsmålet. For eksempel stemte hele Fagforbundet som en blokk. Det vet jeg, for jeg satt bak dem under avstemningen.

Johnsen leder et forbund som snart setter norgesrekord i streikelengde. I to og et halvt år har havnearbeiderne streiket.

Savner du støtte?

– Nei, vi får veldig mye støtte. For eksempel er det mange av LOs fylkeskonferanser som har vedtatt støtte til oss i havnearbeiderkonfliktene. Disse konferansene består av tillitsvalgte fra alle forbund på grunnplanet i fagbevegelsen, sier Johnsen.

Men han skjuler ikke at han skulle ønsket seg mer støtte fra LOs ledelse.

– Motparten har sagt at de bare slutter å praktisere tariffavtalen. Det synes jeg at LO skulle reagert kraftigere på, sier Johnsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse