JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Notodden Bluesfestival 2022:

Bluesbyen reiser seg – igjen og igjen

At Notodden er Norges bluesby er hevet over enhver tvil. Men blues er omtrent det eneste som er blått i byen. I hvert fall under festivalen i begynnelsen av august. Tettheten av mennesker med alle hårfarger, de fleste pluss 50 med medlemskap i LO, er uvanlig stor denne uka.
NORD-NORSK BLUES: Den karismatiskie og engasjerte Heidi Blåsmo gir bestandig alt.

NORD-NORSK BLUES: Den karismatiskie og engasjerte Heidi Blåsmo gir bestandig alt.

Jan-Erik Østlie

08.08.2022
09:29
15.08.2022 07:20

jan.erik@lomedia.no

Du drar ikke fra Notodden by uten å få merker av den, det tror jeg til og med Knut Hamsun ville måtte erkjent om han hadde levd og tatt seg en tur. Skjønt, hva dikterhøvdingen som var svært lite begeistret for industriproletariatet hadde ment om blues, LO og nedlagte industriarbeidsplasser, får vi aldri vite. Men at Notodden er Sam Eyde og Norsk Hydros by, er fortsatt merkbart. Og som en annen dikter, Amalie Kasin Lerstang, så bramfritt sier det i diktsamlingen «Vårs»:  

Jeg sier arbeiderklasse
veit ikke lenger hvem vi er
bærer tittelen som et smykke

Notodden, som er blitt musikalsk blå, men fortsatt politisk rød – hos Lerstang og hennes like bærer den bare navnet «Tødden». De er fra Tødden og lever et tødd life. Mener Lerstang.

FARGEKLATTER: Det fins mange interesserte publikummere.

FARGEKLATTER: Det fins mange interesserte publikummere.

Jan-Erik Østlie

Fugl Fønix

Det startet i 1988. Bluesen. Festivalen. Den lille musa som ble en elefant, og som fikk den lett vaggende, og ikke sjelden litt arrogante Little Steven, en av musikerkompisene til selveste Bruce Springsteen, til å bruse med sine fargerike gevanter og prise både Notodden, folka der og lansere denne festivalen som en av de flotteste i verden. I år glimra denne fargerike new yorkeren med sitt fravær, men festivalen brydde seg lite om det – Notodden Bluesfestival reiste seg fra pandemiens aske og ble en Fugl Fønix igjen. På Notodden tar de skjea i sine egne hender, det har de alltid gjort.

I 2017 feiret festivalen 30-årsjubileum, ett år for tidlig. Statsminister Erna Solberg åpnet festivalen. Dette årets festival er fortsatt den største med 25.000 solgte billetter. Det var 40.000 på konsertene det året – og hovedattraksjonen var blueslegenden Buddy Guy.

EN BY FULL AV BLUES: Du kan ikke unngå å se det, uansett hvor i byen du er.

EN BY FULL AV BLUES: Du kan ikke unngå å se det, uansett hvor i byen du er.

Jan-Erik Østlie

De kommer igjen og igjen

Bluesen lar seg rett og slett ikke stoppe på Notodden. I 1988 var den et minimumsforetak. Det ble solgt 2000 billetter, tretten menn og kvinner sto bak. Siden har store stjerner gjestet byen, fra Tromsø til Mississippi, spilt blå musikk, drukket øl, letta på blueshatten og dratt tilbake til hvor de kom fra. Fra Tødden dro ingen av stjernene hjem med helikopter, sånn Alvin Lee, Ten Years Afters frontfigur gjorde på Woodstockfestivalen der borte i junaiten i 1969. Lee besøkte Notodden i 2007, han som ble verdenskjent på Woodstock med nettopp låta «I’m going home – by helicopter» - ei låt med et soloriff som verden den gangen aldri hadde hørt maken til. I dag er dessverre Alvin Lee for lengst plassert under seks fot jord. Så han kommer aldri tilbake til Notodden, men det er det veldig mange andre som gjør – både artister og publikummere. Takk og pris for det!

2007: Dette året tok også den raske gitaristen fra Ten Years After Alvin Lee turen til Telemark.

2007: Dette året tok også den raske gitaristen fra Ten Years After Alvin Lee turen til Telemark.

Jan-Erik Østlie

Gjør noe riktig

Bluesfestivalen er byens befolknings julaften og syttende mai på samme tid. Få av byens innbyggere legger seg før siste tone er spilt flere timer etter midnatt. Og festivalens ukronede sjef Jostein Forsberg vandrer rastløst rundt på festivalområdet de gangene han ikke sjøl står på scenen med et munnspill i kjeften og en aldri hvilende høyrefot som tramper takten. I jubileumsboka da festivalen fylte 20 år forteller Forsberg at 2000 arbeidsplasser forsvant på Notodden den gangen Norsk Hydro og Jernverket sa takk for seg. Dette har bluesen bygget opp igjen på sin måte. Med sin sjel. I 2008 kunne han skrive at det var like mange arbeidsplasser i byen som den gangen. I den industrielle storhetstida. Sånt er musikk i LOs ører der arbeidsplasser trumfer absolutt alt – uansett hva de produserer. «Publikum er svært lojale mot Notodden Blues Festival. De kommer tilbake år etter år. Vi tolker det dit hen at de trives og at vi gjør noe riktig», skrev festivalsjefen i jubileumsboka.

FESTIVALSJEFEN: Jostein Forsberg kunne nok en gang glede seg over en vellykket bluesfestival.

FESTIVALSJEFEN: Jostein Forsberg kunne nok en gang glede seg over en vellykket bluesfestival.

Jan-Erik Østlie

MISTER BLUES: En krumtapp på festivalen er Notoddens egen Trond Ytterbø.

MISTER BLUES: En krumtapp på festivalen er Notoddens egen Trond Ytterbø.

Jan-Erik Østlie

Somliga …

Og holder ut, kommer igjen hvert eneste år, det gjør også LO, Sparebanken 1 og Norsk Folkehjelp. De svikter aldri. I 2011 ble «Somliga går i trasiga skor» dannet, mange år etter at Cornelis Vreeswijk forsvant ut av tida. LO og Norsk Folkehjelp er verdifulle samarbeidspartnere for bluesfestivalen. Hvert år arrangerer de flere solidaritetskonserter.

«Somliga går med trasiga skor» er tittelen på et samarbeidsprosjekt mellom Notodden Blues Festival og store deler av norsk fagbevegelse tilknyttet LO. Prosjektet startet i det små med en gratiskonsert på festivalens siste dag. Siden den gang har prosjektet vokst, og samarbeidet har ført til at det hver eneste dag under festivalen arrangeres gratiskonserter som er åpne for alle. Ikke minst Jailhouse Stage som er blitt et svært så populært innslag på torsdagen og i år hadde 10-års jubileum. Tidligere innsatte i fengslene våre gir her sin gave til Notodden. Og får mange interesserte publikummere tilbake.

Jailhouse Stage: Ti fengselsband spilte for fullt hus, da Jailhouse stage feiret jubileum på Notodden Bluesfestival

Jailhouse Stage: Fengselsbluesen ble åpnet av LO-leder Peggy Hessen Følsvik

Jailhouse Stage: Fengselsbluesen ble åpnet av LO-leder Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

Trang fødsel

LO har støttet festivalen økonomisk i 20 år. I 2011 mente Janne Hegna fra Creo, Lars Johnsen fra Transportarbeiderforbundet og Egil Kristiansen fra Industri Energi at festivalen måtte ha en avsluttende søndagskonsert som skulle være gratis å komme inn på. Festivalsjef Forsberg ba de tre skaffe 250.000 kroner. De første som spyttet i kassa med 1000 kroner var Oslo og Akershus Handel og Kontor. Nå var det bare 249.000 kroner igjen. Men de klarte det, Hegna forteller at de samlet inn 256.000 kroner til sammen, og Johnsen slapp å punge ut av egen lomme, noe som var planen om andre sviktet. I år samlet «Somliga …» inn nesten 900.000. Johnsen, som i dag leder denne arbeidsgruppa, sier han er stolt over at de har fått en egen scene der de også prøver å rekruttere yngre musikere. For Johnsen har hørt innvendingene fra enkelte, og han ønsker heller ikke at festivalen skal være et musikalsk gamlehjem. At det ikke bare er blues som spilles, bekymrer ham imidlertid ikke. Også musikkfestivaler må og skal utvikle seg. Verken jazz-festivalene på Kongsberg eller i Molde er hva de en gang var. Det spilles mye mer enn jazz på begge to. En artist som Van Morrison, for eksempel, har spilt både i Molde og på Notodden.  

SOMLIGAS LEDER: Helt i fronten av arbeidsgruppa står den musikkelskende Lars Johnsen, tidligere leder av Norsk Transportarbeiderforbund.

SOMLIGAS LEDER: Helt i fronten av arbeidsgruppa står den musikkelskende Lars Johnsen, tidligere leder av Norsk Transportarbeiderforbund.

Jan-Erik Østlie

Gratiskonserten

Som avslutning på hele festivalen arrangeres altså konserten til «Somliga går i trasiga skor», en profilkonsert som trekker til seg 2-4000 publikummere. Konserten er gratis, og av artister som har opptrådt her kan nevnes Michael Wiehe, Anne Grete Preus, Odd Nordstoga, Notodden Blues Band, Valkyrien Allstars, Norsk Utflukt, Kåre Virud med Jan Erik Vold, Knut Reiersrud, Damer i Blues, Steinar Albrigtsen, Bjørn Eidsvåg og Ingeborg Bratland. I år var det Øystein Sundes tur og hans band «Meget i sløyd». Med noen flere musikervenner i tillegg. Hele Hovigs Hangar ble imponerende nok fylt til bristepunktet ikke mange minuttene etter at landets kirker hadde avsluttet sitt faste søndagsrituale. Vaktene slapp ikke inn alle som ville inn, de mistet tellinga på hvor mange som var til stede, men det gikk rykter om 7000. I så fall, the best ever.

OVER 70 OG LIKE UNG: Øystein Sunde.

OVER 70 OG LIKE UNG: Øystein Sunde.

Jan-Erik Østlie

USTOPPELIG: Øystein Sunde er vanskelig å stoppe når han er i gang.

USTOPPELIG: Øystein Sunde er vanskelig å stoppe når han er i gang.

Jan-Erik Østlie

Solidaritetsarbeid i praksis

I forbindelse med konsertene og LO sin stand under festivalen der de aller fleste forbundene stiller med representanter, blir det samlet inn penger til inntekt for Norsk Folkehjelp sine hjelpearbeid både nasjonalt og internasjonalt. Samarbeidet mellom Notodden Blues Festival og norsk fagbevegelse tilknyttet LO er solidaritetsarbeid i praksis og betyr mye for mange. Samarbeidet har vokst fra 24 til imponerende 64 deltakende organisasjoner under LO-paraplyen som bidrar til dette spleiselaget. Samarbeidet har utviklet seg fra å være en gratis solidaritetskonsert på avslutningsdagen til 4 dager med gratis konserter i solidaritetens tjeneste. Konsertene er åpne for alle, og er blitt veldig populære innslag under festivalen. Samarbeidet har også utviklet seg til at LO-medlemmer kan få rabatterte billetter til festivalen gjennom LO Favør.

STINN BRAKKE: Stemningen var høy da Øystein Sunde spilte på festivalen for første gang.

STINN BRAKKE: Stemningen var høy da Øystein Sunde spilte på festivalen for første gang.

Jan-Erik Østlie

Blues er arbeiderkultur

Mange tillitsvalgte kommer igjen hvert eneste år for å gjøre en innsats for LO og Norsk Folkehjelp. En av disse er Arnstein Aasestrand, andre nestleder i Forbundet for Teknikk og Ledelse (FLT). Han er for veteran å regne, og vært med i arbeidsgruppa til «Somliga …» siden 2012. Hvert år siden har han stilt opp, også i de to pandemiåra.

– Bluesfestivalen handler om arbeiderkultur, om å gi folk muligheter. Dessuten er det så fint å se at alle har det hyggelig her, sier han.

FLT-EREN: Andre nestleder i FLT Arnstein Aasestrand er "alltid" på festivalen.

FLT-EREN: Andre nestleder i FLT Arnstein Aasestrand er "alltid" på festivalen.

Jan-Erik Østlie

Aasestrand har stått på stand som alle de andre som representerer sine LO-forbund. Han har også deltatt som frivillig. I serveringa. Festivalen hadde ikke vært mulig uten de frivillige, mener han. Det skal nemlig gå rundt økonomisk også.

Aasestrand priser det sosiale samholdet og kontakten med de tillitsvalgte i andre forbund. Derfor kommer de også igjen år etter år.. Ofte de samme folka sjøl om de prøver å rekruttere nye. Gjennom tidene har det også vært flere enn Aasestrand fra FLT med.

FLT ga i år 30.000 kroner i støtte, det var opp fra fjorårets 25.000.

– Det er viktig at vi viser solidaritet via Norsk Folkehjelp. I FLT har det aldri vært spørsmål om ikke vi skulle delta på Notodden, sier Arnstein Aasestrand.
Årets innsamling gikk for øvrig til Folkehjelpas prosjekter i Ukraina. Norsk Folkehjelp skal bidra med noe av det de kan best: rydde landminer.

Baby blue


Men nå er altså Bluesfestivalen på Notodden over for denne gangen – som Bob Dylan sier det – it’s all over now, baby blue.