JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GLAD PÅ JOBB: Ana Svenning har vært butikkansatt i 13 år.

GLAD PÅ JOBB: Ana Svenning har vært butikkansatt i 13 år.

Ole Martin Wold

Butikken til Ana har ikke selvbetjente kasser. De vinner kundene med ansatte som slår av en prat

Butikkmedarbeider Ana Svenning grøsser ved tanken på en arbeidshverdag uten kundekontakt.
2018111410063620181114100637

anne.siri@lomedia.no

red.loaktuelt@lomedia.no

«Butikkansatte» ligger langt oppe på listen over yrker som forskere tror vil forsvinne i stort monn om noen år. Selvbetjente kasser i butikken blir vanlig, og folk kan bestille og få levert dagligvarer på døra. Ana Svenning og kollegene ved Coop Extra på Vikhammer i Trøndelag snakker en del om fremtiden.

– Ja, hva gjør vi om ti år? Det er jo ikke så lenge til, sier Svenning.

31-åringen har jobbet i ulike dagligvarebutikker siden hun var 18 år. Da ga faren beskjed om at hun ikke fikk mer ukepenger. Svenning begynte å jobbe samtidig som hun gikk på videregående skole, og senere tok hun ekstravakter som student i interiørfag i Trondheim. Etter ett år på studiet sluttet hun, og begynte i en dagligvareforretning på heltid. Hun liker praktisk arbeid bedre enn teoretiske fag. Hun tror hun ville ha kjedet seg halvt ihjel hvis hun måtte sitte på et kontor dagen lang. For det er jo der ute blant alle mulige slags folk at det skjer, mener hun.

Flere butikkjeder har gått konkurs. Er dette bare starten?

Lojalitet til kunden

I mange butikker kan kunden plukke varer og skanne dem selv i ubetjente kasser, betale og gå igjen – uten å snakke med noen. Coop Extra-butikken på Vikhammer har verken selvbetjente kasser eller selvbetjent postutlevering – iallfall ikke ennå. Trafikken i posten er økende nå som både den store handledagen Black Friday, og selve jula nærmer seg. Ana Svenning slår et slag for den personlige kundekontakten.

– Det beste med jobben min er definitivt møtene med mennesker. Kunder, kolleger, varepåfyllere. Har du en dårlig dag, vil noen alltid få deg i godt humør. Kundene vet hva jeg heter og spør hvordan det går med sønnen min, forteller Ana Svenning.

Ikke minst liker hun å fargelegge andres hverdag. Hun vet at for flere av kundene er turen i butikken nærmest den eneste sosiale kontakten de har i løpet av en dag. For dem er det ikke et alternativ å bestille en matkasse som blir levert på døra.

– Konkurransen om kundene i bransjen vår er hard. Nettopp derfor mener jeg at den personlige kontakten med kundene bare blir viktigere, for med det bygger vi også lojalitet. Kundene vil ønske å komme tilbake til akkurat oss, sier Svenning.

Konkurransen i handelen er beintøff. Norrøna har svart med å øke antall ansatte og satse på egen kompetanse

Tok fagbrev

Ana Svenning er butikkmedarbeider med postansvar. Hun er verneombud og tillitsvalgt for Handel og Kontor. For to år siden fullførte hun fagbrev i butikkfaget, med støtte fra fagforeningen. Jobben betalte utstyr og eksamensavgift. Hun gikk opp i lønn og fikk «bevis».

– Det var stas å få et papir på at jeg behersker jobben min. Selv om det er ute i butikken, blant kundene, at jeg virkelig lærer, sier Svenning.

Hun er fornøyd med opplæringen i Coop-systemet. De har både obligatoriske og frivillige digitale kurs, i alt fra behandling av kjølevarer til behandling av blomster og frukt. De har også lederutdanningskurs som de ansatte må søke seg inn på.

Svenning legger merke til at færre studenter søker seg til deltidsjobb i butikk nå enn før. Dagene blir kanskje for lange med både studier og jobb. Men jo større stillingsprosent de utlyser, desto flere søkere får butikken.

(Saken fortsetter under bildet.)

FREMTIDEN: Ana Svenning håper kundekontakten følger yrket også inn i fremtiden. Hun er butikkansatt ved Coop Extra på Vikhammer utenfor Trondheim.

FREMTIDEN: Ana Svenning håper kundekontakten følger yrket også inn i fremtiden. Hun er butikkansatt ved Coop Extra på Vikhammer utenfor Trondheim.

Ole Martin Wold

Vil ikke bare «jobbe»

Å få jobb i dagligvarebransjen har ofte ikke krevd så mye formell kompetanse. Når mange av disse jobbene trolig forsvinner, rammer det særlig nettopp denne gruppen arbeidstakere. Bjørn Mietinen er 1. nestleder i Handel og Kontor. Han har tidligere uttalt at terskelen for å komme inn i varehandelen vil heves, og at døren for unge mennesker med liten formell kompetanse lukkes. Ana Svenning startet i dagligvarebransjen i 2005. Bransjen vil endre seg langt mer i årene som kommer, enn den har gjort i løpet av disse 13 årene. Svenning føler seg nokså trygg på at hun jobber i næringen også om ti år, selv om det trolig vil være annerledes. Én ting er iallfall sikkert: Forsvinner kontakten med kundene, vil hun raskt begynne å kjede seg.

– Trivsel på jobben er viktig. Jeg er en sosial person som vil ha noe ut av dagene, jeg vil ikke bare «jobbe» for å jobbe, sier Ana Svenning.

Næringen spår hardere konkurranse om butikkjobbene, på grunn av færre jobber og økte krav

INGEN SELVBETJENING: På Coop Extra på Vikhammer har de verken selvbetjente kasser eller selvbetjent postutlevering.

INGEN SELVBETJENING: På Coop Extra på Vikhammer har de verken selvbetjente kasser eller selvbetjent postutlevering.

Ole Martin Wold

{"422096":{"type":"m","url":"/image-3.422096.3c3c282c9b","cap":"FREMTIDEN: Ana Svenning håper kundekontakten følger yrket også inn i fremtiden. Hun er butikkansatt ved Coop Extra på Vikhammer utenfor Trondheim. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"422404":{"type":"m","url":"/image-3.422404.3a10664552","cap":"INGEN SELVBETJENING: På Coop Extra på Vikhammer har de verken selvbetjente kasser eller selvbetjent postutlevering.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"81","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2","shadow":false},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Å møte folk er jo det beste med jobben min.","place":"Svenning legger merke til at færre stude"},{"title":"Kundene vet hva jeg heter og spør hvordan det går med sønnen min","place":"– Det beste med jobben min er definitivt"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Å møte folk er jo det beste med jobben min.

Kundene vet hva jeg heter og spør hvordan det går med sønnen min

{"422096":{"type":"m","url":"/image-3.422096.3c3c282c9b","cap":"FREMTIDEN: Ana Svenning håper kundekontakten følger yrket også inn i fremtiden. Hun er butikkansatt ved Coop Extra på Vikhammer utenfor Trondheim. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"422404":{"type":"m","url":"/image-3.422404.3a10664552","cap":"INGEN SELVBETJENING: På Coop Extra på Vikhammer har de verken selvbetjente kasser eller selvbetjent postutlevering.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"81","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2","shadow":false},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Å møte folk er jo det beste med jobben min.","place":"Svenning legger merke til at færre stude"},{"title":"Kundene vet hva jeg heter og spør hvordan det går med sønnen min","place":"– Det beste med jobben min er definitivt"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}