JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Generaloppgjør i havnene

Det har oppstått full strid om hvem som har rett til lasting og lossing av skip i norske havner. – Dette er et generaloppgjør. Det står om hele systemet, sier forbundsleder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.
Boikotter: Leder  i Norsk transportarbeiderforbund, Roger Hansen, holder appell på aksjonsdagen 27. november i Risavika.

Boikotter: Leder i Norsk transportarbeiderforbund, Roger Hansen, holder appell på aksjonsdagen 27. november i Risavika.

Ylva Seiff Berge

stig@lomedia.no

Forbundet (NTF) forfekter at de har en fortrinnsrett til å utføre lossing og lasting på skip i havnene, nedfelt i ILO-konvensjon 137 og tariffavtalen. Derfor har de krevd tariffavtale ved Risvika Terminal AS ved Stavanger. NHO Logistikk og Transport står bom fast på at dette ikke gjelder i private havner og at Risavika er en slik havn. Dermed er alt arbeid som utføres i sin skjønneste orden. De ansatte har tariffavtale i Industri Energi.

– Det er Transportarbeiderforbundet som vil tilegne seg arbeid i en privat havn, sier administrerende direktør Tom Rune Nilsen i NHO Logistikk og Transport til LO-Aktuelt. Han karakteriserer NTFs versjon som en ren bløff. Roger Hansen er av en helt annen oppfatning. Vanlige kommersielle havner, havner som er åpne for hvem som helst, er havner som dekkes av ILO 137 og havnearbeidernes fortrinnsrett. Risavika er en slik havn der båter kommer og går, dermed har NTFs folk fortrinnsrett.

Og mens NTF mener det foregår storstilt sosial dumping i Risavika med underbetalte sjøfolk, mener NHO de ikke ser snev av sosial dumping.På punkt etter punkt står frontene steilt mot hverandere.

Avtale og ILO 137

– Vi forlanger ikke noen annen tariffavtale enn den vi har i mange andre havner. Kravet er dermed svært rimelig og rettferdig, sier Roger Hansen i NTF. ILO-konvensjon 137 er vedtatt av Norge, og praktiseres gjennom tariffavtalen mellom partene. Den sier at der det er registrerte havnearbeidere, skal disse ha fortrinnsrett. Norsk Transportarbeiderforbund har ni registrerte havnearbeidere på stedet, og disse har derfor en beskyttet rett til losse- og lastearbeid.

Offensiv

Arbeidsgiverne har kjørt en voldsom offensiv i media, og har i stor grad fått prege bildet av hvordan arbeidet foregår i havnene og hvordan det bør foregå. Styreleder ved Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen sa til Aftenposten 26. november at bryggearbeiderne ikke gjør nytte for seg, og at fast ansatte blir heftet av dem. Han uttrykker skuffelse over at «det ikke er mulig å organisere havnearbeidet i Norge mere effektivt», og truer med å ta sikkerhetsklareringen fra alle byens bryggearbeidere. I praksis vil det si at de nektes å jobbe. NHOs Tom Rune Nilsen er i utgangspunktet enig med Stilluf Karlsen, men tar forbehold om at han ville ordlagt seg annerledes. Han sier til LO-Aktuelt at bryggearbeiderne gjør mye nyttig arbeid, men at det sysstemet som praktiseres er ineffektivt.

– Vi vil at havnearbeiderne skal jobben sammen med de andre som jobber på havna. Slik systemet fungerer nå, opplever vi en sløsing av ressurser vi ikke har råd til, hevder Nilsen. Hans konklusjon er at vi har et meget inneffektivt system på havnene som ødelegger for sjøtransporten. Nilsen mener NTFs folk bør ta fast ansettelse i et av de andre selskapene på havna, slik at de slipper å være «løsarbeidere». Roger Hansen i Transport mener dette er tullprat. Havnearbeiderne har fast arbeid knyttet til Oslo Losse- og Lastekontor, et kontor som styres av begge parter og der arbeidsgiverne har flertall. Dermed må arbeidsgiverne gå i seg selv hvis de mener arbeidet skal organiseres mer effektivt.

Toppet seg

Striden toppet seg med demonstrasjonen i Risavika 27. november, der NTF hadde mobilisert 200 fagorgansierte med faner, og krav om «tariffavtale nå». I nærheten, inne på terminalen var Bernt Stilluf Karlsen, ledelsen og arbeidere ved Risavika Terminal samlet til en motdemonstrasjon. Arbeiderne der er organsiert i Industri Energi. Forbundslederen deres, Leif Sande, har imidlertid erkjent at Transport har vunnet kampen i LO om hvem som skal laste og losse båtene som anløper. NTF presiserer at deres krav er begrenset til skipsanløp ved terminalen. Kravet berører ikke det interne arbeidet ved terminalen eller ved NorSea. NTF presiserer at de ikke har intensjoner om å overta det arbeidet ansatte ved Risavika terminal utfører i dag, mens Leif Sande mener NTFs krav innebærer at hans medlemmer skyves ut. LO har tatt stilling for Transportarbeiderforbundet og støtter boikotten av havna.

LO-sekretær Are Tomasgard sier det slik til LO-Aktuelt:

– Arbeidsgiversiden har kommet med krasse uttalelser mot LOs folk i havnene i Drammen, Oslo, Tromsø og Risavika. Dermed setter de inn press mot arbeidsvilkår og avtaler. Han viser til at Transportarbeiderforbundet har vunnet i alle rettsinstanser, tvistenemnda, arbeidsretten og tingretten. Arbeidsgiversiden har anket til lagmannsretten, og er slett ikke enig i at NTF har vunnet alt. Tom Rune Nilsen i NHO sier at ILO 137 ikke regulerer private havner, og der har altså Nilsen en helt annen definisjon enn NTF. NHO-direktøren understreker at en dom ikke er rettskraftig før den er endelig avgjort i rettssystemet.

Sympatistreik

Transportarbeiderforbundet har varslet sympatistreik i havnene i Tromsø og Mosjøen 7. desember, til støtte for boikotten av Risavika terminal og kravet om tariffavtale der. LO har hele tiden støttet NTF i kravet om tariffavtale.

– Forbundet er i sin fulle rett til å iverksette lovlig boikott av Risavika havn for å fremtvinge en tariffavtale. LO ber arbeidsgiverne om å ta til fornuft og innfri kravet, sier LOs første nestleder Tor-Arne Solbakken. Ifølge Aftenposten er havnenes kunder bekymret for sympatistreiken 7. desember. Det gjelder blant annet Vin- og brennevinleverandørenes forening og det amerikanske storkonsernet Alcoa. Deres aluminiumsvirksomhet i Mosjøen kan bli rammet.

Global strid

Angrepene på havnearbeidere skjer over hele Europa og USA, ifølge Transportarbeiderforbundet. Ved siden av norske, møtte også fagorganiserte fra England, Belgia, Sverige og Danmark opp på aksjonen 27. november.

– På vegne av 360 000 nordiske transportarbeidere og 2,4 millioner i Europa, støtter vi dere fullt ut da dette er en viktig prinsipiell sak for alle våre kolleger i Europa. Det er en kamp mot sosial dumping og hemningsløse arbeidsgivere, sa Jan Villadsen, leder for Nordisk Transportarbeiderføderasjon i sin appell.

Riksmeklereren

Riksmekler Nils Dalseide sier til LO-Aktuelt at han har hatt kontakt med representanter for partene. Det er for tiden ikke grunnlag for tiltak. Riksmeklerern følger imidlertid utviklingen nøye, og er hele tiden tilgjengelig for partene, dersom de skulle finne at en dialog gjennom mekling er hensiktsmessig. I disse førjulstider er det mye trafikk på havnene, som også kan få betydning for tredjeparter. Dette kan tilsi at alle involverte ser på muligheten for en dialog, ifølge Riksmekleren.

I oktober 2012 varslet
NTF boikott av Risavika
Terminal AS, etter at bedriften hadde avvist NTF`s tariffkrav.

NHO hevdet at boikott ikke
kunne brukes, men NTF fikk medhold i arbeidstretten og tingretten.

Boikotten ble iverksatt
1. november i år.

27. november ble det avholdt en stor demonstrasjon for tariff-
avtale i Risavika.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

I oktober 2012 varslet
NTF boikott av Risavika
Terminal AS, etter at bedriften hadde avvist NTF`s tariffkrav.

NHO hevdet at boikott ikke
kunne brukes, men NTF fikk medhold i arbeidstretten og tingretten.

Boikotten ble iverksatt
1. november i år.

27. november ble det avholdt en stor demonstrasjon for tariff-
avtale i Risavika.