JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av jernbanen

Jernbanereformen kan gi forsikrings-sjokk

Hvert enkelt selskap må tegne egne forsikringer. Stortinget har ikke blitt informert om kostnadene.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) hadde ingen konkrete svar på spørsmål om kostnadene rundt jernbanereformen i Stortingets muntlige spørretime denne uken.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) hadde ingen konkrete svar på spørsmål om kostnadene rundt jernbanereformen i Stortingets muntlige spørretime denne uken.

Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

helge@lomedia.no

– Det er ikke snakk om småbeløp. Det er svært kritikkverdig at dette ikke var omtalt i proposisjonen om jernbanereformen. Det føyer seg bare inn i rekken av ting som er ute av kontroll og som dukker opp i etterkant i forbindelse med Jernbanereformen, sier Liv Signe Navarsete (Sp) til LO-Aktuelt.

Ingen konkrete svar

I Stortingets muntlige spørretime onsdag, spurte hun samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) om forsikringskostnadene til de nye togselskapene.

Hennes partikollega, Ivar Odnes, forsøkte også å få svar på dette. Heikki Eidsvoll Holmås (SV) spurte om ansatte er sikret og beholder AFP-ordningen, og Sverre Myrli (Ap) ba statsråden redegjøre for de totale kostnadene i forbindelse med jernbanereformen.

Ingen fikk konkrete svar.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Forsikringen

Nå nedlagte Jernbaneverket var selvassurandør, som et statlig selskap. Det er ikke mulig for de nye selskapene som nå er etablert. Regjeringen har skilt ut flere selskaper, både Bane NOR, Bane Service, et billettselskap, et eiendomsselskap og et selskap med ansvar for materiell som alle må tegne egne forsikringsavtaler på det åpne markedet.

Etter det LO-Aktuelt erfarer har Bane NOR inngått åtte forsikringsavtaler med tre forskjellige selskap, med egenandeler opp mot 20 millioner kroner.

For tingskade/avbrudd, ansvar, og byggherreforsikring er egenandelen på 20 millioner kroner. For cyber, kriminalitet og underslag samt miljøansvar er egenandelen 5 millioner kroner. I tillegg er både yrkesskade/personskade og styreansvar forsikret.

Alle som betaler forsikringer - og det gjør vi vel alle - vet at forsikringer koster. Det er høyst sannsynlig snakk om et tresifret millionbeløp.

Etter det LO-Aktuelt erfarer er egenandelene bevisst satt relativt høyt, og påregnelige hendelser derfor hovedsakelig må dekkes over ordinær drift. Men egenandelen vil også i seg selv gjøre et innhogg ved utbetaling av forsikringsbeløp til selskapet.

Kritikkverdig

Stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete tok opp dette i Stortingets muntlige spørretime onsdag, uten å få noe konkret svar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han lovte i stedet å komme tilbake til Stortinget med et skriftlig svar på spørsmålet.

Liv Signe Navarsete mener det er kritikkverdig at disse utgiftene er holdt utenfor de folkevalgte.

– Det er verken omtalt i proposisjonen eller i statsbudsjettet, om ikke det er en del av såkalte andre utgifter. Har de visst om disse utgiftene eller ikke, spør Navarsete.

Og fikk ikke noe klart svar på akkurat det spørsmålet.

– Jeg vet ingen ting om forsikrings-spørsmålet. Men det virker ikke som samferdselsministeren heller vet så mye, sier Sverre Myrli (Ap) til LO-Aktuelt. Han er talsperson for jernbanesaker i Arbeiderpartiet.

– I løpet av en time i Stortingets spørretime hadde ikke statsråden ett eneste konkret svar på spørsmål om kostnadene rundt Jernbanereformen. Dette ser ut til å gå akkurat som vi advarte mot da Stortinget behandlet Jernbanereformen, legger han til.

Sverre Myrli (Ap) er talsperson for jernbanesaker i Arbeiderpartiet.

Sverre Myrli (Ap) er talsperson for jernbanesaker i Arbeiderpartiet.

ARKIVFOTO: Martin Guttormsen Slørdal

Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, vil ikke kommentere spørsmålet om forsikringer. Men hun mener dette spørsmålet føyer seg inn i rekken av uforutsigbarheten ved Jernbanereformen.

– Jernbanereformen blir dyrere og dyrere for hver sak som dukker opp. Totalt sett fører hele reformen til at det blir mindre penger til det pengene skal brukes til. Nemlig å bygge jernbane, sier Jane B. Sæthre.

Få nyhetsbrevet vårt

Ikke i hodet

I sitt svar på spørsmålet til Liv Signe Navarsete, lovte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen å sende et skriftlig svar til Stortinget.

– Jeg har ikke disse tallene i hodet, sa han.

Og fortsatte slik:

– Det som er viktig å huske, er at det ikke har vært gratis å forsikre seg selv om man har vært selvassurandør. Det handler om premier og hvilken risikoer man tar på seg. Så det er ikke slik at det ikke har vært kostnader på å forsikre seg tidligere. Det får en nesten inntrykk av er tilfelle med representanne Navarsetes inngang på dette. Å være selvassurandør betyr egentlig bare at du forsikrer deg selv, betaler premie til deg selv og tar risikoen selv, poengterte han.

– Forskjellen er egentlig bare om du skal bruke et profesjonelt marked på dette eller om du skal gjøre det på egenhånd. om vi brukte mer penger innenfor dagens system, påpeker Ketil Solvik-Olsen.

Han avviste også påstandene om at Jernbanereformen er en privatisering av jernbanen.

Han bekreftet imidlertid at reformen allerede har kostet hundrevis av millioner kroner til konsulentbruk.

– Men besparelsen er langt større, svarte han.

LO-Aktuelt har kontaktet Samferdselsdepartmentet for flere kommentarer til saken. Foreløpig har vi ikke fått svar.

Les mer:

Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
NSB må kutte 300 ansatte
– Regjeringen tar kvelertak på NSB

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse