Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
LOs første luftfartskonferanse:
LO: – Sikkerheten i lufta er i fare
Flyindustrien vokser, men uten noen strategi for veksten.
helge.birkelund@anb.no
Pilotene er så presset at sikkerheten i lufta er i fare. Det er en av konklusjonene i en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI). Det er LO Luftfart som har bestilt rapporten og den presenteres om kort tid.
• Følg oss på Facebook
Ingen pilotutdannelse
Etterspørselen av piloter øker i samme takt som flyindustrien, uten at det gjøres grep for å sikre rekrutteringen.
– Pilotene betaler den høyeste prisen for setet sitt på flyet. Dette vil på sikt sette sikkerheten på prøve, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
• Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt
Betale for utdannelsen
Et sentralt punkt som AFI-rapporten peker på, er nettopp at flyselskapene bør betale for utdannelsen av sine piloter.
Tidligere rekrutterte flyselskapene fra Forsvaret. Det skjer ikke lenger. Nå koster utdannelsen opp mot 900.000 kroner uten at man er sikret jobb i etterkant.
Har man tatt en slik utdannelse, kreves det ekstra opplæring på spesielle flytyper – uten lønn. Det utnytter selskapene.
Stadig flere piloter jobber på kontrakter og stadig flere jobber for flere flyselskaper. Arbeidstiden øker – lønn er presset. Forfatteren av boka «Fritt fall», Pål Vegard Hagesæther, skriver om en pilotutdannet mann som ble «pilot» på T-banen og flyinstruktør på fritiden.
• Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju
Krever regulering
En nyutdannet pilot starter uansett med stor gjeld, tjener dårlig og får ofte en midlertidig ansettelse.
– Det er klart dette går ut over sikkerheten. Når du har betalt den dyreste billetten om bord, er det klart du møter opp på jobb, selv om du ikke skulle vært der, påpeker Carlsen.
Frykter flere ulykker
– Det er ekstremt trygt å fly i dag, men antall ulykker kan øke. Spørsmålet er hvor mange som må slås i hjel på liberalismens alter, sier Carlsen.
– 40 år med deregulering i USA og 20 år i Europa, viser det samme. Økt konkurranse, fallende priser og større tilgang på flyreiser. Små og store steder risikerer å miste flyforbindelsen. Mangel på rettferdig konkurranse påvirker flysikkerhet, infrastruktur og bransjens mulighet til å overleve.
– Regningen havner hos bransjens ansatte og til slutt hos skattebetalerne. Den store globaliseringen av industrien krever nå en regulering. Alternativet er at det kun er markedskreftene som styrer luftfarten, sier Yngve Carlsen.
• Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo