JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO-forbund mener vaktsjefen på Helge Ingstad burde vært frikjent

– Det er ekstremt sjelden at et enkeltindivid er årsaken til at ulykker skjer, sier forbundslederen i Norsk Flygerforbund.
– Hvis det viser seg at man blir gjort personlig ansvarlig, kan vi potensielt komme i en situasjon hvor man ikke tør rapportere enkelte hendelser. Det vil sette oss langt tilbake i tid, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.

– Hvis det viser seg at man blir gjort personlig ansvarlig, kan vi potensielt komme i en situasjon hvor man ikke tør rapportere enkelte hendelser. Det vil sette oss langt tilbake i tid, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

Mandag ble vaktsjefen som var på vakt da fregatten KNM Helge Ingstad forliste, dømt til 60 dagers betinget fengsel i Hordaland tingrett.

Dommen mot den 33 år gamle vaktsjefen gir sjokkbølger langt utenfor sjøfarten.

Norges offisers- og spesialistforbundet er skuffet over Helge Ingstad-dommen. Forbundet mener dommen ikke i stor nok grad vektlegger de bakenforliggende årsakene som er utenfor vaktsjefens kontroll, som årsak for ulykken.

Vaktsjefen sto tiltalt for uaktsom forårsakelse av sjøskade etter at Helge Ingstad kolliderte med et tankskip i Øygarden i Hordaland i 2018.

To LO-forbund er sterkt kritiske til dommen mot vaktsjefen på Helge Ingstad.

– Systemfeil

I likhet med vaktsjefen på Helge Ingstad har også medlemmene i Norsk Flygerforbund daglig ansvaret for store fartøy og mange mennesker, hvor feiltrinn potensielt kan være fatale.

Luftfarten har utarbeidet en stor sikkerhetskultur. Den minste ting rapporteres.

– Hvis det viser seg at man blir gjort personlig ansvarlig, kan vi potensielt komme i en situasjon hvor man ikke tør rapportere enkelte hendelser. Det vil sette oss langt tilbake i tid, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland til FriFagbevegelse.

– Her har vi en følelse av at man har plukket et råttent eple og tror at saken er ute av verden med det. Det er ekstremt sjelden at et enkeltindivid er årsaken til at ulykker skjer. Det ligger alltid en organisasjon bak, mener Wasland.

Han mener dommen representerer et system vi kun ser i land som har en underutviklet sikkerhetsfilosofi.

– Her leter man etter en syndebukk uten en helhetlig forståelse av at et sikkerhetssystem har mange brikker, mener Wasland.

Les også: Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Sette fingeren på

Forbundsleder i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF), Torbjørn Bongo, har ikke studert dommen. Men han har lest mange rapporter og tilsyn om saken. Han mener det er mye å sette fingeren på i så måte.

– Vaktsjefen var selv forholdsvis ung og uerfaren. Han hadde med seg en besetning på broen som var ung og uerfaren. Det var ikke han som plukket ut dem, sier Torbjørn Bongo til FriFagbevegelse.

– Han måtte også stå for opplæring av en annen vaktsjef mens han selv var på vakt. Det er heller ikke noe han selv rår over. Det er mange faktorer som til sammen kan ha bidratt til at ulykken inntraff, fortsetter han.

Forbundsleder Torbjørn Bongo i NOF mener vaktsjefen burde unngått straff.

Forbundsleder Torbjørn Bongo i NOF mener vaktsjefen burde unngått straff.

Herman Bjørnson Hagen

– Jeg kan ikke påstå at han er uten noen form for skyld. Men spørsmålet er om det er andre utenforliggende ting som har bidratt til at han burde unngått straff, legger han til.

Etter ulykken ble det reist spørsmål ved om det er behov for endringer i lovverket og reguleringer, blant annet når det gjelder hviletid.

Sjøforsvaret har selv gjort noen riktige ting og satt i gang tiltak, mener Bongo. Blant annet har de lagt ned forbud mot at uerfarne vaktsjefer får drive opplæring. Samtidig mener Bongo at Forsvarsdepartementet og forsvarsstaben burde gjort noe mer.

Les også: Nei til russerne betyr usikker fremtid for verftsarbeidere

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse