JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mot splittelse i lufta

Styret i Norsk flygerforbund har vedtatt å forhandle med Parat om medlemskap. Men seks av åtte foreninger foretrekker LO. Dermed kan det gå mot splittelse av flygerne.
VEDTAK: Norsk flygerforbund ønsker seg til YS.

VEDTAK: Norsk flygerforbund ønsker seg til YS.

Ole Palmstrøm

ragnhild@lomedia.no

Styret i Norsk flygerforbund vedtok nylig å innlede forhandlinger med YS-organisasjonen Parat. Det var det imidlertid ikke alle medlemsforeningene som var enige i.

– Dermed kan vi få en situasjon hvor noen går til YS og noen går til LO, opplyser generalsekretær i Norsk flygerforbund, Sigurd Løkholm.

Det var de to største medlemsforeningene Helikopter Service Flygerforening og Widerøes flygerforening, som har til sammen har 55 prosent av stemmene, som stemte for YS. Dermed ble flertallet av flygerforeningene nedstemt.

– Mest sannsynlig kommer vi til å gå til LO uansett, sier lederen for Lufttransport Flygerforening, Tor Ivar Dahl Pettersen, til LO-Aktuelt.

Både Lufttransport Flygerforening og Norske SAS-flygeres forening har allerede søkt om medlemskap i LO, og resultatet kan bli ett felles flygerforbund under LO-paraplyen. Vedtaket om å ta opp det nye flygerforbundet vil etter all sannsynlighet bli fattet i LOs representantskap i februar neste år.

Også Sundt Air Flygerforening har fattet et vedtak om at de ønsker å søke medlemskap i LO.

– LO har den største tyngden politisk. Vi mener det er der vi får det beste vernet, sier leder Jan Erik Hegle.

– Tror du Norsk flygerforbund kommer til å bli oppløst?

– Det vet jeg ikke, men det vil neppe bestå i den formen det har nå, svarer Hegle.

Større fellesskap

Norsk Flygerforbund ble stiftet i 1977 og har fram til nå stått på egne ben. Endringer i luftfarten har imidlertid fått forbundet til å søke et større fellesskap.

– Vi trenger tilgang til lobbykraft. Tarifforhandlinger klarer vi utmerket godt selv, men flygernes vilkår fastsettes ikke lenger i slike forhandlinger alene. Nye konkurranseregler og internasjonale forhold har gitt en helt annen situasjon, uttalte Sigurd Løkholm til VG i mars i år.

– Både LO og YS er gode alternativer, men etter en helhetsvurdering har vi landet på YS, forteller generalsekretæren.

– Hvorfor YS?

– Det er en helhetsvurdering. Det er mange flygere der fra før av. Vi vil da få en stor gruppe flygere samlet i samme organisasjon, forklarer Løkholm.

Tor Ivar Dahl Pettersen i Lufttransport Flygerforening synes imidlertid ikke han har fått et godt svar på hvorfor de to største foreningene gikk bort fra den opprinnelige innstillingen om å velge LO.

– Det vet jeg ikke. De har egentlig ikke forklart det på en måte som vi føler gir oss en god innsikt i deres vurdering og begrunnelse, sier han.

LO Luftfart

Førstesekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik, skulle gjerne hatt med seg flygerne fra Norsk flygerforbund inn i LO-familien. LO har lenge jobbet med å etablere LO Luftfart, et samarbeidsorgan for alle forbundene i LO som har medlemmer innen luftfarten.

– Jeg tror det hadde vært en styrke for de ansatte i luftfarten å få et så sterkt luftfartsmiljø som mulig i LO. Men vi har full forståelse for at Norsk flygerforbund må kjøre sine egne diskusjoner. Hos oss står døra åpen. De er hjertelig velkommen til oss, sier Følsvik.

Hun påpeker at LO allerede er den største arbeidstakerorganisasjonen innen luftfarten med om lag 8000 medlemmer. Flesteparten av disse er imidlertid bakkeansatte. I juni i år ble Norsk Kabinforening tatt opp i LO. Med flygerne på plass blant de andre LO-forbundene, vil LO representere alle yrkesgruppene tilknyttet luftfarten.

Sju LO-forbund har vist interesse for å delta i LO Luftfart. Peggy Hessen Følsvik regner med at samarbeidsplattformen vil være klar for lansering innen utgangen av januar.

Norsk flygerforbund

• Organiserer piloter i norske flyselskaper. Om lag 1700 medlemmer.

• Har åtte medlemsforeninger hvorav Helikopter Service Flygerforening og Widerøes Flygerforening er de to største.

Vi kan få en situasjon hvor noen går til YS og noen går til LO.

Sigurd Løkholm, generalsekretær i Norsk flygerforbund

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Norsk flygerforbund

• Organiserer piloter i norske flyselskaper. Om lag 1700 medlemmer.

• Har åtte medlemsforeninger hvorav Helikopter Service Flygerforening og Widerøes Flygerforening er de to største.