JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Roar Langaard sto i front under havnearbeiderstreiken. Nå er han ITFs sjefsovervåker på Oslo havn

Roar Langaard sto i front under havnearbeiderstreiken. Nå er han ITFs sjefsovervåker på Oslo havn

Sissel M. Rasmussen

Roar Langaard passer på at ikke lavtlønte sjøfolk tar jobbene fra havnearbeiderne

Roar Langaard fikk beskjed om at han nok ikke kom til å få så mange venner om han tok på seg jobben som ITF-inspektør. – Jeg har de vennene jeg trenger, sier Langaard.
2019020715063420190410203756

sissel@lomedia.no

Roar Langaard er fremdeles bryggesjauer. Selv om Oslo Havn vil bli kvitt både ham og kollegene hans. Dessuten er han altså POC-inspektør i den internasjonale Transportarbeiderføderasjonens (ITF) tjeneste. Inspektør i den eneste havna i Norge som er erklært som «Port of Convenience».

Oslo havn er blitt en bekvemmelighetshavn. Det betyr at Oslo Havn ikke har ordna lønns- og arbeidsforhold og at de ikke bruker de registrerte havnearbeiderne til losse- og lastearbeid. Det er en historie som startet i 2012. Eller kanskje allerede i 2010.

• Les også: Streiken som varte i 1134 dager

Sissel M. Rasmussen

Roar skal sjekke om sjøfolk tar sjauerene sin jobb. Han er den første inspektøren av sitt slag

Mannen til frua

Mange av fagbevegelsenes lesere stiftet bekjentskap med bloggeren «Bryggesjauerfrue» i 2014, da konflikten mellom havnearbeiderne, havnesjef Bernt Stilluf Karlsen og havnedirektør Anne Sigrid Hamran stod på som verst.

Silje Kjosbakken ville ikke finne seg i at samboer Roar og hans bryggesjauerkolleger ble uthengt og kalt mafia.

Bloggen ble populær og fikk mange følgere, og ikke minst, oppmerksomhet i media. Men det hjalp ikke tilstrekkelig til å stoppe havnesjefens strategi for å endre arbeidsforholdene på havna.

Da det tyrkiske selskapet Yilport overtok konteinervirksomheten i havna, mistet havnearbeiderne mange av oppdragene, og Oslo Losse- og lastekontor, bryggesjauernes arbeidsplass, ble slått konkurs.

De var 40 ansatte før det hele startet. I dag er de 12 havnearbeidere igjen. Og de kjemper fortsatt, med Roar Langaard i spissen.

Sissel M. Rasmussen

Politikk

Både for Silje og Roar vokste det politiske engasjementet og læringskurven hurtig og bratt. I dag er Silje nestleder i partiet Rødt og styremedlem i Oslo Havn, mens Roar er menig Rødt-medlem.

– Arbeiderpartiet har mista veien av syne. Jeg var med i AUF som ung, men Ap har fjerna seg så langt fra arbeidsfolk at det er utrolig. De snakker om næringslivet. Rødt snakker for arbeidsfolk. Bjørnar Moxnes kom ned på havna og støtta gutta. Det er Rødt som står nærmest grasrota, sier Langaard.

Sissel M. Rasmussen

Flyentusiasten

Roar Langaard avtjente førstegangstjenesten ved Luftforsvarets 336-skvadron på Rygge. Der var han crue-sjefassistent og klargjorde jagerflyene før de skulle på vingene.

– Vi monterte raketter, fylte ammunisjon til kanonene og taua flyene ut fra bomberommene. Operativ drift for jagerfly på bakken, rett og slett, forteller han.

Så lenge han kan huske har han interessert seg for gamle krigsfly. Han har ikke tall på hvor mange flystevner han har vært på.

– I 2004 var jeg på et flystevne ei hel helg i Cambridge, med fly fra 2.verdenskrig. Det var som å komme til himmelen. Det var Spitfire, Mustang, Messerschmitt. Og nye jagerfly.

Men selv har han aldri vært oppe i lufta i noe slags krigsfly. Nei, det er ikke luftrommet som er interessant. Det er lyden, designen, estetikken.

Bilmekaniker

48-åringen har ikke alltid jobba på havna. Han vokste opp på Auli, like ved Rånåsfoss i Akershus, sammen med broren Glenn. Roar utdanna seg til bilmekaniker. I 1987 gikk han i læra hos Møller Bil på Ryen. Der ble han til 2002. Tanken var å komme seg ut av motorolja og inn i oljebransjen. Han tok bore- og brønnteknikkskole i Tønsberg, men kom seg aldri ut på feltet, for akkurat da var det nedgangstider «i oljå». Han satt i kundemottaket hos Møller og fortalte til en av kundene at nå møttes de nok ikke igjen, for her var det slutt for hans vedkommende.

«Men, kan du ikke tenke deg å begynne hos oss da?», spurte kunden, som jobbet på havna. Den 1. august 2002 var Roar Langaard på plass. Og der er han fremdeles. Nå savner han samholdet og kameratskapet.

Kalde netter

Det ble mye jobbing, ikke minst på natta. Han var hjemme og sov når de andre var på jobb og skole. Nattskiftet gikk fra klokka 16.00 til 06 om morgenen. 14 timers vakter.

– Jeg husker spesielt 2012. Det var så kaldt, 10-15 minus i to-tre måneder. Det er jævlig kaldt nede på havna. Klokka 22 er det matpause, da spiser vi. Men klokka 03 om natta da er det nesten ingen som spiser. På de 45 minuttene er det kaffe og en liten dupp som gjelder. Og så ut igjen i kulda. Akkurat det savner jeg ikke. Men vi holdt jo varmen, du bruker kroppen mye, sier han.

Sissel M. Rasmussen

Internasjonal kontroll

Mandatet til ITF er å kontrollere skip som seiler under «Flag of Convenience», altså bekvemmelighetsflagg. De norskregistrerte båtene som har tariffavtale med de norske sjømannsorganisasjonene, er ikke Roar Langaards oppgave å sjekke.

Sissel M. Rasmussen

Han kan riktignok gå om bord, men da må han avtale det med de respektive organisasjonene.

ITFs 140 inspektører på verdensbasis jobber for at sjøfolk og havnearbeidere skal ha ordna lønns- og arbeidsforhold.

Hvis inspektørene oppdager brudd på reglene, blir skipet boikottet i de havnene hvor det er registrerte havnearbeidere.

Registreringsarbeid

Roar Langaard er ikke en ordinær ITF-inspektør, men en POC-inspektør som har myndighet og rett til å utføre kontroller i bekvemmelighetshavnen Oslo.

Siden det er få skip inne i Oslo havn som er aktuelle for kontroll nå, får jeg bli med Langaard om bord på en norsk båt han vet har orden på papirer og avtaler. «M/S Rana Express» går fast mellom Mo i Rana og Oslo. Den frakter stål og armeringsjern sørover og skrapjern nordover.

Sissel M. Rasmussen

Vi treffer skipperen og kokken om bord, mens båten blir losset for armeringsjern av Roar Langaards kolleger, bryggesjauerne fra Oslo Bryggearbeideres Forening (OBF). Operatøren på land har nemlig bestemt at de vil benytte de registrerte havnearbeiderne, ikke andre innleide eller sjøfolk, til å utføre losse- og lastearbeidet.

Sikkerhet og solidaritet

– Alt om bord er stål og jern og potensielt farlig. Det skal lite til før et kranløft kan gå galt. Det gjelder sikkerheten, sier Langaard, og henviser til det havnedirektør Hamran kalte verdens dyreste lunsj i Aftenposten i 2013. At alt stoppet opp når havnearbeiderne tok pause.

Sissel M. Rasmussen

For det handler om sikkerhet. Med farlige tunge kranløft må én holde radiokontakt med kranføreren og ha oversikt der det er farligst. På containerbåtene jobber de tre sammen, hvor én alltid har ansvaret for radiokontakten med kranfører. Oslo havn mener de kan ta pause på skift, slik at de bare blir to, en på land og én om bord. Havnearbeiderne nekter. På jernbåtene er de alltid fem.

Fordeler lønna

For Roar Langaard er fremdeles bryggesjauer. Selv om han er POC-inspektør, sjauer han når det er behov. Fordi de nå er så få tilbake.

I 2015, dagen etter at Oslo Losse- og lastekontor ble slått konkurs, fortsatte havnearbeiderne arbeidet gjennom sitt eget selskap, OBF Losse- og lastekontor AS. Et underselskap av foreninga. Derfor kunne de fremdeles jobbe i havna med oppdrag fra de operatørene på land, som velger å bruke de registrerte havnearbeiderne.

Den 1. februar avviklet havnearbeiderne i Oslo losse- og lastekontoret sitt, men allerede samme dag hadde de ny arbeidsgiver. Les også: Anders (58) jubler for at pensjonen er sikra

Vår kamp

Roar Langaard fikk beskjed om at han nok ikke kom til å få så mange venner om han tok på seg jobben som POC-inspektør.

– Jeg har de vennene jeg trenger. Motparten trenger ikke meg. Vi er der for sjøfolka og havnearbeiderne, sier han.

• Les også: Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping

{"427042":{"type":"m","url":"/image-3.427042.d817625e23","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427044":{"type":"s","url":"/image-3.427044.fa93b770cf","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427048":{"type":"m","url":"/image-3.427048.078f4c9c9a","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427050":{"type":"sitat","url":"/image-3.427050.a3d3f0daa7","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"rgba(0,0,0, 0)","sco":""},"427051":{"type":"m","url":"/image-3.427051.b73a229c54","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427052":{"type":"m","url":"/image-3.427052.c937718e43","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427053":{"type":"s","url":"/image-3.427053.b71a390173","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427057":{"type":"l","url":"/image-3.427057.ace9774cd9","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428570":{"type":"m","url":"/image-3.428570.3575f20e34","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428575":{"type":"sitat","url":"/image-3.428575.e1c4e2fc98","cap":"","s":"Det har vært mange kalde netter for bryggesjauerne i Oslo havn.","sb":"","stype":"","sbg":"rgba(0,0,0, 0.06)","sco":""},"428589":{"type":"s","url":"/image-3.428589.3d363b2c90","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"88","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f4","title":"Møte med: Roar Langaard","closed":true,"place":"• Les også: Streiken som varte i 1134 da"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Arbeiderpartiet har mista veien av syne.","place":"Fordeler lønna"},{"title":"Jeg har de vennene jeg trenger","place":"Men det hjalp ikke tilstrekkelig til å s"},{"title":"Skal de bare få holde på?","place":"Byrådet i Oslo vedtok i 2017 at ILO-konv"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Møte med: Roar Langaard

Alder: 48.

Hvorfor: POC-inspektør i Oslo Havn, for den internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF).

Bakgrunn: Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) har erklært Oslo havn som Port of Convenience (bekvemmelighetshavn).

ITF har dokumentert mange tilfeller i Oslo der sjøfolk har gjort jobben til havnearbeiderne. POC-inspektøren skal sjekke hvem som losser og laster skipene og rapportere inn til ITF.

{"427042":{"type":"m","url":"/image-3.427042.d817625e23","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427044":{"type":"s","url":"/image-3.427044.fa93b770cf","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427048":{"type":"m","url":"/image-3.427048.078f4c9c9a","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427050":{"type":"sitat","url":"/image-3.427050.a3d3f0daa7","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"rgba(0,0,0, 0)","sco":""},"427051":{"type":"m","url":"/image-3.427051.b73a229c54","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427052":{"type":"m","url":"/image-3.427052.c937718e43","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427053":{"type":"s","url":"/image-3.427053.b71a390173","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427057":{"type":"l","url":"/image-3.427057.ace9774cd9","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428570":{"type":"m","url":"/image-3.428570.3575f20e34","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428575":{"type":"sitat","url":"/image-3.428575.e1c4e2fc98","cap":"","s":"Det har vært mange kalde netter for bryggesjauerne i Oslo havn.","sb":"","stype":"","sbg":"rgba(0,0,0, 0.06)","sco":""},"428589":{"type":"s","url":"/image-3.428589.3d363b2c90","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"88","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f4","title":"Møte med: Roar Langaard","closed":true,"place":"• Les også: Streiken som varte i 1134 da"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Arbeiderpartiet har mista veien av syne.","place":"Fordeler lønna"},{"title":"Jeg har de vennene jeg trenger","place":"Men det hjalp ikke tilstrekkelig til å s"},{"title":"Skal de bare få holde på?","place":"Byrådet i Oslo vedtok i 2017 at ILO-konv"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}