JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spansk og norsk entreprenør danket ut kinesiske CCCC og får veikontrakter i Trøndelag og Agder

AF Gruppen vant kampen om motorveistrekningen på E39 mellom Mandal og Kristiansand. Spanske Acciona Construcción får bygge E6 mellom Ranheim og Værnes.

Terje Pedersen, ANB/Illustrasjon

AF Gruppen danket dermed ut kinesiske CCCC i konkurransen om å få bygge den 19 kilometer lange strekningen mellom Kristiansand vest og Mandal øst. Nye Veier, som har ansvaret for utbyggingen, opplyser at kontrakten ventes å bli signert i oktober og at byggestart vil starte umiddelbart etter.

Ifølge anskaffelsesprotokollen ble det kinesiske selskapets tilbud avvist på grunn av prisen, skriver VG.

– De lå høyt i pris, over byggherrens makspris, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier til avisen. Totalentreprisen har en ramme på omtrent 4,5 milliarder norske kroner eksklusiv merverdiavgift. Nye Veier opplyser samtidig at pris bare er blitt vektet 25 prosent når byggherrens makspris er nådd.

Ferdigstillelse og åpning av motorveien med fire felt er planlagt høsten 2022, samtidig med strekningen mellom Mandal øst og Mandal by. Prosjektet omfatter også sørlandets lengste tunnel – Søgnetunnelen – på drøye 4.000 meter, samt en 550 meter lang bru med seilingshøyde på 60 meter over Trysfjorden.

Samtidig har altså Nye Veier besluttet at det spanske entreprenørkonsernet Acciona Construcción S.A. skal videre til konkretiseringsfasen for den 23 kilometer lange E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes. Kontrakten har en verdi på cirka 4 milliarder kroner eksklusiv merverdiavgift. Acciona Construcción har tidligere hatt store oppdrag i Norge og har med seg Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A. på laget.

Også strekningen Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Begge veistrekningene får fartsgrense på 110 kilometer i timen.

Kinesisk selskap fikk omstridt brokontrakt i Nord-Trøndelag

Kinesernes inntog i norsk veibygging: Nå må Solvik-Olsen svare for seg

Kinesisk selskap leverte billigste anbud på norsk bru – det ble det storpolitikk av

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse